Medisch Ondersteunings Team

Auteur Topic: Medisch Ondersteunings Team  (gelezen 12866 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #50 Gepost op: 1 juli 2016, 12:50:09
Mijn vriendin loopt al een tijd met het idee om ook eens een EHBO diploma te halen om samen met me diensten te kunnen doen, ze heeft er alleen nog geen tijd voor gevonden. Gisteren avond kwam ze thuis: "Hey schat heb je wel eens van sigma gehoord? Een collega van me heeft dat vroeger gedaan, lijkt mij eigenlijk ook wel leuk."

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #51 Gepost op: 1 juli 2016, 13:02:28
Ik heb nergens geschreven dat wij ons boven wie dan ook verheven voelen.
Maar goed laat je frustraties hier vooral de vrije loop.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #52 Gepost op: 1 juli 2016, 13:06:51
Citaat van: rob-r link=msg=1433620 date=1467370948

Lees vooral je eigen teksten nog een keer.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #53 Gepost op: 1 juli 2016, 19:21:08

Citaat van je openingspost.
Dit betekent goed geschoolde EHBOers met voldoende ervaring leveren die gewend zijn om artsen en verpleegkundigen te assisteren bij het uitvoeren van hun taken.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 1 juli 2016, 19:30:20
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1433735 date=1467393668

Citaat van je openingspost.

Als je USP het assisteren van artsen en verpleegkundigen is, welke meerwaarde vind je dat biedt bij een evenement? Ik heb dat namelijk niet helemaal helder. Als er ALS moet worden verleend dan zorgt de ALS organisatie voor eigen personeel en vrijwilligers. Een voorbeeld: EMS uit Uden. De organisatie van het evenement zal er helemaal niet naar kijken. Vaak hebben zij maar één doel: zo goedkoop mogelijk aan de eisen van de vergunning voldoen. Kortom, de goedkoopste aanbieder.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

oma

• Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 2 juli 2016, 09:16:30
Citaat van: rob-r link=msg=1431765 date=1466757103
Dit betekent goed geschoolde EHBOers met voldoende ervaring leveren die gewend zijn om artsen en verpleegkundigen te assisteren bij het uitvoeren van hun taken

Goed geschoold met ervaring en gewend zijn artsen te assisteren bij hun prehospitale taken zegt dat al deze mensen in staat zijn een kit dump te maken voor rapid sequence induction & intubation en de checklist voor deze procedure kunnen dromen.

Als men niet eens weet wat kit dump maken en checklist doorlopen met de arts is heb ik hier onder een paar voorbeeldjes. Als je niet in staat bent dit uit te voeren moet je niet claimen dat je goed geschoold bent en gewend bent om artsen te assisteren bij hun werkzaamheden in prehospitale situatie.

Citaat
Preparation for RSI: This should be automatic and absolutely standard. Everything should be aimed at optimising the first attempt at intubation. The (critical care) paramedic should establish monitoring and rapidly provide a standard, laid out ‘kit dump’ of equipment. Before commencing induction the STCU-surgeon and (critical care) paramedic should rapidly run through the RSI checklist.

The purpose of the RSI checklist is to:

• Allow a defined period of preoxygenation
• Check that all the necessary equipment is present and working
• Ensure the position of the patient is ideal for intubating
• Reduce the chance of failed intubation

Every step in the procedure should be addressed in the order equipment will be used. This way no piece of equipment is missed out. While talking through ensure the patient has a tightly applied reservoir mask and that the reservoir is moving with respiration.

kit dump

checklist

helm

• Gast
Reactie #56 Gepost op: 2 juli 2016, 11:57:32
Citaat van: oma link=msg=1433859 date=1467443790
Goed geschoold met ervaring en gewend zijn artsen te assisteren bij hun prehospitale taken zegt dat al deze mensen in staat zijn een kit dump te maken voor rapid sequence induction & intubation en de checklist voor deze procedure kunnen dromen.

Dat leren de mensen niet in de SEHSO cursussen die ik geeft.
Ik heb even in het nieuwe OK boekje gekeken wat gisteren is uitgekomen maar daar zie ik het ook niet.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 2 juli 2016, 12:11:10
Citaat van: René van der Helm link=msg=1433929 date=1467453452
Dat leren de mensen niet in de SEHSO cursussen die ik geeft.
Ik heb even in het nieuwe OK boekje gekeken wat gisteren is uitgekomen maar daar zie ik het ook niet.

Wij leren het de mensen die onze prehospitale artsen assisteren wel waardoor we goed geschoolde EHBOers critical care paramedics met voldoende ervaring leveren die gewend zijn om artsen en verpleegkundigen te assisteren bij het uitvoeren van hun taken.

Ik heb geen idee wat een Nederlandse MMT-verpleegkundige moet leren voor ze op pad mogen met de MMT-arts. Ik veronderstel dat ze iedere SOP van MMT kennen, direct op de hoogte worden gesteld van wijzigingen, trainen en oefenen met MMT-arsten om onder iedere omstandigheid in staat te zijn de arts te kunnen assisteren.

Ik heb nog nooit een SOP van een Nederlandse MMT gezien. Het zegt dat ik ondanks mijn kennis en ervaring niet in staat ben om een Nederlandse MMT-arts te assiteren. Ik ben wel in staat om een Nederlandse MMT-arts te assisteren als ik mij eerst grondig verdiept hebt in de SOPs en/of hebben kunnen trainen/oefenen met een MMT-arts als het gaat om handelingen of procedures die ik nooit eerder heb uitgevoerd.

Het bovenstaande zegt al als een club EHBO-ers in Brabant de artsen wil assisteren ze nauwe banden moeten hebben met het MMT team. Ik weet zelfs niet over de vier Nederlandse HEMS-teams eigen SOPs hebben of dat er sprake is van landelijke/nationale SOPs voor MMT.

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 2 juli 2016, 13:04:26
Nee joh, dat interpreteer je volgens mij verkeerd. "Artsen assisteren" is toch gewoon koffie voor ze halen?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 2 juli 2016, 13:56:35
Citaat van: Kanarie link=msg=1433941 date=1467457466
Nee joh, dat interpreteer je volgens mij verkeerd. "Artsen assisteren" is toch gewoon koffie voor ze halen?

Hoi Kanarie, je krijgt de groeten van mijn assistent, Starbucks Al Emadi aan Salwa Road in Doha.