Nieuwe strafvormen

Auteur Topic: Nieuwe strafvormen  (gelezen 14011 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #30 Gepost op: 29 juni 2016, 10:46:27
Voertuig afpakken van verkeers-aso's
Ik stel voor, dat het voertuig van notoire verkeersovertreders blijvend in beslag wordt genomen. Bijvoorbeeld bij de tiende verkeersboete in vijf jaar.

Want het totaal aantal gepleegde verkeersovertredingen door die persoon is dan nog veel hoger. En veel overtreders uit die categorie calculeren het risico op een boete gewoon in, en hebben de boetes er voor over.

In beslag genomen auto's kunnen beter worden verkocht aan autohandelaren, dan worden gebruikt door de politie. Dat laatste is namelijk onvoordelig en lastig is, qua inbouw van politievoorzieningen, besturing, onderhoud en reparatie. Denk bijvoorbeeld aan het op voorraad hebben van reserve-onderdelen, en het snel kunnen vinden van de goede lichtknopjes tijdens een spoedrit.

Het vernietigen van in beslag genomen scooters, vind ik zinloze kapitaalvernietiging. Ook die scooters kunnen tweedehands worden verkocht aan een handelaar.
Ik stem links.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #31 Gepost op: 29 juni 2016, 11:51:00
Wat is een notoire verkeersovertreder? Iemand die, voor zijn werk, dagelijks op de weg zit, grote afstanden overbrugt en een paar keer geflitst wordt voor 4 km te hard?
De dwaas die, inhalend waar het niet kan/mag, plaats op de weg negerend maar remmend de flitsers omzeilt of niet geflitst wordt, loopt zelden tegen de lamp.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #32 Gepost op: 29 juni 2016, 11:56:54
Citaat van: Bert65 link=msg=1433043 date=1467193860
Iemand die, voor zijn werk, dagelijks op de weg zit, grote afstanden overbrugt en een paar keer geflitst wordt voor 4 km te hard?
Deze groep mensen dienen zowieso geen rijbewijs te hebben, die calculeren het krijgen van een boete gewoon in en nemen dus het risico bewust.
Men kiest er dus voor om het verlof om een rijbewijs te verkrijgen en behouden te negeren immers is 1 regel daarvoor dat men zich houdt aan de wet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #33 Gepost op: 29 juni 2016, 12:12:45
Deze groep mensen dienen zowieso geen rijbewijs te hebben, die calculeren het krijgen van een boete gewoon in en nemen dus het risico bewust.
Men kiest er dus voor om het verlof om een rijbewijs te verkrijgen en behouden te negeren immers is 1 regel daarvoor dat men zich houdt aan de wet.
Die hoeven dat niet ingecalculeerd te hebben. Zij lopen in verhouding sneller/vaker tegen de lamp dan iemand die dagelijks, in de spits, zich 25 km verplaatst voor woon-/werkverkeer. Tijdens de spits wordt minder geflitst want dat vindt de VID niet kunnen en de forens rijdt minder op een dag.
Omdat een radar of trajectcontroles geen verkeersbeeld in de gaten houdt maar een momentopname vastlegt, kan je niet zeggen dat je er op die wijze verkeerszondaars mee vastlegt.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #34 Gepost op: 29 juni 2016, 12:16:12
Citaat van: Bert65 link=msg=1433053 date=1467195165
Die hoeven dat niet ingecalculeerd te hebben. Zij lopen in verhouding sneller/vaker tegen de lamp dan iemand die dagelijks, in de spits, zich 25 km verplaatst voor woon-/werkverkeer. Tijdens de spits wordt minder geflitst want dat vindt de VID niet kunnen en de forens rijdt minder op een dag.
Omdat een radar of trajectcontroles geen verkeersbeeld in de gaten houdt maar een momentopname vastlegt, kan je niet zeggen dat je er op die wijze verkeerszondaars mee vastlegt.
Dus kiezen ze ervoor om de wet te overtreden, je kan ook streep snelheid rijden die mag. Ik rijd gemiddeld 85.000 km/j en ik heb al jaren geen boete gehad voor de snelheid die gerechtigd was.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #35 Gepost op: 29 juni 2016, 12:22:57
Dus kiezen ze ervoor om de wet te overtreden, je kan ook streep snelheid rijden die mag. Ik rijd gemiddeld 85.000 km/j en ik heb al jaren geen boete gehad voor de snelheid die gerechtigd was.
Een logica van niets. Ik rijd ongeveer het zelfde aantal kilometers per jaar en ik rijd vaak te hard. De enige bekeuring die ik ontvangen heb is voor het parkeren op een bushalte (die geseponeerd is want ik liet passagiers uitstappen).


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #36 Gepost op: 29 juni 2016, 12:43:40
Citaat van: Bert65 link=msg=1433043 date=1467193860
Wat is een notoire verkeersovertreder? Iemand die, voor zijn werk, dagelijks op de weg zit, grote afstanden overbrugt en een paar keer geflitst wordt voor 4 km te hard?
De dwaas die, inhalend waar het niet kan/mag, plaats op de weg negerend maar remmend de flitsers omzeilt of niet geflitst wordt, loopt zelden tegen de lamp.

Dat ben ik met je eens. Mijn voorstel kan daarop worden aangepast. Bijvoorbeeld door alleen zware verkeersovertredingen mee te tellen voor in beslagname. Dan stel ik voor, dat die ernstige overtredingen worden opgeteld over een periode van twintig jaar, in plaats van vijf jaar. Mijn nieuwe voorstel luidt dan als volgt:

Ik stel voor, dat het voertuig van notoire verkeersovertreders blijvend in beslag wordt genomen. Bijvoorbeeld bij de tiende ernstige verkeersovertreding in twintig jaar. En ook bij de vijfde zeer ernstige verkeersovertreding in twintig jaar.

Overigens vind ik ook geflitst worden voor 30 km te hard rijden, een ernstige verkeersovertreding, zeker als er druk verkeer is.

De detectie van verkeersovertredingen is mogelijk efficiënt, door daarvoor koppels in te zetten van twee motoragenten, waarvan één in uniform met een herkenbare politiemotor, en de andere onherkenbaar, in burgerkleding. De herkenbare politiemotor rijdt er dan ongezien een stuk achter op de snelweg, en trekt snel bij, als de overtreder wordt aangehouden door de collega in burgerkleding.

Datzelfde systeem kan worden toegepast in bebouwde gebieden met cross-motoren. In steden worden veel ernstige en gevaarlijke verkeersovertredingen begaan.

Als de verkeersboetes voor notoire verkeers-aso's extreem hoog worden, kunnen die verkeerscontroles denk ik makkelijk uit die boetes worden betaald. Dat geldt ook bij het verkopen van in beslag genomen voertuigen van verkeers-aso's.

Als twee motoragenten regelmatig  een auto in beslag kunnen nemen van een chronische verkeers-aso, zijn zij vermoedelijk financieel rendabel voor de politie, en bevorderen ze de verkeersveiligheid.
Ik stem links.


guest15549

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 29 juni 2016, 13:39:50
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1433063 date=1467197020
Dat ben ik met je eens. Mijn voorstel kan daarop worden aangepast. Bijvoorbeeld door alleen zware verkeersovertredingen mee te tellen voor in beslagname. Dan stel ik voor, dat die ernstige overtredingen worden opgeteld over een periode van twintig jaar, in plaats van vijf jaar. Mijn nieuwe voorstel luidt dan als volgt:

Ik stel voor, dat het voertuig van notoire verkeersovertreders blijvend in beslag wordt genomen. Bijvoorbeeld bij de tiende ernstige verkeersovertreding in twintig jaar. En ook bij de vijfde zeer ernstige verkeersovertreding in twintig jaar.
Dan kun je mensen alsnog onevenredig hard pakken. De financiële pijn is voor iemand zwaarder als hij een nieuwe BMW 7-serie rijdt dan wanneer hij in een Opel Corsa uit 1998 rijdt.

Citaat
Overigens vind ik ook geflitst worden voor 30 km te hard rijden, een ernstige verkeersovertreding, zeker als er druk verkeer is.
Nogal vervelend als je je auto uitleent aan iemand en diegene begaat een zware overtreding; ben je je auto kwijt na 5 keer in 20 jaar tijd..

Citaat
Als de verkeersboetes voor notoire verkeers-aso's extreem hoog worden, kunnen die verkeerscontroles denk ik makkelijk uit die boetes worden betaald. Dat geldt ook bij het verkopen van in beslag genomen voertuigen van verkeers-aso's.
Dan blijf je een oneerlijk systeem houden. Ik ben zelf niet per se voorstander van een inkomensafhankelijk boetesysteem aangezien daar flink wat haken en ogen aanzitten, maar wat voor de een "extreem hoog" is, is voor de ander wisselgeld.

Citaat
Als twee motoragenten regelmatig  een auto in beslag kunnen nemen van een chronische verkeers-aso, zijn zij vermoedelijk financieel rendabel voor de politie, en bevorderen ze de verkeersveiligheid.
Er zitten ook kosten verbonden aan die auto in beslag nemen en verkopen: er moet een sleepauto komen die geld kost, de auto moet worden gestald op een plek die geld kost, mensen kunnen in bezwaar, beroep en hoger beroep gaan, de veilingmeester moet worden betaald, etc.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #38 Gepost op: 29 juni 2016, 13:58:55
Citaat van: RS496 link=msg=1433070 date=1467200390
Dan kun je mensen alsnog onevenredig hard pakken. De financiële pijn is voor iemand zwaarder als hij een nieuwe BMW 7-serie rijdt dan wanneer hij in een Opel Corsa uit 1998 rijdt. Nogal vervelend als je je auto uitleent aan iemand en diegene begaat een zware overtreding; ben je je auto kwijt na 5 keer in 20 jaar tijd..

Er zitten ook kosten verbonden aan die auto in beslag nemen en verkopen: er moet een sleepauto komen die geld kost, de auto moet worden gestald op een plek die geld kost, mensen kunnen in bezwaar, beroep en hoger beroep gaan, de veilingmeester moet worden betaald, etc.

Je hebt gelijk. Het is veel eenvoudiger en eerlijker om boetes te geven, dan om voertuigen in beslag te nemen, mits de overtreder dat geld heeft. Maar die boetes moeten dan wel telkens verder verdubbelen bij elke herhaling, tot een bepaald maximum-bedrag.

Citaat van: RS496 link=msg=1433070 date=1467200390
Ik ben zelf niet per se voorstander van een inkomensafhankelijk boetesysteem aangezien daar flink wat haken en ogen aanzitten, maar wat voor de een "extreem hoog" is, is voor de ander wisselgeld.

Waarom zou een boete boven de duizend euro niet inkomensafhankeljk kunnen zijn? Dat is eenvoudig te baseren op het laatst bekende inkomen bij de belastingdienst.
Ik stem links.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #39 Gepost op: 29 juni 2016, 15:47:39
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1433073 date=1467201535
Waarom zou een boete boven de duizend euro niet inkomensafhankeljk kunnen zijn? Dat is eenvoudig te baseren op het laatst bekende inkomen bij de belastingdienst.

Heb jij enig idee hoeveel mensen bij de Belastingdienst een legaal inkomen hebben op bijstandsniveau maar tegelijk geld als water hebben (niet legaal verkregen)?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein