* Aan de wedstrijd deden wedstrijdploegen mee die meer oefenen (in hun vrije tijd neem ik aan?) dan de collega's die niet in de wedstrijdploeg zitten, toch viel mij, als leek, op dat het werktempo laag was (tussen de 20 en 40 minuten) voor het oplossen van een beknelling. Hoe zit het dan met de minder geoefende collega's?
Het gaat bij oefeningen en vaardigheidstoetsen (zo heten de wedstrijden tegenwoordig officieel) om de techniek. Als er iemand bekneld ligt onder een auto zal de auto gestabiliseerd moeten worden en vervolgens met goed gebruik van onderstopping het slachtoffer bevrijd moeten worden. Een situatie die in de praktijk ook zo kan zijn omdat het slachtoffer relatief stabiel is.
Uit de praktijk ken ik verhalen waar een brandweerploeg een auto gewoon een stuk heeft opgetild omdat het slachtoffer er zodanig slecht aan toe was dat een gecontroleerde bevrijding hoe dan ook fataal af zou lopen voor het slachtoffer. Dat is de improvisatie die je bij een echt incident toe zal moeten passen.
Het is een beetje afhankelijk in welke wedstrijdklasse je hebt meegeholpen; bij 112 is er naast een beknelling vaak ook sprake van brand (of een andere gevaarlijke situatie die verholpen zou moeten worden). Back-up krijg je vaak niet, je staat er met één ploeg en eventueel een specialistisch voertuig alleen voor. Als je in de praktijk een brand met beknelling hebt (of een complexe beknelling) roep je direct een tweede auto en kan je ook sneller werken.
Wellicht is het nog leuk om even op internet te zoeken naar de gevaren van moderne voertuigen voor de brandweer (en slachtoffers). Rolbeugels, airbags, allerhande gaspatronen, verstevigingen in de stijlen....ik kan me een incident in Aalsmeer of Uithoorn herinneren waar door het MMT een lichaamsdeel geamputeerd moest worden omdat het voor de brandweer onmogelijk was om het slachtoffer goed te bevrijden. En daar waren ook brandweerlieden van een beroepspost bij....