Wat is een notoire verkeersovertreder? Iemand die, voor zijn werk, dagelijks op de weg zit, grote afstanden overbrugt en een paar keer geflitst wordt voor 4 km te hard?
De dwaas die, inhalend waar het niet kan/mag, plaats op de weg negerend maar remmend de flitsers omzeilt of niet geflitst wordt, loopt zelden tegen de lamp.
Dat ben ik met je eens. Mijn voorstel kan daarop worden aangepast. Bijvoorbeeld door alleen zware verkeersovertredingen mee te tellen voor in beslagname. Dan stel ik voor, dat die ernstige overtredingen worden opgeteld over een periode van twintig jaar, in plaats van vijf jaar. Mijn nieuwe voorstel luidt dan als volgt:
Ik stel voor, dat het voertuig van notoire verkeersovertreders blijvend in beslag wordt genomen. Bijvoorbeeld bij de tiende ernstige verkeersovertreding in twintig jaar. En ook bij de vijfde zeer ernstige verkeersovertreding in twintig jaar.
Overigens vind ik ook geflitst worden voor 30 km te hard rijden, een ernstige verkeersovertreding, zeker als er druk verkeer is.
De detectie van verkeersovertredingen is mogelijk efficiënt, door daarvoor koppels in te zetten van twee motoragenten, waarvan één in uniform met een herkenbare politiemotor, en de andere onherkenbaar, in burgerkleding. De herkenbare politiemotor rijdt er dan ongezien een stuk achter op de snelweg, en trekt snel bij, als de overtreder wordt aangehouden door de collega in burgerkleding.
Datzelfde systeem kan worden toegepast in bebouwde gebieden met cross-motoren. In steden worden veel ernstige en gevaarlijke verkeersovertredingen begaan.
Als de verkeersboetes voor notoire verkeers-aso's extreem hoog worden, kunnen die verkeerscontroles denk ik makkelijk uit die boetes worden betaald. Dat geldt ook bij het verkopen van in beslag genomen voertuigen van verkeers-aso's.
Als twee motoragenten regelmatig een auto in beslag kunnen nemen van een chronische verkeers-aso, zijn zij vermoedelijk financieel rendabel voor de politie, en bevorderen ze de verkeersveiligheid.