Ik mag toch hopen dat jij het net als de vereniging van brandweervrijwilligers en Oma buitengewoon vreemd vindt als een toezichthouder akkoord gaat met het verruimen van de opkomsttijden of gebruik van kleinere bluseenheden terwijl ze aangeven dat de veiligheidsregio geen gebruik heeft gemaakt van de hiervoor vastgestelde spelregels of nog moet komen met de juiste brandweerkundige onderbouwing.
Ik heb het als chirurg meegemaakt dat ik een patient wilde opereren maar anderen mij duidelijk maakten dat het niet ging gebeuren als de longarts de patient niet vrij heeft gegeven. Ze zeggen mij niet dat we de patient gaan opereren omdat het de patient grotendeels voldoet aan alle criteria behalve vrijgave door longarts.
Je hebt gebieden waar je het als brandweer niet gaat redden om met 8 minuten op de stoep te staan. Wij hebben zo'n gebied, daar gaan we het niet redden met 8 minuten, wel met 10. Ook een buurkorps gaat dat niet redden simpel omdat wij gewoon de dichts bijzijnde post zijn. Wij hadden nog een ander gebied aan de andere kant van ons dorp, dat wordt nu bedient door de 24uursdienst vanuit Gooi&Vechtstreek. Ik zeg, helemaal prima geregeld. Handig die wegvallende operationele grenzen.
Als we het over Breskens houden is dit een geval wat gewoon niet klopt. In de gemeente Breskens staat een brandweerpost, dus de brandweer had hier keurig op tijd aanwezig kunnen zijn. Moet je er wel voor zorgen dat er personeel is, en dat is de directe verantwoordelijkheid voor de betreffende veiligheidsregio. Functies zoals een chauffeur en een bevelvoerder zijn noodzakelijke functies, die functie kun je zelfs vastleggen en garanderen door er piket op te leggen.
Het beginnen roepen over kleinere bluseenheden te willen stationeren om dit soort problemen te voorkomen is gewoon een stofwolk opwerpen en een afleidingstactiek om je eigen problemen te verstoppen. Ook een kleinere bluseenheid heeft een chauffeur nodig om te kunnen uitrukken, en die sleutelpositie was nu net niet aanwezig. Dus dan ben je bezig met schijnveiligheid.