Dank voor jullie reacties ! Ik heb zelf ook nog even wat speurwerk gedaan wat betreft wet- en regelgeving.
Wat betreft het zakmes: Ik gebruik het zakmes puur als 'multitool' dus om dat kabeltje door te knippen, schroefje vast te draaien of pakje open te maken. Het zakmes valt volgens mij niet onder de Wapenwet tenzij het volgende van toepassing is:
Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.
Hoe moet ik dit interpreteren ? Stel ik loop tijdens of na werktijd een horeca gelegenheid binnen, kan dit dan voor problemen zorgen ?
Of alleen wanneer ik bijvoorbeeld betrokken zou raken bij een vechtpartij ?
Verder vind ik in de APV van de gemeente Rotterdam (waar ik vaak onderweg ben), het volgende artikel:
Artikel 2:50a Messen en andere voorwerpen als wapen
1. Het is verboden op de weg of in voor publiek toegankelijke gebouwen messen of andere voorwerpen die als wapen
kunnen worden gebruikt, openlijk bij zich te hebben.
2. Het verbod geldt niet met betrekking tot voorwerpen die zodanig zijn ingepakt, dat zij niet voor dadelijk gebruik gereed zijn.
3. Dit artikel is niet van toepassing voor zover in het onderwerp daarvan wordt voorzien bij of krachtens de Wet wapens en munitie.
( deze APV is voor geheel Rotterdam van toepassing )
Valt een Zwitsers Victorinox zakmes (waar vooral veel andere tools aanzitten) hier ook onder? En hoe zit dat met een Multitool of Leatherman ? Indien deze inderdaad verboden zijn: zijn er misschien andere gelijksoortige tools welke je wel bij je mag dragen in een gebied waar een dergelijke APV van toepassing is ? (misschien heeft iemand nog tips ??)
Wat betreft de koppelriem: Ik draag deze omdat ik het gewoon een stoere brede riem vind waar ik tevens een aantal personal items aan kwijt kan. Meestal met werkbroek/BDU en kisten, dat is inderdaad mijn misschien enigszins afwijkende stijl. Aangezien het volgens mij wel een originele politiekoppel betreft (ooit meegebracht uit de VS) vroeg ik me af of dit nog tot problemen kan leiden. Dat ik hierdoor misschien onbewust eens een keer extra aandacht trek en gecontroleerd wordt, vind ik ook niet erg. De politie doet immers ook gewoon haar werk en ik vind het zeer begrijpelijk dat men in deze tijd extra alert is !