Jammer dat er zonder informatie toch weer aannames worden gedaan. Onwel worden staat namelijk totaal los van noet trainen. Het vergroot het risico maar het wil niet zeggen dat iemand die traint niet onwel kan worden.
Klopt, onwelwording is op zich geen spoedindicatie voor de ambulancedienst. Onwelwording is niets anders dan je niet lekker voelen.
Ik vind het GRIP-1 en de opschaling inclusief MMT inzetten getuigen van beroerde voorbereiding door de hulpverleningsdiensten. Ik had enkele dagen geleden al op het NOS journaal gezien dat vandaag een warme dag zou gaan worden (ongeveer 25 graden Celsius). De hulpverleningsdiensten wisten dus al dagen dat er een aantal mensen last kan krijgen van de warmte (publiek of deelnemers).
Forumleden hebben mij hier uitgelegd dat GRIP belangrijk is omdat de managers dan gaan scenariodenken. Het is verstandiger als deze mensen eens vooraf gaan scenariodenken in plaats van gaan ouwehoeren zodra ze er achterkomen dat de ingezette ambulancemensen en ehbo-ers een paar onwelwordingen niet aankunnen ter plaatse.
Je zorgt bij voorbaat dat je voldoende dokters, ambulancebroeders en ehbo-ers langs de route van de hardloopwedstrijd hebt staan waardoor je niet hoeft op te schalen. Je zorgt op die manier ook dat de reguliere ambulancezorg/MMT-zorg in je verzorgingsgebied geen last heeft van het evenement.
Het is uiteraard belachelijk als je bij 10 - 15 onwelwordingen al moet gaan crisisreutelen met alle hulpverleningsdiensten. Een beetje ambulancedienst klaart dit klusje met twee vingers in de neus, zelfs als het 30 onwelwordingen zouden zijn geweest.