Dat kun je natuurlijk wel vergeten....
Fatalisme en behoudzucht kunnen maatschappelijke vernieuwing belemmeren. Nuttiger lijken me daarvoor: idealisme, betrokkenheid, fantasie, creatieve brainstorming, moed, deskundigheid, wijsheid, wetenschap, diplomatie, overtuigingskracht, doorzettingsvermogen en geduld.
Ten eerste, waarom? Als je de paralel trekt met de droge kant, we hebben rijbewijzen voor auto's en vrachtwagens, maar voor een fiets toch niet?
Ook voor fietsers is een rijbewijs hard nodig, in elk geval via een theoretisch examen.
Ten tweede, praktisch onuitvoerbaar, laat staan te handhaven.
Waarom? De controleurs kunnen geheel worden betaald uit de boetes, die ze opleggen, mits die hoog genoeg zijn. En waterdichte handhaving is niet nodig. De situatie wordt met mijn voorstellen vermoedelijk sowieso veiliger dan nu.
Ten derde, Gaat door de lobby's van watersportbonden en bedrijven nooit ingevoerd worden, kost simpelweg te veel.
Het genoemde veiigheidsonderwijs kan worden gegeven door de overheid via e-learning, vooral via internet-video's en gespecialiseerde educatieve internet-fora. Dat is effectief en goedkoop. En als wetgeving vooral wordt bepaald door lobbyisten, is er iets grondig mis met onze democratische rechtsstaat.
En als belangrijkste, wat schiet je ermee op? Is zo'n bewijs ineens een garantie dat er niets mis kan gaan?
Geen enkele veiligheidsmaatregel geeft honderd procent garantie op veiligheid. Dat is nog geen reden om die maatregel niet te nemen. Bijvoorbeeld autogordels, fietslampen, motorfietshelmen, en brandblussers zijn heel nuttig, maar bieden geen honderd procent veiligheid, en dat hoeft ook niet.
Wij hadden een aantal jaren geleden helaas twee doden toen een motorbootje onder een tanker verdween, en die meneer had al zijn vaarbewijzen..
Laten we niet onterecht generaliseren op basis van één voorbeeld. Dat is niet wetenschappelijk. Bovendien kan de leerstof van de huidige vaarbewijzen worden uitgebreid. En het examen zou elke twintig jaar moeten worden herhaald.
Als ik de collega's van de vaartuigen spreek dan komen zij dagelijks de voorbeelden tegen van schippers die gewoon een vaarbewijs hebben maar de fout ingaan door onwetenheid. Wij, en dan bedoel ik voornamelijk RWS als vaarwegbeheerder moet meer en proactiever inzetten om de recreatievaart voor te lichten wat de gevaren zijn, en nog belangrijker, wat wij van ze verlangen.
Dat is ook nodig. Dat kan onder andere doordat de overheid meerdere kanalen koopt op radio en tv voor onderwijs, en voor motiverende en overtuigende voorlichting.
Ook kan de overheid over allerlei onderwerpen een internet-forum starten, waar top-experts vragen beantwoorden van burgers. Die voorlichting via forums is relatief goedkoop, als er gebruik wordt gemaakt van onbetaalde en getrainde forum-moderators, en gratis forum-software. En veiligheid moet een verplicht schoolvak worden op alle opleidingen tot 18 jaar.