Politie/Marechaussee

Auteur Topic: Politie/Marechaussee  (gelezen 5121 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest19051

• Gast
Gepost op: 19 juni 2016, 03:07:07
Hallo,

Hopelijk komt dit niet over als beledigend tegenover alle politieagenten (en dat is ook niet mijn intentie) maar ik had een vraagje over de overstap van politieagent naar marechaussee. Ik ben sinds 3 dagen geslaagd voor mijn havo en ik wou graag solliciteren voor een functie binnen de marechaussee, maar helaas kan ik niet veel informatie erover vinden. Ik heb gezien dat de normale positie op het moment vol zit, maar officier marechaussee is nog wel open. Is het mogelijk om met een hbo-propedeuse (studie: Engelstalige rechten) te solliciteren voor officier marechaussee? En zo niet, is het dan mogelijk om een opleiding te volgen tot hoofdagent of politiekundige en via die positie een overstap te maken naar de marechaussee?

Nogmaals mijn excuses als dit niet in het goeie forum thuis hoort. Ik had in m'n hoofd dat als ik ergens om hulp moet vragen dat dit één van de betere plekken zou zijn. Om een algemeen beeld te geven: kan ik officier marechaussee worden met een hbo-propedeuse? En zo niet, kan ik de overstap maken van politieagent naar marechaussee?

Alvast bedankt!

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2016, 09:11:53
Overstappen kan altijd, echter zul je normaal moeten solliciteren.

jss179

• VAP-AT
  • Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2016, 11:13:58
Volgens mij moet je een volledig HBO diploma hebben en niet alleen een propedeuse. Je kunt je natuurlijk inschrijven voor de voorlichting en daar al je vragen stellen!

guest19010

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2016, 11:26:07
Op dit moment heeft de Koninklijke Marechaussee officieel drie vacatures open staan voor de "burger" waarvan 1 functie onhaalbaar is wanneer je niet al in dienst bent bij Defensie, namelijk medewerker BSB. De overige twee vacatures zijn voor burgers die hun HBO/WO diploma volledig(!) gehaald hebben. De andere functies is voor burgers die hun VWO diploma gehaald hebben.
Dat betekent dat het momenteel voor iedereen met een Propedeuse, niet volledig afgerond HBO/WO diploma of elk diploma lager dan een VWO diploma onmogelijk is om te solliciteren voor een functie binnen de Marechaussee.

De overstap van politie-agent naar Marechaussee gebeurt veel minder vaak dan de andere kant op, dit heeft voor elk individu die deze overstap maakt tal van redenen. Daar dit zo weinig gebeurt kan ik er ook zelf niet veel over zeggen, aangezien ik er niet veel van weet.

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2016, 11:58:50
Je kunt niet zomaar overstappen van de politie naar de KMar, je zal net als alle anderen de sollicitatieprocedure in moeten en de volledige opleiding moeten volgen. Daarnaast raad ik het sowieso niet aan om te solliciteren bij de politie omdat je graag naar de KMar wilt. Je moet bij de politie solliciteren omdat je bij de politie wilt werken.

Voor wat betreft de vraag over de propedeuse kan je het beste contact opnemen met defensie zelf. De militair wetenschappelijke opleiding (lange officiersopleiding) is WO niveau en vereist VWO. Propedeuse van het HBO is vergelijkbaar, maar dit staat bij de lange opleiding niet aangegeven. Voor korte officiersopleiding heb je een HBO of WO bachelor diploma nodig.

Ook is de functie van wachtmeester en officier totaal verschillend. Solliciteer daarom ook naar een functie die bij je past.