1. staat de discretionaire bevoegdheid ergens formeel beschreven, zo ja: waar?
Misschien dat ik als burger ook mag reageren?
Je zult geen wet of regelgeving vinden die in deze context de bevoegdheid omschrijft. Echter kun je daar niet de conclusie aan verbinden dat er dus geen discretie toegepast kan/moet worden.
Discretionaire bevoegdheid binnen de context van dit topic is als term ingeburgerd maar lijkt mij eigenlijk juridisch niet juist. Er is sprake van discretionaire ruimte. Deze komt weer voort uit de ruimte die wet- en regelgeving (in ruime zin, dus ook beleidsregels e.d.) laat aan het openbaar gezag en de daar aan onderhevige handhavers om beslissingen te nemen.
Voorbeeld: de burgemeester heeft bepaalde bevoegdheden voor het handhaven van de openbare orde. De wet schrijft niet exact voor wanneer wel of niet sprake is van het verstoren van de openbare orde
en de burgemeester heeft de vrijheid om binnen het kader van de wet en regelgeving (in ruime zin) zelf te beslissen wanneer hier sprake van is.
Om vast te stellen of er discretionaire ruimte is en hoe groot die is zul je dus per onderwerp moeten kijken naar de wet- en regelgeving en de bijbehorende jurisprudentie.
Tot slot lijkt mij dat het niet optreden door politieagenten en/of andere handhavers tegen bepaalde overtredingen/misdrijven niet altijd toe te schrijven is aan hun 'discretionaire bevoegdheid', maar ook gewoon aan beleidsregels die het bevoegde gezag opstelt en waar zij zich aan dienen te conformeren. Bekendste voorbeeld is het gedoogbeleid ten opzichte van softdrugs. Het niet verbaliseren van iemand die een jointje rookt heeft weinig met de discretionaire ruimte te maken maar juist met de beleidsregels vanuit het OM. Eigenlijk is daar de discretionaire ruimte voor een agent dus verder beperkt.
(Disclaimer: ook rechters en zelfs de wetgever spreken vaak over 'discretionaire bevoegdheid' voor politieagenten en boa's wat natuurlijk prima is om een complex iets aan te duiden. Echter lijkt het mij in de basis niet de juiste juridische term om het geen echte bevoegdheid is.)
3. wat verstaan jullie zelf onder de discretionaire bevoegdheid?
zie bovenstaande...