Ik weet niet hoor maar volgens mij is de Achterhoek ook "normaal" werkterrein voor de duitse traumaheli uit Rheine op verzoek betreffende nederlandse meldkamer.
Ik denk dat sommige mensen incluis politici vooral die uit west Nederland nog niet echt gewend zijn dat de rijksgrenzen steeds minder een belemmering (gaan) vormen voor de hulpinstanties.
Want we zien ook dat LL3 en 4 ingezet worden in het Duitse als de nood daar is, evenals brandweer in de gemeenten over en weer langs de oost/zuid grens.
Het gaat mij om de twee Nederlandse traumacentra, we hebben het hier over 7 slachtoffers. Je mag je afvragen of we iets hebben aan landelijk traumacentra als 2 traumacentra gezamelijk geen 7 traumapatienten gelijkertijd aankunnen.
In het piepkleine Nederland hebben we 11 van deze landelijke traumacentra, je kan er 7 direct sluiten inclusief traumacentrum Enschede. Het is in Nederland niet vreemd al er eens in de drie dagen een 'echte' traumpatient (zeer ernstig of levensbedreigend gewond) binnenkomt. Het is ook niet raar als een landelijke traumatent ergens in de provincie de handen vol heeft zodra er twee ernstig gewonden binnenkomen.
We hebben het dan niet eens over kinderen. Als vader, moeder en kind tegen de boom rijden in Brabant heb je de kans dat het kind in een normaal traumacentrum voor volwassenen terecht komt terwijl het zo hoort te zijn dat het kind in een goed traumacentrum komt (een academisch ziekenhuis waar ze het kind opvangen door kinderchirurgen, kinderartsen, kinderanesthesiologen, enz).
Je houdt dan een enorme bak geld over wat je kan investeren in de 4 overgebleven traumacentra. Je gebruikt het geld dan effectief (daarmee bedoel ik dat je geen groter kantoor voor de traumaregio bouwt maar zorgt voor surge-capacity in je traumacentrum waardoor je veel meer slachtoffers gelijkertijd aan kunt (piekbelasting)).
Een bijkomend voordeel is dat je traumachirugen, anesthesiologen, verpleegkundigen, intensivisten, radiologen enz in je landelijke trauma toko's krijgt die echt goed kunnen worden in hun vak. Nederland heeft veel te weinig traumapatienten waardoor je nooit echt ervaring of hogere kwaliteit van zorg kan gaan leveren. Je zal dus moeten zorgen dat je veel meer ernstig gewonde slachtoffers in Nederland krijgt om de 11 traumacentra bezig te houden of je moet er 7 direct sluiten waardoor de overgebleven vier traumacentra voldoende traumavolume in de hut krijgen.