Hellevoetssluis had nog nooit bezettingsproblemen voordat de piketvergoeding werd afgeschaft. Nu is die vergoeding wegbezuinigd en zijn er direct problemen met de bezetting.
Gelukkig is Arjen Littooij niet zo slim om te bedenken die vergoeding gewoon weer te herinvoeren. Of durft de 'Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond' niet toe te geven dat ze een fout hebben gemaakt?
Nu heb ik al wel vaker bijzondere en afwijkende opmerkingen gezien van deze Veiligheidsregio Directeur. Maar blijkbaar vond Littooij het weer tijd voor een nieuw hoofdstuk. :-
De spijker op zijn kop.
Dit soort topfiguren binnen de brandweer leeft in de eigen papieren werkelijkheid en staat veel te ver van de gewone mensen op de werkvloer af.
De Nederlandse brandweer is uiteraard een complexe organisatie. Je kan niet al je mensen behandelen als echt personeel omdat het brandweervak voor de meeste brandweermensen geen hoofdberoep is en zelfs geen slecht betaald bijbaantje.
Er is geen mens die bij de brandweer gaat vanwege de extra inkomsten. Als het je om extra inkomsten gaat ben je beter af als je een krantenwijkje naast je hoofdberoep zoekt.
De topfiguren binnen het brandweermanagement moeten beseffen waarom die tienduizenden mensen zich aanmelden bij de brandweer. De brandweerleiding moet niet op de nieuwjaarsreceptie de standaardreutel over waardering voor vrijwilligers afdraaien maar het hele jaar door laten merken dat ze deze vrijwillige brandweermensen serieus nemen.
Ik heb de afgelopen weken veel gelezen over de vrijwillige brandweer, zowel op dit forum als op de website van vrijwillige brandweermensen. Ik kan mij niet voorstellen dat brandweervrijwilligers ontevreden worden of de blusjas aan de wilgen hangen omdat de brandweermanagers ze de piketvergoeding hebben afgepakt. Het gaat maar om een paar knaken, ik neem aan dat iedere vrijwillige brandweerman het financieel wel zal overleven. Ik denk zelfs dat de meeste vrijwillige brandweermensen precies hetzelfde werk voor de brandweer zouden willen doen zonder deze vergoeding op voorwaarde dat het gewoon leuke, nuttige en plezierige vrijetijdsbesteding/hobby is en ze trots kunnen zijn op wat ze samen met anderen doen.
Gedemotiveerde en rancuneuze brandweervrijwilligers is iets waar bijvoorbeeld de mensen van veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond en Zeeland eens goed over na moeten denken. Ze gebruiken deze terminologie in de media en rapporten.
Als iemand besluit om zich aan te melden als vrijwilliger bij de brandweer moet er per definitie sprake zijn van grote motivatie omdat deze mensen zich veel moeten ontzeggen om de taken bij de brandweer te kunnen uitvoeren. Ze vinden de brandweer zo belangrijk dat er ook geen sprake kan zijn van enige rancune jegens de brandweer.
Als deze mensen toch gedemotiveerde of rancuneuze trekjes vertonen heb je het als brandweerorganisatie zelf veroorzaakt. Het afpakken van de piketvergoeding gaat niet om het geld maar in mijn ogen voelt het voor veel van deze loyale mensen die zich veel ontzeggen voor de brandweer als een enorme trap in de ballen.
Het gaat niet beter worden als deze mensen ook nog eens lezen over de vermoedelijke escapades van een brandweerdirecteur en de wijze waarop bestuurders haar proberen te verdedigen.
Het gaat ook niet beter worden als brandweervrijwilligers weten dat zij geen recht meer op piketvergoedingen hebben terwijl de beroeps - (hoofd)officieren, adviseurs, communicatieknechten en directeuren een veel hogere piketvergoeding blijven binnenharken.