Is het wenselijk ? ....
ik denk dat het antwoord op deze vraag sterk afhangt van de persoon (partij) aan wie je de vraag stelt.
Stel je de vraag aan de"zorgvrager" dan zal hij zeggen JA, immers hij kan gemakkelijk en zonder kosten aan het gevraagde middel komen.
Stel je de vraag aan de hulpverlener, dan zal het ondermeer afhangen van het service gevoel van deze man/vrouw.
De individuele hulpverlener betaalt de kosten immmers zelf, al zijn die kosten haast verwaarloosbaar.
Ik vermoed dat de meeste deze service wel willen verlenen en het dus gewenst vinden of op zijn minst "niet ongewenst".
Het kan ook zijn de de hulpverlener zich verantwoordelijk voelt voor de mogelijke onverhoopte gevolgen van de toediening (terwijl hij dat niet is).
De hulpverlener kan zich hierdoor bezwaard voelen en het ongewenst vinden om dergelijke middelen toe te dienen.
Stel je de vraag aan een hulpverleningsorganisatie, dan wordt het lastiger om het antwoord in te schatten.
Ik denk dat "gewenst" dan misschien een te sterke term is. Men heeft daar met het aspect kosten te maken en zal sneller reageren vanuit het standpunt dat men daar zelf maar voor moet zorgen. Ik denk dat het "service gevoel" ook hier mede bepalend is.
Menig werkgever zal het bijvoorbeeld wel verstrekken, aan de eigen werknemers en evt contractors of bezoekers. Zij zijn daar, wanneer het een werknemer betreft, ook zelf bij gebaat, (het uidelen van PCM zou wel eens een ziektemelding kunnen voorkomen). Uit dat oogpunt is het voor deze organisatie dus wellicht "gewenst" om PCM ut te laten delen door de EHBO (of receptioniste).
Ik ben zelf een service gerichte hulpverlener. (denk ik)
Als je mij om een PCM vraagt krijg je er 1 of 2 met het advies om naar de arts te gaan als de symptomen niet op korte termijn verdwijnen.
Is het wenselijk dat de EHBO'er, met zijn beperkte kennis zelfzorgmedicatie uitreikt
Aangezien de verantwoording voor het gebruik van de middelen bij de vrager zelf ligt is het feit van "beperkte kennis" bij de verstrekker
voor mij van ondergeschikt belang. Ook hier geldt voor mij geen onderscheid tussen het vertrekken in prive of "buren" sfeer en tijdens een EHBO actie.