Obama dadelijk speech, 25 meter Irakese vlag in Londen, Jan L*@ met hashtag #jesuisIraq, Rutte bloemen leggen bij ambassade van Irak in Den Haag ......(?)
http://www.gulf-times.com/story/485953
Ik hoor dat heel vaak de laatste tijd: "er wordt nooit aan ... (vul hier het land in) gedacht wanneer er aanslagen zijn maar wel aan ... (vul hier het land in)"
Ik vind dat enigszins opmerkelijk. Laat ik Iraq even als voorbeeld geven. Daar zijn zoveel aanslagen dat als de wereld daar telkens bij stil zou moeten staan we dagelijks wel even een moment stilte kunnen houden. In Turkije kunnen Koerden en de x aantal andere stromingen daar, niet met elkaar overweg en bombarderen elkaar wederzijds.
Het is daar normaal dat er een tiental (of honderden) verschillende religies/leefstijlen (noem het zoals je wilt) naast elkaar leven die voor geen enkele meter met elkaar op willen schieten en elkaar onderling (of de een de ander) alleen maar af willen schieten.
Hier is dat iets abnormaals en dus niet dagelijks aan de orde. Daarnaast zijn er hier geen mega tegenstellingen zoals dat daar wel aan de orde is. Voor een moderne samenleving wanneer mensen met verschillende overtuigingen (enigszins) normaal naast elkaar kunnen leven. Ik vind het dan niet apart dat mensen er dan opeens heel anders mee omgaan wanneer ze opeens wel opgeschrikt worden met dat soort barbaarse oosterse manieren van conflictoplossing.