Dragen van een zakmes en koppelriem als burger toegestaan?

Auteur Topic: Dragen van een zakmes en koppelriem als burger toegestaan?  (gelezen 12323 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #30 Gepost op: 25 juni 2016, 21:48:17
Fout.

Een vlindermes kan je niet aan je koppelriem hangen omdat het niet mag.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 25 juni 2016, 21:58:38
Citaat van: Diamondback link=msg=1432072 date=1466884097
Fout.

Een vlindermes kan je niet aan je koppelriem hangen omdat het niet mag.
Haha, leuke! :P

guest15549

• Gast
Reactie #32 Gepost op: 25 juni 2016, 23:08:37
Citaat van: Diamondback link=msg=1432059 date=1466881972
Waarom zou ik een zwitsers zakmes aan mijn koppelriem willen hangen?

Omdat het comfortabel is?
Omdat ik daarmee mij dure telefoon in mijn  broekzak niet beschadig?
Omdat het kan?

En vind jij het eigenlijk raar dat je dan misschien midden op straat de vraag krijgt:

Zeg, brigges, wat gaat jou dat eigenlijk aan?

En waar zit het probleem precies?

"Waarom draagt u een koppelriem?"
- "Daar wens ik geen antwoord op te geven."
"oh oke, tot ziens"

En je gaat verder met je dag.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 26 juni 2016, 10:45:51
omdat je afwijkt van de norm en politie daar haar keuzes op baseert.

Volgens mij handhaaft de Politie niet de norm maar de wet en lijkt het mij een hellend vlak als keuzes gebaseerd worden op 'afwijken van de norm'.

Ik kan me niet voorstellen dat het dragen van een koppelriem voor een agent al voldoende reden is om iemand aan te spreken of staande te houden.
Wel kan ik me voorstellen dat een agent een mes aan het koppel ziet en vast wil stellen of het legaal is of niet.

Zulke nuances maken in mijn ogen het verschil en helaas wordt daar in dit soort situaties en discussies steeds vaker aan voorbij gegaan. Zie ook de hele profileren discussie....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #34 Gepost op: 26 juni 2016, 11:04:28
Citaat van: zwelgje link=msg=1432145 date=1466930751
Wel kan ik me voorstellen dat een agent een mes aan het koppel ziet en vast wil stellen of het legaal is of niet.

Dat is logisch, net als dat politievoertuig dat blijft staan als ik een kapmes onder mijn bank weghaal om beerklauw weg te kappen voordat ik een grondpot uit de grond haal.

Maar dat is de vraagstelling niet, de vraag was of je een zakmes ( politieagent(e) kan niet zien welk mes in het tasje zit ) aan een koppel mag hebben hangen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Daniel!

• i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 26 juni 2016, 11:29:31
Citaat van: RemRoof link=msg=1432033 date=1466877790
Dus bij elke "niet-normale" uitstraling, kleding etcetera. ga jij iemand staande houden? Er is een hele discussie over etnisch profileren binnen de samenleving door de politie . Gaat de politie nu ook profileren op kledingstijl?

Daar is al een programma voor:http://www.rtl.nl/de-modepolitie-20/#!/ :)
Nee natuurlijk niet... zie mijn vorige post:

Citaat van: Daniel! link=msg=1432021 date=1466873632
Dit noem ik niet modegebied, mensen worden niet staande gehouden omdat de kleur van hun trui niet zou passen bij de kleur van hun broek, maar omdat een burger met een koppelriem met daaraan attributen zeer zelden - zo niet, nooit - voorkomt... ::)

Agenten letten juist heel erg op wat afwijkt van de norm (simpel voorbeeld: een auto die 's nachts zonder verlichting rijdt krijgt extra aandacht).

Dit is iets wat afwijkt - want je komt het niet vaak tegen - en dus is er een kans dat je wordt staande gehouden of dat er een vraag over gesteld wordt. Poeh poeh wat bijzonder... ::)

guest15549

• Gast
Reactie #36 Gepost op: 26 juni 2016, 13:03:08
Citaat van: zwelgje link=msg=1432145 date=1466930751
Volgens mij handhaaft de Politie niet de norm maar de wet en lijkt het mij een hellend vlak als keuzes gebaseerd worden op 'afwijken van de norm'.

Ik kan me niet voorstellen dat het dragen van een koppelriem voor een agent al voldoende reden is om iemand aan te spreken of staande te houden.

Zulke nuances maken in mijn ogen het verschil en helaas wordt daar in dit soort situaties en discussies steeds vaker aan voorbij gegaan. Zie ook de hele profileren discussie....

Voor het "maken van een praatje" is ook geen wettelijke grond nodig, net zo min als ik (als burger) een wettelijke grond moet hebben om jou (als burger) iets te vragen.

Als je geen zin hebt in het praatje (en je bent niet aan- of staandegehouden) kun je besluiten om geen antwoord te geven en weer verder te gaan.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #37 Gepost op: 26 juni 2016, 17:23:39
Het valt denk ik in de zelfde categorie als de controles als:  je rijdt in een dikke audi/bmw/mercedes/hummer/etc en daarom krijg je wat meer aandacht.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

dva

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #38 Gepost op: 29 juni 2016, 18:51:14
Dank voor jullie reacties ! Ik heb zelf ook nog even wat speurwerk gedaan wat betreft wet- en regelgeving.

Wat betreft het zakmes: Ik gebruik het zakmes puur als 'multitool' dus om dat kabeltje door te knippen, schroefje vast te draaien of pakje open te maken. Het zakmes valt volgens mij niet onder de Wapenwet tenzij het volgende van toepassing is:

Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.

Hoe moet ik dit interpreteren ? Stel ik loop tijdens of na werktijd een horeca gelegenheid binnen, kan dit dan voor problemen zorgen ?
Of alleen wanneer ik bijvoorbeeld betrokken zou raken bij een vechtpartij ?

Verder vind ik in de APV van de gemeente Rotterdam (waar ik vaak onderweg ben), het volgende artikel:

Artikel 2:50a Messen en andere voorwerpen als wapen
1.   Het is verboden op de weg of in voor publiek toegankelijke gebouwen messen of andere voorwerpen die als wapen
kunnen worden gebruikt, openlijk bij zich te hebben.
2.   Het verbod geldt niet met betrekking tot voorwerpen die zodanig zijn ingepakt, dat zij niet voor dadelijk gebruik gereed zijn.
3.   Dit artikel is niet van toepassing voor zover in het onderwerp daarvan wordt voorzien bij of krachtens de Wet wapens en munitie.
( deze APV is voor geheel Rotterdam van toepassing )

Valt een Zwitsers Victorinox zakmes (waar vooral veel andere tools aanzitten) hier ook onder? En hoe zit dat met een Multitool of Leatherman ? Indien deze inderdaad verboden zijn: zijn er misschien andere gelijksoortige tools welke je wel bij je mag dragen in een gebied waar een dergelijke APV van toepassing is ? (misschien heeft iemand nog tips ??)

Wat betreft de koppelriem:  Ik draag deze omdat ik het gewoon een stoere brede riem vind waar ik tevens een aantal personal items aan kwijt kan. Meestal met werkbroek/BDU en kisten, dat is inderdaad mijn misschien enigszins afwijkende stijl. Aangezien het volgens mij wel een originele politiekoppel betreft (ooit meegebracht uit de VS) vroeg ik me af of dit nog tot problemen kan leiden. Dat ik hierdoor misschien onbewust eens een keer extra aandacht trek en gecontroleerd wordt, vind ik ook niet erg. De politie doet immers ook gewoon haar werk en ik vind het zeer begrijpelijk dat men in deze tijd extra alert is !

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #39 Gepost op: 29 juni 2016, 20:50:23
Citaat van: dva link=msg=1433133 date=1467219074
Verder vind ik in de APV van de gemeente Rotterdam (waar ik vaak onderweg ben), het volgende artikel:

Artikel 2:50a Messen en andere voorwerpen als wapen
1.   Het is verboden op de weg of in voor publiek toegankelijke gebouwen messen of andere voorwerpen die als wapen
kunnen worden gebruikt, openlijk bij zich te hebben.
2.   Het verbod geldt niet met betrekking tot voorwerpen die zodanig zijn ingepakt, dat zij niet voor dadelijk gebruik gereed zijn.
3.   Dit artikel is niet van toepassing voor zover in het onderwerp daarvan wordt voorzien bij of krachtens de Wet wapens en munitie.
( deze APV is voor geheel Rotterdam van toepassing )

Valt een Zwitsers Victorinox zakmes (waar vooral veel andere tools aanzitten) hier ook onder? En hoe zit dat met een Multitool of Leatherman ? Indien deze inderdaad verboden zijn: zijn er misschien andere gelijksoortige tools welke je wel bij je mag dragen in een gebied waar een dergelijke APV van toepassing is ? (misschien heeft iemand nog tips ??)

VWB Rotterdam heb je je eigen antwoord al gegeven, ik heb de kernwoorden even dikgedrukt.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis