Wij hebben een aantal jaar geleden een waterlekkage gehad in een flat met ruim 200 woningen. Nou was dat water niet het grote probleem, maar wel dat dit water uit de centrale CV-installatie kwam en de hele flat zonder verwarming en warm water zat. Overdag was het -5, in de nacht was -15 voorspeld. De flat zat vol met ouderen en na een paar uur aanwezigheid was het water in onze tankautospuit ook bevroren.
Er is toen geen GRIP gemaakt, puur vanwege het feit dat de dienstdoende OvD Brandweer en OvD Bevolkingszorg samen binnen no-time een uitstekend plan hadden bedacht: iedereen waar mogelijk naar familie en anders was er een plekje in een hotel beschikbaar. Recente incidenten laten zien dat een groot deel van de mensen zelfredzaam is of in ieder geval opgevangen kan worden bij familie of kennissen. Er zijn uiteindelijk volgens mij 11 bewoners naar het hotel gegaan.
Voor incidenten waar vergelijkbare maatregelen getroffen moeten worden (ontruiming na brand e.d.) zie ik vaak een opschaling naar GRIP voorbijkomen. Het kan volgens mij geen kwaad om eerst eens te kijken wat je als OvD's zelf op kunt lossen, zonder gelijk de hele trein er bij te bestellen (uiteraard in niet-acute situaties; zo'n incident als het Lichtpunt of Nijmegen vraagt uiteraard om wat andere acties)
nachtuurtarief binnenharken
Dat maakt voor piketleden van de crisisorganisatie niet uit. Die krijgen vaste vergoeding, wanneer de uitruk ook plaatsvindt.