Wat zou het goed zijn als deze man in carnavals-outfit ..................
Ow met al die zelf bedachte sterretjes ben je blijkbaar directeur, idd carnaval valt vroeg dit jaar, maar goed daar hebben we het hier niet over.
Het is inderdaad jammer dat ook deze directeur de werkelijke problemen welke in zijn regio spelen via een ander onderwerp wil verdoezelen.
Ondanks dat dit een mooi onderwerp van discussie kan zijn, zou het middels een andere context naar voren moeten komen en zou er in discussie ook moeten worden geluisterd naar de mensen die het op straat moeten doen, welke dus dag en nacht paraat staan in dit geval zonder een piket vergoeding welke deze directeur wss wel heeft.
Als ik naar zijn bijdrage in de krant kijk en daar gaat het in dit topic over zijn er best wat punten waar denk wat in zit, maar dan moeten de punten die hierboven worden genoemd ook worden meegenomen. Ondanks dat ik het hele vrijwilligers verhaal niet altijd zo rooskleurig zie, ik zie namelijk ook veel problemen met dagbezetting en vrijwilligers die minder beschikbaar zijn, zowel in de dag als in de weekend situatie. Men maakt gewoon andere keuzes dan vroeger, dat geldt voor de personen in kwestie maar ook voor de werkgevers.
De oplossing part time brandweerman vind ik ook we aardig gevonden, want hoe gaan we dat vormgeven? Als je nu naar de huidige CAO perikelen kijkt ben ik heel benieuwd hoe de veiligheidsregio dit financieel wil gaan regelen? Is daar al eens over nagedacht, voordat het wordt geroepen, zonder dat men voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten?
Met brandweerwagens rondjes gaan rijden is de oplossing? Dat is een opmerking van iemand die niet weet wat de indeling van de dag is van een beroepsbrandweerman. Er moet genoeg gebeuren op de kazerne, incl. het oefenen, preventief rondjes rijden is niet echt efficiënt, maar ik heb er wel gevoel bij, maar vraag me wel af hoe ik dan kan gaan voorspellen waar wat gaat gebeuren, is daar al over nagedacht? Of wordt het zoals er staat gok het incident?
Ik zou ook graag een rapportage lezen van die proef in Hoek van Holland, ik heb zeker gevoel bij het samenwerken tussen ambu en brw, maar hoe heeft dit gewerkt dan in Hoek van Holland en waar is er winst gehaald en voor welke dienst?
Brandweer kazerne staat bij de beroeps ook altijd open, als we er zijn natuurlijk, want vaak zijn we onderweg om te oefenen, te sporten of andere werkzaamheden, dus ja welkom, maar niet altijd op de kazerne aanwezig.
Rookmelders ophangen is ook een mooi voorbeeld, maar daar ga ik niets meer over zeggen dat is al vaak genoemd. Misschien dat kantoor personeel dat kan gaan doen, dan ervaren ze eens hoe het werkt.
Ik ben er wel van overtuigd dat er meer operationeel beroeps personeel moet komen en minder ondersteunende diensten, de weegschaal is de verkeerde kant opgeslagen.
Er zullen ook oplossingen moeten worden gezocht middels het tijdelijk inhuren van gekwalificeerd personeel. Dit om posten waar problemen met bezetting zijn te garanderen, zet die desnoods flexibel in op verschillende dagen op verschillende posten, maar wees daar duidelijk in, in de contracten.
Geld wat bij de ondersteunende diensten weggehaald wordt kan gebruikt worden om operationele bezetting te garanderen.
Maak de lijnen weer korter haal er lagen tussenuit, wederom geld wat beter geïnvesteerd kan worden in operationele mensen en materieel.
Genoeg om te bepraten, maar ook luisteren en concrete afspraken maken en nakomen.