Multifunctioneel HulpTeam in grote transportbus
Er kan ook een experiment worden gedaan met een grotere transportbus voor een Multifunctioneel HulpTeam (MHT), bijvoorbeeld een oude ME-bus, die toch wordt vervangen.
Zo’n oude ME-bus kan voor dit doel wit worden gespoten of geverfd, en kan worden voorzien van politie-striping. Ook daarvoor kunnen onbetaalde vrijwilligers worden gezocht via internet.
Foto: Oude ME-bus, in wit met politie-striping:
http://i.owst.nl/65dbbf8fd4d44ce5a73a843ea65c5125/opener/3083150.jpgZo’n ME-bus is minder geschikt voor achtervolgingen op hoge snelheid, maar er kan meer uitrusting worden vervoerd, dan in een kleinere bus, zoals de VW Transporter.
Er kan bijvoorbeeld een grote watertank worden meegenomen met een drukpomp en brandslang om een klein brandje te blussen, of om te gebruiken tegen gewelddadige relschoppers. Er kan daartoe eventueel pepperspray, inkt en een stinkende vloeistof aan het spuitwater worden toegevoegd. En zo’n omgebouwde ME-bus blijft ook bruikbaar voor relsituaties.
Ook kan er een grotere bemanning meerijden in een grote bus, zoals een ME-bus. Bijvoorbeeld een team van vijf personen: een betaalde politiehondengeleider met hond in een kooi, een militaire brandweerman, een militair verpleegkundige, en twee onbetaalde sterke politievrijwilligers met politie-opleiding en politiewapens.
Zo’n groot team kan, indien uitgerust met geweldsmiddelen, zelfstandig moeilijke aanhoudingen doen. De genoemde militairen krijgen toch al betaald door Defensie, en de vrijwilligers en politiehond zijn onbetaald, dus er hoeft maar één persoon te worden betaald door de politie, namelijk de hondengeleider.
Toch kan zo’n team veel verschillende typen problemen oplossen, met beperkte risico’s. Eventueel kan zo’n team in een omgebouwde ME-bus nauw samenwerken met een motoragent met snelle politiemotor voor achtervolgingen.
Tegen de lange zijwanden van de ME-bus kunnen eventueel kasten worden ingebouwd, om materialen mee te nemen. Die kasten zijn dan van binnen toegankelijk.
Ook voor het inbouwen van die kasten, kunnen onbetaalde vrijwilligers worden gezocht via een oproep op internet. Bijvoorbeeld een gepensioneerde scheepstimmerman, die graag iets wil betekenen voor zijn gemeenschap. Zo’n vrijwilliger moet dan een eervolle vermelding krijgen op de website van de gemeente waar hij woont, als hij dat wil.