Waarom geen broek?

Auteur Topic: Waarom geen broek?  (gelezen 3268 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

OGS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Gepost op: 7 juli 2016, 00:06:32
Oké, ook ik weet dat we de filmer, niet al te serieus moeten nemen.
Hij plakt tenslotte explosieven op zijn "eigen" voertuig.

Maar waarom heeft hij geen volwaardig pak aan? 24 sec.

=24s




Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2016, 00:26:10
Gezien het persoon eigenlijk niets doet en volgens mij boventallig is gok ik erop dat het een meeloper is zonder directe functie in de uitruk.

Nu kun je zeggen dat die persoon ook gewoon een volwaardig pak aan moet, en dat is misschien ook waar. Maar het is een ander verhaal dan een brandweerman welke hierna wellicht nog gewoon een binnenaanval moet doen.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


OGS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2016, 00:59:12
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1435059 date=1467843970
Gezien het persoon eigenlijk niets doet en volgens mij boventallig is gok ik erop dat het een meeloper is zonder directe functie in de uitruk.

Nu kun je zeggen dat die persoon ook gewoon een volwaardig pak aan moet, en dat is misschien ook waar. Maar het is een ander verhaal dan een brandweerman welke hierna wellicht nog gewoon een binnenaanval moet doen.  :)

Wat heeft deze persoon als te gevoede waarde, en wat als er nu eens iets fout zou gaan (in de meest brede zin van het woord)?
Hoe is het dan geregeld? Tekent een dergelijk persoon voor de eventuele risico's?

Weet de leiding/meldkamer dat er een "burger" mee gaat op het voertuig?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2016, 01:47:46
Citaat van: OGS link=msg=1435062 date=1467845952
Wat heeft deze persoon als te gevoede waarde, en wat als er nu eens iets fout zou gaan (in de meest brede zin van het woord)?
Hoe is het dan geregeld? Tekent een dergelijk persoon voor de eventuele risico's?

Weet de leiding/meldkamer dat er een "burger" mee gaat op het voertuig?

Ik denk dat alles ligt aan de vraag vanuit welke hoedanigheid dat persoon meegaat. Zomaar meerijden naar overal en nergens kan uiteraard niet. Wil je dus mee op een brandweerauto naar echte meldingen zul je een goed verhaal moeten hebben en is de repressieve leiding daar vaak wel van op de hoogte.

Alle hulpdiensten hebben wel eens meekijkers. Dat kunnen mensen zijn uit andere disciplines, hogere leiding van de regio, buitenlandse collega's, mensen met specifieke onderzoeksvraag, soms journalisten of programmamakers, examinatoren van bepaalde inzittenden, etc, etc.

Het is niet zo dat Buurman Joop meerijdt met de beroepsdienst omdat hij altijd al eens in een brandweerwagen met sirenes heeft willen zitten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #4 Gepost op: 7 juli 2016, 13:10:15
Interessanter is de vraag; sinds wanneer is het gebruikelijk om op autosnelwegen tegen de rijrichting in te rijden? En de knul in de blusjas, lijkt mij gewoon een kennis/zoon o.i.d. van één van de brandweermensen en is even een keer mee gegaan. Is dan dus niet verzekerd, en valt onder de verantwoording van de bevelvoerder. Overkomt hem iets mogen beide hopen dat het geen financiële strop wordt.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5 Gepost op: 7 juli 2016, 13:19:28
Citaat van: tower-ladder link=msg=1435155 date=1467889815
Interessanter is de vraag; sinds wanneer is het gebruikelijk om op autosnelwegen tegen de rijrichting in te rijden? En de knul in de blusjas, lijkt mij gewoon een kennis/zoon o.i.d. van één van de brandweermensen en is even een keer mee gegaan. Is dan dus niet verzekerd, en valt onder de verantwoording van de bevelvoerder. Overkomt hem iets mogen beide hopen dat het geen financiële strop wordt.

Zo te zien is dit bij een tunnel, daar zijn aparte wegen voor de hulpdiensten aangelegd. Ook als je kijkt bij de tunnels hier in Roermond liggen er aparte wegen voor de hulpdiensten zodat zij snel ter plaatse kunnen zijn, of omdat er in de tunnel wat gebeurd is, of er vlak voor/vlak na. En ja, dan moet je stukkie tegen het verkeer in. Daarom gaan de tunnels dicht door middel van de matrixborden, de verkeerslichten die er staan gaan op rood en slagbomen dicht.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 7 juli 2016, 14:02:29
Het is altijd verstandig om dergelijke meerijders/meevaarders een indemnity clausule te laten ondertekenen.

Als ik als zevende op de autospuit mee ging naar een inzet moest ik altijd volledig in het pak en ook  mbt ademlucht etc. gekeurd zijn.
De nodige voorzorgsmaatregelen treffen is nooit weg,je kon nooit weten onder welke omstandigheden,waar etc de inzet zou gaan verlopen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #7 Gepost op: 8 juli 2016, 12:19:44
Citaat van: tower-ladder link=msg=1435155 date=1467889815
Interessanter is de vraag; sinds wanneer is het gebruikelijk om op autosnelwegen tegen de rijrichting in te rijden? En de knul in de blusjas, lijkt mij gewoon een kennis/zoon o.i.d. van één van de brandweermensen en is even een keer mee gegaan. Is dan dus niet verzekerd, en valt onder de verantwoording van de bevelvoerder. Overkomt hem iets mogen beide hopen dat het geen financiële strop wordt.
Dit ongeval gebeurde voor slagboom van de Wijkertunnel. 100 meter verderop zit de wrakkenweg waar de brandweer gebruik van maakte. Alternatief is brandweer Spaarndam (vrijwilligers, mogelijk overdag niet in de sterkte), Haarlem-Oost of Velsen-Zuid via de snelweg naar de brug over Zijkanaal-C (4km). Daar via een calamiteitenafrit/oprit 180 graden draaien en weer 4 kilometer terug rijden.

Overigens hoorde ik later dat de brand het gevolg was van een lichte aanrijding. En die werd weer veroorzaakt doordat de lichten op rood gingen. Op het moment dat de brandweer kwam stond het verkeer dus al 2-3 minuten stil.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #8 Gepost op: 8 juli 2016, 14:47:59
Brandweer moet bezuinigen, de chauffeur alleen een broek en de manschappen alleen een jas. Heb je minder dure pakken nodig om aan te schaffen  98uiye


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #9 Gepost op: 8 juli 2016, 16:30:10
Wat kan zo iemand meer overkomen als hij bij de TS blijft dan een burger die achter een lintje staat. Je TS staat in veilig gebied.

Citaat van: tower-ladder link=msg=1435155 date=1467889815
Interessanter is de vraag; sinds wanneer is het gebruikelijk om op autosnelwegen tegen de rijrichting in te rijden? En de knul in de blusjas, lijkt mij gewoon een kennis/zoon o.i.d. van één van de brandweermensen en is even een keer mee gegaan. Is dan dus niet verzekerd, en valt onder de verantwoording van de bevelvoerder. Overkomt hem iets mogen beide hopen dat het geen financiële strop wordt.

Wordt nog vaak gezegd bij de brandweer. Dat "als je dit of dat doet ben je niet verzekerd". Klopt bijna nooit, in dit geval als je ergens stageloopt ben je gewoon verzekerd.

Citaat van: Thor link=msg=1435171 date=1467892949
Het is altijd verstandig om dergelijke meerijders/meevaarders een indemnity clausule te laten ondertekenen.

Als ik als zevende op de autospuit mee ging naar een inzet moest ik altijd volledig in het pak en ook  mbt ademlucht etc. gekeurd zijn.
De nodige voorzorgsmaatregelen treffen is nooit weg,je kon nooit weten onder welke omstandigheden,waar etc de inzet zou gaan verlopen.

Je kan ook het voordeel zien van een normale broek aandoen. Hij is makkelijker te onderscheiden van je echte collega's. Dit is natuurlijk anders als je boven de sterkte meegaat terwijl je in de opleiding zit, dan is meedraaien onderdeel van je leertraject en heb je de veiligheidsbroek ook nodig.