Discretionaire bevoegdheid

Auteur Topic: Discretionaire bevoegdheid  (gelezen 24797 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 27 juni 2016, 09:56:52
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432168 date=1466941178
1. staat de discretionaire bevoegdheid ergens formeel beschreven, zo ja: waar?

Misschien dat ik als burger ook mag reageren? :)
Je zult geen wet of regelgeving vinden die in deze context de bevoegdheid omschrijft. Echter kun je daar niet de conclusie aan verbinden dat er dus geen discretie toegepast kan/moet worden.

Discretionaire bevoegdheid binnen de context van dit topic is als term ingeburgerd maar lijkt mij eigenlijk juridisch niet juist. Er is sprake van discretionaire ruimte. Deze komt weer voort uit de ruimte die wet- en regelgeving (in ruime zin, dus ook beleidsregels e.d.) laat aan het openbaar gezag en de daar aan onderhevige handhavers om beslissingen te nemen.

Voorbeeld: de burgemeester heeft bepaalde bevoegdheden voor het handhaven van de openbare orde. De wet schrijft niet exact voor wanneer wel of niet sprake is van het verstoren van de openbare orde
en de burgemeester heeft de vrijheid om binnen het kader van de wet en regelgeving (in ruime zin) zelf te beslissen wanneer hier sprake van is.

Om vast te stellen of er discretionaire ruimte is en hoe groot die is zul je dus per onderwerp moeten kijken naar de wet- en regelgeving en de bijbehorende jurisprudentie.

Tot slot lijkt mij dat het niet optreden door politieagenten en/of andere handhavers tegen bepaalde overtredingen/misdrijven niet altijd toe te schrijven is aan hun 'discretionaire bevoegdheid', maar ook gewoon aan beleidsregels die het bevoegde gezag opstelt en waar zij zich aan dienen te conformeren. Bekendste voorbeeld is het gedoogbeleid ten opzichte van softdrugs. Het niet verbaliseren van iemand die een jointje rookt heeft weinig met de discretionaire ruimte te maken maar juist met de beleidsregels vanuit het OM. Eigenlijk is daar de discretionaire ruimte voor een agent dus verder beperkt.

(Disclaimer: ook rechters en zelfs de wetgever spreken vaak over 'discretionaire bevoegdheid' voor politieagenten en boa's wat natuurlijk prima is om een complex iets aan te duiden. Echter lijkt het mij in de basis niet de juiste juridische term om het geen echte bevoegdheid is.)

Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432168 date=1466941178
3. wat verstaan jullie zelf onder de discretionaire bevoegdheid?
zie bovenstaande...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 27 juni 2016, 10:55:46
Dank voor de reacties. Een harde plicht tot vervolgen of bekeuren is er dus niet. OK. Maar het 'recht' op de DB dus ook niet.

Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat in een bedrijf met 50.000 werknemers (de politie) met als kerntaak handhaving er nooit iemand een A4'tje heeft volgeschreven met richtlijnen wanneer wel of niet bekeuren? Dit is core business en hoort bij de dagelijkse, zelfs uurlijkse werkprocessen.

Moet ik echt constateren dat dat A4'tje er niet is? Dat zou verbijsterend zijn.

Wordt op de politieschool nergens een uurtje besteed aan dit thema: wanneer wel of niet bekeuren? Kan ik me nauwelijks voorstellen? Worden er geen richtlijnen meegegeven in een reader, of desnoods mondeling? Onvoorstelbaar.

Ik blijf dus op zoek naar geschreven bronnen. Ik heb nog een paar dagen.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 27 juni 2016, 11:31:28

Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat in een bedrijf met 50.000 werknemers (de politie) met als kerntaak handhaving er nooit iemand een A4'tje heeft volgeschreven met richtlijnen wanneer wel of niet bekeuren? Dit is core business en hoort bij de dagelijkse, zelfs uurlijkse werkprocessen.

Het handhaven in verkeer is minder geworden.
Dit komt o.a. door de bezuinigingen, reorganisatie, enz...
De reguliere dienst is een stuk drukker geworden. Wij hebben er veel meer taken bijgekregen.
Politiemensen zijn veel meer bezig met terrorisme, ME, AE, BE inzetten en diens piketten, executie, evenementen, GGZ gevallen, vluchtelingen enz enz.

Ook de administratieve afhandel-last is verdubbeld in de laatste 10 jaar.
Daarnaast moet de reguliere politiedienst steeds meer doen wat voorheen door ondersteunende diensten werd gedaan.

Als politiemensen hier allemaal mee bezig zijn, is er veel minder tijd voor handhaving.
De gemeente neemt de laatste jaren al steeds meer van deze handhavingstaak over. Das nie voor niks.

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 27 juni 2016, 12:23:13
Bekend verhaal en ligt deels aan politiek, maar ook aan politie-organisatie zelf. Wij (politici) vragen niet om een organisatie die 26 verschillende ict-systemen niet communicerend kan krijgen, een OR met een budget van 1,5 miljoen en veel inefficiënt werkende dienders, die bij elk bonnetje een kwartier staande willen houden terwijl het ook op kenteken kan.

Maar goed, dat is een ander topic: ik wil nu weten: staat er iets op papier over de DB?

Ik begin te geloven van niet, en dat zou verbijsterend zijn.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 27 juni 2016, 12:35:36
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432392 date=1467017746
Moet ik echt constateren dat dat A4'tje er niet is?

Alleen uit deze vraag blijkt voor mij al dat je nog niet begrijpt wat 'discretionair' in deze context inhoud. Dat A4tje is nu precies wat discretionair niet is.
Je kan namelijk niet binnen een bepaald kader de ruimte geven om beslissingen te nemen en vervolgens exact gaan beschrijven wat de beslissing moet worden. Dan is er toch geen vrijheid meer?

Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432392 date=1467017746
Dat zou verbijsterend zijn.
Nee dat is er niet verbijsterend omdat waar jij naar zoekt voortkomt uit duizenden pagina's in wetboeken, memories van toelichting, koninklijke besluiten, (interne) beleidsregels van betrokken instanties, raadsbesluiten, rechtszaken, verdragen, taakstellingen, opdrachten van meerderen, etc....
Die beschrijven allemaal ten samen de kaders waarbinnen wetshandhavers zelf beslissingen mogen nemen over wel of niet bekeuringen uitdelen. Of in andere woorden: zij bepalen dat de ruimte een A4tje is maar niet wat er op staat. Het lijkt erop dat jij juist zoekt wat er op dat A4tje staat en dat is er dus niet.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 27 juni 2016, 12:40:48
Citaat
Nee dat is er niet verbijsterend omdat waar jij naar zoekt voortkomt uit duizenden pagina's in wetboeken, memories van toelichting, koninklijke besluiten, (interne) beleidsregels van betrokken instanties, raadsbesluiten, rechtszaken, verdragen, taakstellingen, opdrachten van meerderen, etc....

Snap ik inmiddels, maar ik neem niet aan dat elke politiestudent 8 jaar vrij moet nemen om dat allemaal tot zich te nemen. Er zal toch wel een samenvatting van zijn, of richtlijnen hoe er in de praktijk mee om te gaan? Desnoods een chef die aanwijzingen voor de dienders op straat geeft?

Dat moet haast wel, want het alternatief is dat niemand die duizenden pagina's wetsteksten gaat lezen en gewoon maar zijn intuïtie volgt, met als resultaat dat iedere diender een andere opvatting heeft, met enorme rechtsongelijkheid tot gevolg.

Zeg me dat dat niet waar is, en dat er gewoon een reader 'DB in de praktijk' is. Of zeg me dat het wél waar is, dan weet ik waar ik aan toe ben.

guest15549

• Gast
Reactie #66 Gepost op: 27 juni 2016, 14:09:05
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432432 date=1467024048
Snap ik inmiddels, maar ik neem niet aan dat elke politiestudent 8 jaar vrij moet nemen om dat allemaal tot zich te nemen. Er zal toch wel een samenvatting van zijn, of richtlijnen hoe er in de praktijk mee om te gaan? Desnoods een chef die aanwijzingen voor de dienders op straat geeft?

Dat moet haast wel, want het alternatief is dat niemand die duizenden pagina's wetsteksten gaat lezen en gewoon maar zijn intuïtie volgt, met als resultaat dat iedere diender een andere opvatting heeft, met enorme rechtsongelijkheid tot gevolg.

Zeg me dat dat niet waar is, en dat er gewoon een reader 'DB in de praktijk' is. Of zeg me dat het wél waar is, dan weet ik waar ik aan toe ben.

Zoals ik al zei zullen er vast interne beleidsregels zijn of een chef die zo nu en dan instructies geeft waar op bekeurd moet worden maar er zijn geen juridisch bindende beleidsregels hoe om te gaan met deze bevoegdheid.

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 27 juni 2016, 14:12:28
Citaat
...er zijn geen juridisch bindende beleidsregels hoe om te gaan met deze bevoegdheid.

Ja, tot die conclusie kom ik steeds meer.

Maar: er zal toch wel eens over nagedacht worden binnen Politie Nederland, of op lokaal niveau, of zelfs maar in de kantine? Of ook niet?

Vergelijk het met een ziekenhuis er wordt daar heel goed nagedacht over werkprocessen en protocollen: als een patiënt met xxx binnenkomt moet hij naar afd. yyy en mag vooral geen zzz te drinken krijgen.

guest15549

• Gast
Reactie #68 Gepost op: 27 juni 2016, 14:23:44
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432455 date=1467029548
Ja, tot die conclusie kom ik steeds meer.

Maar: er zal toch wel eens over nagedacht worden binnen Politie Nederland, of op lokaal niveau, of zelfs maar in de kantine? Of ook niet?

Vergelijk het met een ziekenhuis er wordt daar heel goed nagedacht over werkprocessen en protocollen: als een patiënt met xxx binnenkomt moet hij naar afd. yyy en mag vooral geen zzz te drinken krijgen.

Ja, ongetwijfeld. Er zal vast wel ooit iemand iets op papier hebben gezet. Maar wat wil je daarmee?

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 27 juni 2016, 14:32:52
Gewoon: weten met welke instructies een agent op pad wordt gestuurd.