Ik zeg niet dat alles zit in het omzetten van vrijwilligers kazernes naar beroeps kazernes, maar ik denk dat veiligheidregio's eens moeten gaan kijken hoe ze anders gaan denken als het gaat om bezetting van kazernes.
Dit kan met beroeps, maar ook met vrijwillgers door ze bijv. werkplekken te bieden. Dus zorg dat je bezetting klopt en dat je snel de straat op kunt met genoeg mensen, zodat je de burgers kunt helpen.
Die vertaal slag zal gemaakt moeten worden. Dat zit dus niet altijd in het extra plaatsen van kazernes, maar meer in het garanderen van kazernes.
Extra of het verschuiven van kazernes kan idd wel worden overwogen met het geld wat vrij komt.
In 1909 was men in Amsterdam al zover, wel in iets andere vorm,maar dat is doorgegaan tot zeker derde kwartaal vorige eeuw:
Een van de bijzonderheden, die ons bij de rondwandeling het meest trof en die wij tot het laatst bewaard hebben is, dat wij overal brandwachts aantroffen, die met grooten lust en ijver bezig waren aan de voltooiing van het geheel mede te werken. Zoo is de binnenplaats omgeven door (behalve een flinke cantine) verschillende werkplaatsen, te weten schilderswerkplaats, timmermanswerkplaats, smederij, een werkplaats voor den brandweertelegraafdienst, een machine-kamer voor het electrisch bedrijf en een accumulatoren-kamer voor de geheele telegraaf.
Overal leven en drukte, maar niet van vreemde werkkrachten. Uitsluitend brandwachts — als vaklieden van verschillende posten hier geconcentreerd — voerden het werk uit. Zoo zorgt de brandweer zelf voor de volledige en zoo gecompliceerde electrische en telephonische installaties van centraalbureau en gebouw, legt zelf overal de electrische klokken aan, vervaardigt alle benoodigde meubelen, waarvan reeds vele getuigenis van bijzondere vakbekwaamhaid aflegden, enz.
Vroeger werden de automobielen door den brandweercommandant geheel gereed gekocht. Tegenwoordig koopt de heer Meier alleen het chassis. Het brandweerpersoneel bouwt den wagen dan verder op.
http://020apps.nl/1850-1940/Nieuwe_Achtergracht/38-96