Meer diversiteit bij de politie is een proces wat jaren gaat duren en volgens mij moeilijk per selectieronde kan worden geëvalueerd. Ik vind het een mooi streven. Ik vind het een behoorlijk slecht idee om mensen op basis van hun achtergrond voor te trekken - om de genoemde redenen- maar ik geloof niet dat dat echt een issue gaat worden.
Hoe dan ook, je kan in Nederland niet meer aankomen met een tč blank korps, maar je kunt ook niet verwachten dat dit in een jaar tijd verandert. Allerlei onderdelen van onze samenleving moeten meedoen in die cultuuromslag, ook om ervoor te zorgen dat mensen met een andere culturele achtergrond het aantrekkelijker gaan vinden om de Nederlandse staat te gaan vertegenwoordigen of zich ten minste meer deel van het geheel gaan voelen. Het gaat nog moeilijk worden de komende tijd, nu achterlijke types als Wilders mensen overtuigen dat 'de allochtoon' iets is waar je bang voor moet zijn en de net zo achterlijke en onaangepaste types die schijt hebben aan alle verworvenheden van onze samenleving de boel van hun kant proberen te ontwrichten. We zijn er nog lang niet en misschien wordt het ook eerst nog erger voor het een keer beter wordt.
Puur vanuit de politie bekeken denk ik dat de weg die ze nu ingeslagen zijn met werving een goeie is en volgehouden moet worden.