Het lijkt me bijzonder belangrijk, dat de politie in elke regio een goede afspiegeling is van de lokale etnische bevolkingssamenstelling. Dat kan namelijk criminaliteit en etnische polarisatie onder de bevolking helpen verminderen.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan de etnische problemen in de Haagse Schilderswijk. En we willen geen rassenrellen of aanslagen, zoals bijvoorbeeld in Parijs en haar onrustige banlieues. Er zijn volgens mij allerlei manieren om het percentage allochtonen binnen de Nederlandse politie te vergroten:
Er heerst op Nederlandse politiebureaus niet zelden een macho-cultuur. Terwijl bijvoorbeeld veel Turkse en Marokkaanse meiden prijs stellen op respectvolle en bescheiden omgangsvormen. Ook lijkt het me belangrijk, dat er binnen de politie ruimte en respect is voor de religieuze en culturele gebruiken van allochtone politieagenten. Allochtone agenten kunnen daarvoor zelf suggesties doen bij de politieleiding.
Racisme en pesten binnen de politie kunnen worden bestreden, door regelmatig zeer aantrekkelijke, indrukwekkende en overtuigende voorlichtingsvideo’s op dat gebied te vertonen aan agenten. Die video’s kunnen worden uitgewisseld met veel andere landen voor kostenbesparing. En ze kunnen ook via internet worden gepubliceerd. Die video's kunnen gratis worden vertaald door taalstudenten en vrijwilligers. Bij de productie van die video’s zijn succesvolle reclame-experts, tv-producenten, tekstschijvers en artiesten nodig.
Racisme en pesten binnen de politie kunnen zwaarder worden bestraft.
Allochtone sollicitanten bij de politie, kunnen zo nodig jarenlang worden bijgeschoold in de Nederlandse taal via kostenbesparende e-learning. Dat kan onder andere via mobile apps, en via MP3-bestanden die worden beluisterd via een smartphone met een eenzijdig oortelefoontje, bijvoorbeeld tijdens sporten.
Het vak van politieagent in het algemeen, kan volgens mij aantrekkelijker worden gemaakt voor sollicitanten, door tasers, body-cams, handige OPS-vesten, en pistoolmitrailleurs in de auto's. En door hogere boetes voor belediging en bedreiging van agenten. En als er meer sollicitanten zijn, kan er vermoedelijk strenger worden geselecteerd, en blijven er daarna mogelijk ook meer allochtone kandidaten over.