Nov 2005:Een mistig ongeval

Auteur Topic: Nov 2005:Een mistig ongeval  (gelezen 36073 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #80 Gepost op: 3 november 2005, 21:08:00
jacky,zullen we gewoon bij de casus blijven.En het verloop verder over laten aan mij,en eventuele vragen normaal beantwoorden  ;)

oke oke,

ik denk ook dat de slachtoffers in de volledig brandende auto's geen kans meer hebben incluis die onder de vrachtagen, aan hun kunnen we dus niks meer doen.

Het eerste wat nu gedaan moet moeten is inderdaad de branden blussen en ik wil 2 man die langs het talud naar beneden lopen om te kijken wat er in het water ligt en eventueel er alvast uit kunnen halen.
Het lijkt mij vrij duidelijk dat die vrachtwagen vóór het gat in de vangrail een auto erdoor heeft geduwd, maar aangezien hij zware schade aan de voorkant heeft, gaat het mischien om een zwaarder voertuig (bus, vrachtwagen?).
En ook een seintje geven dat de waterweg afgesloten moet worden

PS: maar 3 ambulances? is dat niet wat te weinig? ???
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #81 Gepost op: 3 november 2005, 21:18:37
Misschien is het handig dat er een foto van de brug geplaatst wordt of een tekening. Voor de beeld vorming.
Volgens mij zijn er weinig mensen die op de hoogte zijn van de situatie ter plaatse.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #82 Gepost op: 3 november 2005, 21:24:22
Misschien is het handig dat er een foto van de brug geplaatst wordt of een tekening. Voor de beeld vorming.
Volgens mij zijn er weinig mensen die op de hoogte zijn van de situatie ter plaatse.
Tekening gaat er komen,Joris tipte mij dat hij nog een mooie tekening had van de brug had.En die wilde hij wel plaatsen,dus hij komt er aan  ;)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #83 Gepost op: 3 november 2005, 23:05:18
Ik sluit me vooralsnog aan bij Paul, maar wil wel een Sigma laten alarmeren. Zeker onder deze weersomstandigheden kan dat een toegevoegde waarde hebben. En voordat het spul er is... waarom wachten tot een OvD-G denkt: goh ja, da's waar, die hadden we ook nog. Meteen maar doen dus. ;)


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #84 Gepost op: 3 november 2005, 23:17:52
Hoe zit het met de parallel rijbaan die ook op deze brug ligt is deze ook versprerd ??

Anders deze gebruiken voor het rijdende materiaal van de geneeskundige kolom.


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #85 Gepost op: 3 november 2005, 23:21:44
Een aantal weetjes met dank aan www.ketelbrug.nl  :P
- Elke dag rijden er drieëndertigduizend voertuigen over de brug.

- De brug mag niet vaker dan 4 keer per uur open in verband met de doorstroming van de lijnbussen

- De brug heeft in het jaar 1970 30 miljoen gulden gekost (ongeveer € 13,6 miljoen)

- De hoogte van de hoofddoorvaart is +12,70 meter NAP

- De breedte van de hoofddoorvaart is 75,40 meter

- De doorvaartbreedte van de Basculebrug is 18 meter

- De marifoon kanaal 18 heeft

- Telefoonnummer van de Ketelbrug +31 321 321 607


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #86 Gepost op: 3 november 2005, 23:29:34
Brandweer:
Uitrukken in eerste instantie als Middelongeval (1 TS extra achter de hand, op een UGS):
  • 3 TS
  • (2 TS kant van de tegenovergestelde rijbaan, andere TS van de achterkant het ongeval benaderen)
  • 2 HV-1
  • (vanaf beide zijden één HV-1)
  • 2 OVD (ook tweezijdig aanrijden)
Om eerst de situatie te overzien en kijken hoe er ter plaatse gekomen moet worden. Tweezijdig aanrijden.

Politie:
  • 5 eenheden (tweezijdig aanrijden zodat aan andere kant ook beveiligd gaat worden).
  • OVD-P

Ambulance:
  • 3 ambulances.
  • MMT (over de weg)
  • OVD-G

Prioriteiten:
Afspraken verkeerscentrum:
  • Snelheidsbeperking
  • Afkruisen rijbanen
  • Verkeer omleiden

Uitvragen hoeveel auto's er betrokken zijn.
Specificaties aanrijroute opvragen.
Waterwinning?
Meteogegevens opvragen.
Als al bekend is van dat het daadwerkelijk om kippen gaat, dan een Dierenarts ter plaaste vragen.

Om maar even door te gaan op mijn inzetvoorstel.

Allereerst al het verkeer stil laten leggen op beide rijbanen, laatste verkeer op de tegenovergestelde rijbaan over één rijbaan wegleiden. Daarbij meteen ruim afzetten, loslopende getuigen, omstanders meteen uitvragen, centraal opvangen en wegleiden uit de gevarenzones. Let op eigen veiligheid hulpverleners en omstanders!!

Dus 1e TS, schaalt aanrijdend na de nieuwe informatie op naar Zeer Grote Hulpverlening.  3e TS mag direct ter plaatse gaan over de tegemoetkomende rijbaan. Daarnaast verder alarmeren:
  • 4e TS.
  • SB, in verband met de dreigende overslag op de vrachtwagen met papier te voorkomen.
  • WO; In verband met mogelijk auto te water. 
  • HVH-SPEC bak, nog niets bekend over de beknellingen, maar ga ervan uit met de hoeveelheid betrokken voertuigen dat het nodig is. 
  • VC
  • COH
  • HOvD + CvD

Prioriteiten:

  • Verkennen; Hoeveel mensen bekneld??, waar en hoe ernstig? Daarbij ook kijken of het voertuig te water is te signaleren. Tot slot vrachtpapieren van de vrachtwagen van het coeriersbedrijf bekijken, (rechterportier).
  • Redding van mensen; mensen die het meeste gevaar lopen voor brand, als eerste bevrijden.
  • Redding van dieren, alleen redding van dieren wil ik mij hier nog niet concentreren op de loslopende kippen, maar meer op de vrachtwagen stabiel brengen, uitbreiding brand voorkomen. 
  • Uitbreiding voorkomen van de branden, vooral het voertuig onder de vrachtwagen beladen met papier is  een speerpunt! Indien deze vrachtwagen ook in brand raakt, is de vuurbelasting dermate hoog dat de hele omgeving ook gevaar loopt. Wil direct een lage druk inzet doen, om snel effect te krijgen omdat waterwinning openwater beschikbaar is.
  • lekkende vloeistoffen, brandstoffen (brandgevaar)
  • Eigen veiligheid personeel!

Taakverdeling:
  • 1e TS + HV-1(tegemoetkomende rijbaan) richten zich op de begin van het ongeval: Vrachtwagen met de kippen en situatie eromheen 
  • 2e TS + HV-1 (naderend vanachter het ongeval; Voertuig in brand onder een vrachtwagen beladen met papier en de situatie eromheen, uitbreiding voorkomen.
  • 3 TS (tegemoetkomende rijbaan); Vrachtwagen van het couriersbedrijf (ga ik vanuit???), verkenning, eventueel redden so, en  voorbereiding voor WO, tevens verkenning (vrachtbrieven)   
  • OvD's verkenning en situatie in kaart brengen, hulpvraag inschatten.
  • Verder voorbereidingen treffen voor naderende voertuigen

Geneeskundig:
  • Ambulances vrijmaken uit de regio 
  • Andere regio's inlichten 
  • GNK alarmeren
  • 2e OvD-G 

Politie:
  • Verdere opschaling KLPD
  • OvD-P + hogere leidinggevenden
  • Verkeersondersteuning met meerder voertuigen (reconstructie) 


Vragen:   
Is de rijbaan compleet geblokkeerd?
Zijn nu alle rijbanen al afgekruisd en is al het verkeer al stilgelegd?
Brandwacht 1e klas + WVD


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #87 Gepost op: 4 november 2005, 09:14:34
Ik sluit me vooralsnog aan bij Paul, maar wil wel een Sigma laten alarmeren. Zeker onder deze weersomstandigheden kan dat een toegevoegde waarde hebben.

Ik ook en Paul vroeg om GNK.
GNK = sigma, ambu-team en MMT  ;)

Ja we zitten vooral op de triage te wachten.
Maar 1e ambu-team zal daar druk mee bezig zijn.
Carl z'n voorstel van een 2e ovdg lijkt me heel goed.
CPA vragen of ze de c2000 gespreksgroepen willen indelen.

Verder moeten de 1e aanwezige ovd-p, ovd-b en ovd-g het incident in vakken verdelen. Voor ieder vak een ovd-p, ovd-b en ovd-g, zodat er een ctpi per vak kan plaatsvinden.
Het is wellicht handig als ieder vak een eigen gespreksgroep krijgt.

De ovd-g en ovd-b zullen samen de prioriteiten moeten stellen waarbij de lastige afweging komt tussen so-belang en veilgheid. Die rokende/brandende wagens moeten eerst geblust worden, terwijl eigenlijk eerst een T1-so bevrijd moet worden. :-\

Verder heeft die wagen van de koeriersdienst een gevaarlijke stoffen bord op de auto? Zo ja, dan moet daar met enige voorrang naar gekeken worden.
Is de chauffeur daarvan aanspreekbaar en kan die vertellen wat de lading is.

Verder even via de politie nalaten gaan via de kentekens of er wagens met LPG installatie in brand staan of dicht bij een brand staan.

Peter waar zijn de dichstbijzijnde ziekenhuizen.
Sigma moet de plaats van de tent bepalen, die moet tussen het incident en de afvoerrichting naar de Ziekenhuizen.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #88 Gepost op: 4 november 2005, 09:20:59
Ik ook en Paul vroeg om GNK.
GNK = sigma, ambu-team en MMT  ;)


... sorry... :-[


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #89 Gepost op: 4 november 2005, 09:22:08
Geeft niet het was al bijna bedtijd toen je het zei. ;D