Wat mij betreft een slecht idee, omdat: 1. Het gebruik van pepper spray vraagt om een behoorlijke training. Ga je dat er gratis bijgeven? Ga je dat verplicht stellen? Hoe ga je dat controleren?
Een vergunning voor het dragen van pepperspray, kan eventueel vereisen dat de vergunninghouder een diploma heeft behaald, op het gebied van conflictbemiddeling, vredesonderwijs, moraal, anger management, en geweldsdeėscalatie. De lesstof daarvan kan worden aangeboden via speciale educatieve webfora, en via overtuigende aantrekkelijke internet-video's. De examens van die cursus moeten door de deelnemers zelf worden betaald.
2. Het is niet altijd effectief. In gesloten ruimtes - oud vrouwtje in haar slaapkamer - kan het zich tegen je keren, op winderige en regenachtige plaatsen heeft het minder effect. Als de aanvaller zwaar aan de drugs is kan het effect miniem zijn. Bovendien zijn er sowieso mensen op wie het geen effect blijkt te hebben.
Zulke informatie kan worden overgedragen door de overheid via publieksvoorlichting via internet. Belangrijk daarbij is, dat burgers leren, dat pepperspray uitsluitend moet worden gebruikt als allerlaatste redmiddel, om jezelf of anderen te beschermen tegen ernstig lichamelijk geweld. Het voordeel van pepperspray is, dat het meestal niet leidt tot blijvende medische schade, in tegenstelling tot veel andere geweldsmiddelen.
3. Het is niet onmogelijk om door te vechten met pepperspray in je gezicht en de afstraffing die volgt op het gebruik ervan kan veel heftiger zijn dan het geweld wat de aanvaller aanvankelijk bereid was om te gebruiken.
Het blijft lastig, want er zijn zeker gevallen waarin het van pas kan komen. Er zijn echter ook gevallen waarin een vuurwapen enorm van pas komt, maar dat betekent nog niet dat het daarom slim is om te legaliseren.
Ik ben tegen legalisering van het dragen van handvuurwapens, o.a. omdat daar veel ernstige ongelukken mee gebeuren, in bijvoorbeeld de VS. Maar legalisering van pepperspray in Nederland, voor duidelijk gespecificeerde kwetsbare doelgroepen, vind ik een petitie waard.