Een tijdje terug kwamen twee berichten van een donkere rapper (Typhoon) en keeper (Kenneth Vermeer) naar buiten waarin zij beweren te zijn gecontroleerd en zij zagen daar racisme in, als reactie daarop plaatste een politie-eenheid/bureau een foto van een dure BMW met als antwoord dat die van een blanke man was en die werd gecontroleerd, zgn patsercontrole.
Dat de politie geregeld combinaties van jonge gastjes en dure auto's controleert was me al bekend, maar als brave burger die zowel geen dure auto rijdt maar ook geen drugs/wapens/huurmoorden levert vraag ik me af wat precies het nut is van die controles. (ja, boefjes pakken, dat snap ik nog wel..)
- Als je het rijbewijs + kentekenbewijs controleert kun je controleren of de persoon in kwestie wel een rijbewijs heeft, of die geen openstaande boetes of belastingschulden heeft, etc. Lijkt me logisch, maar dat lijkt me toch iets wat je aan de hand van het kenteken kunt controleren, en als iemand de eerste 10 controles een geldig rijbewijs heeft zal hij dat de 11e keer ook hebben.
- Op de vraag hoe iemand de auto heeft kunnen betalen hoeft de persoon geen antwoord te geven, en naast dat kan een crimineel dan ook liegen, dus wat bereik je er mee? Je zou hooguit bij de belastingdienst kunnen controleren of diegene wel een legaal inkomen heeft.
- De auto doorzoeken mag alleen met toestemming van de berijder, óf in een gebied waar preventief wordt gefouilleerd of indien er een redelijk vermoeden is dat er illegale zooi in de auto ligt
Dus ik zie er als naieve burger weinig heil in, kan iemand van de blauwe tak het verhelderen?