Ik ben ervan overtuigd dat ook intensieve criminaliteitspreventie noodzakelijk is, om de politie te ontlasten. Dat kan onder andere, door in alle onderwijsvormen zeer veel onderwijs-tijd te besteden aan onderwerpen op dat gebied. Deskundigen van de politie kunnen daar een belangrijke rol bij spelen. Daarbij denk ik onder andere aan de volgende lesonderwerpen:
Hoe kunnen burgers de politie en andere hulpdiensten helpen, en criminaliteit waarnemen?
Werving van vrijwilligers voor politie en andere hulpdiensten.
Hoe moeten burgers zich niet gedragen bij evenementen en samenscholingen, en waarom?
Wat kun je precies doen, als je getuige bent van geweld of een ander type misdrijf, en hoe? En wat raadt de politie daarbij af?
Moraal (ethiek) en integriteit, ook in het bedrijfsleven. Deze projecten moeten zoveel mogelijk evidence-based zijn. Dit kan worden overlegd via internet met buitenlandse top-experts op dit gebied. Een goed voorbeeld van een moreel onderwijsproject lijkt me het project "Vreedzame School“.
http://www.devreedzameschool.net/Het onderwijs moet een sociale moraal en integriteit uitdragen op een overtuigende manier. Dit is vermoedelijk effectiever met behulp van succesvolle reclame-experts, filmproducenten, artiesten en criminologen. Het taboe (uit de seventies) op moraal is verouderd.
Respectvolle omgangsvormen op basis van empathie en bescheidenheid.
Evidence-based pestpreventie. Niet gericht op vergroting van sociale weerbaarheid, maar gericht op het mobiliseren van de zwijgende meerderheid in groepen tegen pesters. (Google: bullying "silent majority“ research)
Conflictbemiddeling, vredesopvoeding en anger management.
Lessen in kinderopvoeding en hondentraining.
Onderlinge hulp bij psychosociale problemen, zoals verslavingen, depressie, autisme, persoonlijkheidsstoornissen, en relatieproblemen.
Onderlinge hulp bij praktische problemen, zoals verkeersongelukken, verhuizing, ziekte, schulden, brand, dakloosheid, enz.
Dit onderwijs kan kostenbesparend worden aangeboden via internet-video’s, websites, email, wiki’s, video-conference, text-chat, webfora waar deskundigen vragen beanwoorden, digitale simulatiegames, MP3, flipped classroom, blended learning, mobile apps, social media, enz. Dat is veel goedkoper dan individuele begeleidingstrajecten van risico-leerlingen.
Digitale onderwijs-producten kunnen gratis worden vertaald door taalstudenten, en kunnen kostenbesparend worden uitgewisseld met veel andere landen.
Digitaal onderwijs in deze zelfde onderwerpen moet ook worden aangeboden aan veroordeelden, tijdens hun strafperiode. Bij intensief volgen van dit digitale onderwijs, kan strafvermindering worden gegeven aan veroordeelden.
Of ze dat onderwijs hebben gevolgd, kan worden gecontroleerd met behulp van tentamens, digitale controle op beantwoorden van meerkeuzevragen over de leerstof, controle op afstand via webcam en headset, verslagen schrijven over de leerstof, enzovoort.