Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten

Auteur Topic: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten  (gelezen 7858 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Multifunctioneel voertuig voor brandweer en politie
In het Engelse Norhthamtonshire loopt een proef met voertuigen, die tegelijkertijd bemand zijn met een politieagent en een brandweerman. Ze noemen dat voertuig een "Rural Intervention Vehicle", omdat het op het platteland surveilleert. De doelen daarvan zijn onder andere kortere aanrijtijden en meer efficiency.

Die proef loopt susccesvol, en is onlangs uitgebreid. Men streeft daar naar een samenwerking tussen brandweer, ambulancedienst in politie, zowel qua personeel als gebouwen en bepaalde voertuigen.

25-1-2016 "Proposals to further transform the way police, fire, and ambulance services work together have been unveiled by the Prime Minister. David Cameron has outlined measures to be consulted on, including a new statutory duty on all three emergency services to look to work together better. One idea is to merge the services' offices. The idea, according to the Home Office, is to "encourage collaboration" by improving "efficiency and effectiveness". That includes merging back office functions and staff, buildings, and streamlining management. (...) Jason Urbani, from Northants Fire & Rescue, said sharing resources appears to be more effective when responding to certain incidents. The services currently share two Rural Intervention Vehicles which see police and fire officers patrolling together.

http://news.sky.com/story/1550606/999-services-could-share-staff-and-buildings

http://www.northampton-news-hp.co.uk/police-launch-second-rural-response-vehicle-cover/story-27759443-detail/story.html

http://www.northampton-news-hp.co.uk/video-northamptonshire-s-new-rural-intervention/story-25865206-detail/story.html


Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2016, 13:00:32
Rural Intervention Vehicle
Hieronder zie je video's van het bovengenoemde "Rural Intervention Vehicle". Dat voertuig wordt dus bemand door een brandweerman en een politieagent. Dat koppel helpt ook bij puur medische spoedgevallen, voor zover ze dat kunnen.

Bij een klein brandje hoeft er bij dit systeem niet ook een aparte politieauto bij te komen. En zulke gecombineerde voertuigen kunnen heel snel ter plaatse zijn, doordat ze permanent verspreid over hun werkgebied surveilleren.

De politieagent kan daarbij een aanvullende brandweer-cursus krijgen. En de brandweerman kan daartoe een aanvullende politie-cursus krijgen.

De bemanning van deze multifunctionele voertuigen moet goed geselecteerd worden voor deze bijzondere taak. En er zijn sowieso vaak brandweerlieden, die ook affiniteit of ervaring hebben met politiewerk, en andersom.

Eventueel kan er ook een ambulance-verpleegkundige meerijden, die eventueel ook wordt uitgerust met een kogelwerend vest, politiewapens, en training daarin.

Ook in Nederland zou er een kleinschalig experiment kunnen worden gestart met een dergelijke samenwerking, bijvoorbeeld in een afgelegen landelijk gebied. Dat is al mogelijk met een beperkte investering. Dit liefst na overleg met de verantwoordelijken voor dit project in Northamptonshire, en met de betrokken bij het recente Nederlandse samenwerkingsproject 'Brambulance'.

De hulpdiensten in Northamptonshire werven ook intensief vrijwilligers, voor meer efficiëncy en kostenbesparing. Er wordt geprobeerd om optimaal gebruik te maken van hun specifieke individuele capaciteiten, kennis en ervaring.

Northamptonshire Police Force

! No longer available


Northamptonshire's Rural Intervention Vehicle

! No longer available
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2016, 17:37:33
In afgelegen plattelandsgebieden kunnen eventueel kleine gezamenlijke steunposten worden ingericht voor politie, brandweer, ambulances en boswachters. Daardoor kunnen de aanrijtijden verkorten.

Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een laag gebouwtje van 5x5 meter, met daarin een toilet, douche, werkplaatsje annex kantoortje met keukenblokje en slaapkamertje. Daarvoor kunnen tijdens een proefproject ook mobiele containers worden gebruikt, of tijdelijk een sta-caravan.

Ook in Sunnyvale, California (USA) worden proeven gedaan met vergaande samenwerking tussen politie, brandweeer en ambulance-dienst. Daarover gaat het volgende artikel:

Hilal, S, M, Squier Jones, D, 2014, A Package Deal: Police, Fire, and EMS All in One, Metropolitan State University School of Law Enforcement and Criminal Justice, Brooklyn Park, Minnesota, USA

http://www.policechiefmagazine.org/magazine/index.cfm?fuseaction=display_arch&article_id=3466&issue_id=92014

Program on Police Consolidation and Shared Services

http://policeconsolidation.msu.edu/
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #4 Gepost op: 2 juli 2016, 11:54:52
Stel dat je alleen woont, in een ver afgelegen dorpje op het platteland. Je bent oud en je ligt 's nachts in bed. En je schrikt wakker van inbraakgeluiden in je huis.

Wacht je dan liever een half uur op een echte politieauto? Of ben je dan blij, als er binnen tien minuten een politieagent en een sterke brandweerman met politiewapens arriveren?

Ik zie dat dit topic gelukkig veel gelezen wordt. Multifunctionele HulpTeams (MHT's) waarbij meerdere hulpdiensten samen rijden in één voertuig lijken me een belangrijke aanvulling op het huidige aanbod van hulpdiensten, misschien ook in steden.

Zo'n MHT met een zeer grote SUV kan veel meer uitrusting meenemen dan een gewone politie-Touran. Onder andere een zeer uitgebreide medische uitrusting, pistoolmitrailleur, shotgun, ME-schilden, kogelwerende kevlar helmen, grote brandblussers, persluchtmasker, reddingsboei, opvouwbare brancard, enz.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #5 Gepost op: 2 juli 2016, 13:57:18
Een "Rural Intervention Vehicle" zou je in het Nederlands een  "Multifunctioneel HulpTeam"-voertuig kunnen noemen. Oftewel een MHT-voertuig. Dat lijkt me een betere naam. Want zo'n team kan eventueel ook gebruik maken van speciale terrein-motorfietsen, bromscooters, speedboot, patrouilleboot, of zelfs van eigen individuele voertuigen vanaf hun woonhuizen.

De auto van een MHT-team kan het beste worden uitgevoerd in politiekleuren. Daardoor is er minder kans dat gewone ambulances of brandweer auto's eventueel worden aangevallen, omdat iemand denkt dat er een politieagent in kan meerijden.

Om die reden moet er ook worden gekozen voor politieuniformen voor alle leden van een MHT, met een insigne op borst en rug, dat aangeeft wat hun specialisatie is, zoals brandweer of medisch (SEH).

Zo'n MHT-team kan ook bestaan uit een politieagent plus een ambulance-verpleegkundige. En eventueel kan er ook een militaire infanterist meerijden op kosten van Defensie, of een onbetaalde vrijwilliger.

Een derde bemanningslid kan desnoods tijdelijk uit het MHT-voertuig worden gezet, om ruimte te maken voor ziekenvervoer. Of bij nadering van een vuurwapengevaarlijke situatie, waarvoor hij niet is opgeleid.

Er kan ook worden gekozen voor een groter voertuig, zoals een pickup-truck met opbouw, of een laag bestelbusje met een heel krachtige motor.

Het grote nadeel van een pickup is, dat je geen brancard in de lengte kunt vervoeren. Maar ze zijn wel groot en snel, met een stabiele wegligging, door een laag zwaartepunt.

In een grote SUV past wél een brancard. Grote SUV's zijn bijvoorbeeld de: Nissan Patrol Y62, Toyota Sequoia, of Ford Expedition EL. Op de foto hieronder zie je de massale Ford Expedition EL.

Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #6 Gepost op: 2 juli 2016, 16:06:11


Foto: http://www.bestcarinf.com/toyota/toyota-sequoia-lifted/9

Een multifunctioneel team heeft een uitgebreide uitrusting nodig. Op deze Toyota Sequoia Lifted zit een imperiaal, waarop zo nodig snel een uitschuifbare ladder of afneembare topbox kan worden bevestigd met een klik-systeem, voor extra uitrusting bij bepaalde bijzondere missies. De auto rijdt dan eerst onder de topbox, waarna die wordt vastgeklikt op de imperiaal.

Bijvoorbeeld voor extra medicijnen en medische hulpmiddelen, verkeerspilonen, springzeil, kettingzaag, touw, plastic afdekzeilen, brandweerpakken, dekens en jassen voor onderkoelde slachtoffers, drone, opblaasbootje, enz. Als snelheid belangrijker is, kan de topbox er af worden gelaten.
Ik stem links.


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #7 Gepost op: 2 juli 2016, 16:06:57
In welk gebied van Nederland zou je dit volgens jou in kunnen zetten?


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #8 Gepost op: 2 juli 2016, 17:22:06
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1433996 date=1467468417
In welk gebied van Nederland zou je dit volgens jou in kunnen zetten?

De te lange aanrijtijden van hulpdiensten zijn het meest extreem in de dunst bevolkte gebieden, zoals in Zeeland, Friesland en Groningen. In onderstaand artikel zie je een landkaart van Nederland, met informatie over de aanrijtijden van de politie per regio:

http://nos.nl/artikel/2097442-langer-wachten-op-politie-bij-spoed.html

In de meeste plattelandsgebieden in Nederland wordt de maximale aanrijtijd van 15 minuten door de politie vaak ruim overschreden. Bovendien telt bij ernstige incidenten vaak elke minuut.

Bijvoorbeeld een beginnende keukenbrand kan zich al in enkele minuten sterk uitbreiden, inbrekers zijn vaak al na vijf minuten weer weg met buit, en bij geweldpleging of een hartaanval telt elke seconde.

Het is ook interessant om na te denken over de mogelijkheden van MHT's in stedelijke gebieden, als kostenbesparende aanvulling op gespecialiseerde hulpdienstvoertuigen. MHT's kunnen dan bijvoorbeeld worden afgestuurd voor verkenning op onduidelijke meldingen, of op lichtere zaken, zoals vervoer van een dronken persoon.

Als er gebruik wordt gemaakt van een grote snelle SUV of stationcar, kan een gewonde of zieke eventueel worden vervoerd op de achterbank, of er kunnen in de lengte rails worden gemonteerd voor een brancard.  

Eventueel kan er ook een politiehond worden meegenomen in een kooi, door een hondengeleider. En een uitgebreide set gereedschap, brandweerbijl, grote trekzaag, schop, bezem, riek, kleine bluspomp met slang, enz. Dat is een een afweging tussen voertuigafmetingen, topsnelheid, brandstofverbruik en veelzijdigheid.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #9 Gepost op: 2 juli 2016, 22:03:10
De Mercedes V 220 D is een laag busje (MPV). Ook dit voertuig lijkt me geschikt voor Multifunctionele HulpverleningsTeams (MHT’s). Hij heeft volgens de fabrikant een topsnelheid van 194 km/u, en biedt veel ruimte.



Ook de Mercedes Vito Tourer lijkt me geschikt voor MHT’s:



Video Mercedes Vito Tourer:

https://www.youtube.com/watch?v=djDNDyk6V4w
Ik stem links.