Ik heb even een vraagje wat betreft regels en wetgeving aan jullie:
Ik draag als burger vaak een koppelriem met daaraan een aantal persoonlijke attributen waaronder een Zwitsers zakmes, en verder een zaklampje, sleutels en mn telefoon (ik ben overigens geen agent of hulpverlener).
Een tijdje terug werd ik door een politieman in de binnenstad staande gehouden met de vraag waarom ik deze riem draag, waarbij met name het bij me hebben van een zakmes ter discussie gesteld werd. Het betreft hier gewoon een Zwitsers zakmes van Victorinox gekocht in een Nederlandse winkel.
Het is mij bekend dat er in bepaalde uitgaansgebieden soms bepaalde APV's kunnen gelden die het bij je dragen van alle soorten messen verbieden (het zakmes blijft in dit soort situaties dan ook thuis), dat was hier echter niet het geval.
Soms zijn er situaties dat ik bijv. tijdens of na werktijd nog even een boodschap of een drankje op terras doe, terwijl ik mn zakmes nog bij me draag.
Mijn concrete vraag: Is het toegestaan om als burger een dergelijke riem te dragen en om een zakmes aan je riem te dragen? En in welke situaties mag dit dan wel en in welke situaties evt weer niet ?
Onderstaand een paar foto's van de riem en het zakmes waar ik het over heb. Alvast dank voor jullie advies !