Nov 2005:Een mistig ongeval

Auteur Topic: Nov 2005:Een mistig ongeval  (gelezen 36053 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #20 Gepost op: 1 november 2005, 19:00:03
Vanuit oogpunt van de brandweer:

Ik tel zeker al drie taken
*Autobrand
*Autobrand
*Kippenwagen+mogelijk beknelling

Daarnaast zijn er nog tientallen andere wagens op elkaar geklapt.Zitten er beknelde bij?

We moeten rekening houden dat we niet bij het incident kunnen komen. We gaan dus vanaf 2 kanten aanrijden, desnoods tegen het verkeer is als we zeker weten dat de gehele rijbaan is afgesloten.

Ik schaal op naar Grote Hulpverlening met een extra tas op voorhand.
Daarnaast wil ik een HVH-1 bak ter plaatse, 2 maal HV
en 2 ovd's om het incident in 2-en te splitsen.
De prio ligt vooral bij het bepalen hoe groot het incident is.
Hoeveel beknellingen zijn er? Zijn er nog andere (Tank)vrachtwagens bij betrokken met eventueel gevaarlijke stoffen?
Het materiaal zal even onderweg zijn, dus snel opschalen is een must!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #21 Gepost op: 1 november 2005, 19:30:55
Gezien het aantal voertuigen en de grote hoeveelheid te verwachte gewonden, preventief een GNK die kant op. ::)

GNK wordt pas ingezet na sitrap 1e wagen of op last van de ovd-g. Maar die zal ook eerst een sitrap willen.
Dus voorlopig 2 à 3 ambu (gezien het tijdstip zal er nog niet veel in dienst zijn) en ovdg.
GNK incl. MMT laten we nog even van hun nachtrust genieten. Die hebben ze wellicht hard genoeg nodig. ;)

Het is wel vaker voorgekomen dat de ravage groot is maar het toch voornamelijk blikschade is en slechts lichtgewonden.
In de melding wordt nog niet gesproken over so's. De 112 bellers hebben daar blijkbaar nog niet over gehad.

Eerste prioriteit is het in kaart brengen van het aantal T1 en T2 so's.
Eh ik bedoel een veilige werkomgeving, maar dat mag als vanzelfsprekend verondersteld worden.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #22 Gepost op: 1 november 2005, 19:33:12
Even een opmerking van de geneeskundige kant....meerdere ambulances zullen een probleem zijn op deze tijdstip. Waarschijnlijk zouden 1 of twee ambulances worden gestuurd met de opdracht triage te plegen en zo snel mogelijk een "sitrap" door te geven. Aansturen van een GNK vind ik in dit stadium een beetje te veel van het goede.

Op het moment dat er sprake is van een grootschalig incident zal er om bijstand worden gevraagd van de buur-CPA's.

Het zou aanbevelenswaardig zijn om, gezien de mist, het incident te verdelen in verschillende werkvakken met eigen hulpverleners en leiding (OvD niveau). Zo voorkom je een hoop verwarring.


Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #23 Gepost op: 1 november 2005, 19:46:47
Je wilt dus meerdere ovdg's tp?


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #24 Gepost op: 1 november 2005, 20:15:13
Zolang je nog niks weet kun je weinig extra's gaan sturen. Laten we de bevindingen van het eerste voertuig afwachten!  ::) Ik blijf bij middelhulpverlening, opschalen naar grote hulpverlening op een melding zal in het echt ook nooit gebeuren.
343, never forget.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #25 Gepost op: 1 november 2005, 20:15:50
Afhankelijk van de grootte van het incident, is dit wel aan te bevelen. Het incident wordt dan verdeeld in inzetvakken en het blijft overzichtelijk voor de betrokken hulpverleners. Maar goed, eerst afwachten hoeveel s.o.'s we hebben.

Carl
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #26 Gepost op: 1 november 2005, 20:37:47
voor mij t.p.:

1 x TAS en HV ene zijde, 1 x TAS en HV andere zijde, snelweg in beide richtingen volleidg laten afsluiten, aan en afvoer routes voor ambulance creeren, OVD b., g. en p. ter plaatse en 4 ambulances.

eerste TAS onmiddelijk beginnen met blussing, 2e assisteerd zonodig en overige personeel gaat he ongeval verkennen. nog géén redsets opbouwen of HV's uitpakken iv.b. zonidig verplaatsen.
alleen nogmaar verkennen en rapporten en brand blussen.
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #27 Gepost op: 1 november 2005, 20:40:23
Zolang je nog niks weet kun je weinig extra's gaan sturen. Laten we de bevindingen van het eerste voertuig afwachten!  ::) Ik blijf bij middelhulpverlening, opschalen naar grote hulpverlening op een melding zal in het echt ook nooit gebeuren.

Nee? Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Als de AC echt overspoelt wordt met telefoontjes en de bevelvoerder van de eerste tas krijgt al snel het beeld dat hij daar veel materiaal nodig heeft....ik zou niet weten waarom niet ;)


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #28 Gepost op: 1 november 2005, 20:42:12
owja, en na aankomst van OVD het ongeval in vakken opsplitsen en aan de hand daarvan opschalen, en niet zomaar opschalen, om zo te voorkomen dat er onnodig materieel t.p. komt wat tot opstoppingen leidt.
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #29 Gepost op: 1 november 2005, 20:58:56
Zo ik ook maar weer even:

Ik schaal op naar Middelongeval en ruk uit voorzorg met veel materieel uit:

Brandweer:

3x TS 2 Tegenovergestelde zijde aanrijden,1 van achteren
2x HV2 1 van voren aanrijden 1 van achter
1x HA+HV1 of HVS(HV Speciaal) Container
1x OVD
1x PM+LIA(Lichtstroomaggregaat) voor wat extra licht

Politie:

2x Serveillanceenheid
2x Busje/Voertuig Studenten/Aspiranten voor wegafzetting/verkeer regelen
2x KLPD Voertuigen
2x Motorrijder ivm begeleiding(en)

Medisch:
3x Ambulance, 2rijden aan via achterkant 1 van voren
1x OVDG
1x AMBU-Team
1x SIGMA Team, op voorhand
1x MMT(Komen niet met de heli uiteraard)

Verder is de hoogste prioriteit natuurlijk zorgen dat er niet meerdere gewonden vallen, en dat het verkeer wordt omgeleid, zodat er ruimte komt voor de hulpdiensten.