GRIP 1 (onwelwordingen 10K run) Museumplein - Amsterdam 10-07-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (onwelwordingen 10K run) Museumplein - Amsterdam 10-07-2016  (gelezen 9881 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #30 Gepost op: 11 juli 2016, 12:43:42
Troost je, de rekening komt wel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #31 Gepost op: 11 juli 2016, 13:34:28
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1435880 date=1468229483
Klopt maar na stommigheid kan een gerechtelijk onderzoek worden ingesteld en strafvervolging volgen. Ik zou in dit geval zeggen een vette rekening sturen.

Rekening waarvan , voor wat?

Er is een helikopter met medisch specialist (MMT) ingezet, meerdere ambulancevoertuigen uit verschillende regio's en een aantal NoodHulpTeams van Rode Kruis. Voorts zijn er kosten gemaakt voor de GRIP-reutelclub.


Ik heb geen idee hoeveel mensen er in levensgevaar waren en hoeveel mensen er opgenomen zijn in ziekenhuizen.

Als er helemaal niemand dood is gegaan of opgenomen is in ziekenhuis kan je geen rekening sturen aan een organisator omdat de hulpdiensten in Nederland zo professioneel zijn dat ze compleet in paniek raken zodra er een paar mensen onwel raken.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #32 Gepost op: 11 juli 2016, 15:11:55
Citaat van: oma link=msg=1435758 date=1468162859
De organisatie moet een evenementenvergunning aanvragen, als de vergunningverlener geen bijzonder voorwaarden stelt, bijv. aangaande het aantal artsen, ambulancemedewerkers en EHBO-ers aanwezig gedurende het evenement hoeft de organisator helemaal nergens voor te zorgen.

De ambulancedienst moet wel wel zorgen voor spoedeisende medische zorg in haar verzorgingsgebied, ongeacht of het op een evenemententerrein is of niet.

Als het niet moet, kan je toch wel zelf initiatief nemen om ervoor te zorgen dat je wat achter de hand hebt? Je moet in Nederland ook geen inboedelverzekering hebben, maar het is wel handig.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #33 Gepost op: 11 juli 2016, 15:25:25
Citaat van: Fletwed link=msg=1435932 date=1468242715
Als het niet moet, kan je toch wel zelf initiatief nemen om ervoor te zorgen dat je wat achter de hand hebt? Je moet in Nederland ook geen inboedelverzekering hebben, maar het is wel handig.

Je voorbeeld is onjuist.

De organisator moet een evenementenvergunning aanvragen. De gemeente geeft aan of EHBO-ers, ambulances aanwezig moeten zijn in de vergunningsvoorwaarden. Als ze het niet doen of aangeven dat 10 EHBO-ers voldoende is heb je als organisator aan je plicht voldaan zodra je het vereiste aantal EHBO-ers aanwezig hebt.

De burger is verplicht aangifte te doen voor belastingen. De belastingdienst geeft daarna aan hoeveel je moet betalen. Ik ga dan ook niet meer overmaken dan ze mij aangeven hebben.

Als de gemeente/veiligheidsregio/GHOR zegt dat er 400 EHBO-ers en 12 ambulances langs het parcour moeten staan heeft de organisator hier voor te zorgen omdat het evenement geen doorgang kan vinden als de organisator niet voldoet aan de vergunnigsvoorwaarden.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #34 Gepost op: 11 juli 2016, 17:21:49
Topdrukte voor EHBO-vrijwilligers door hitte bij EK atletiek

​​#HulpInNederland – Rode Kruis-vrijwilligers hadden hun handen vol gisteren tijdens de Brooks 10k Champions Run. Door de hitte gingen veel deelnemers onderuit tijdens de run die het EK parcours volgde. EHBO-ers behandelden 149 mensen, vooral met verkoeling en drinken. In sommige, ernstigere gevallen moest er een ambulance aan te pas komen.

Omvangrijke inzet
Het Rode Kruis was in grote getalen aanwezig: 65 vrijwilligers waren er verdeeld over zes EHBO-posten en zes bike-teams. Met temperaturen rond de 25 graden werd de flexibiliteit van de EHBO bike-teams flink op de proef gesteld. Biker Hanneke Baars: “Op een gegeven moment werd er geroepen dat er verderop twee mensen op de grond lagen. Ik kon pas helpen toen ik zeker wist dat de persoon die ik al aan het helpen was, volledig stabiel was. Het was echt hard werken, maar dat geeft niet. Het voelt goed om klaar te staan voor mensen in geval van nood.”​

Bron: www.rodekruis.nl
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


EvD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #35 Gepost op: 11 juli 2016, 17:32:32
Ik heb deze loop gisteren ook gedaan en de organisatie was ronduit slecht. De avond van te voren was een mailing verzonden dat ivm de warmte extra drinkposten (om de 2km) zouden worden ingericht. De extra posten waren er niet. Verder was de capaciteit bij de drinkposten onderweg ook laag (bij de latere startvakken). Tot slot was na de finish totaal geen ruimte, vol met ambulances, mensen die daar niets te zoeken hadden en belangrijker: geen koeling/waterpost. Er was 1 marktkraampje na de finish waar wat bekertjes stonden, maar het bijvullen ging zo langzaam dat er simpelweg te weinig capaciteit was.

Voor de start werden er wel flesjes water uitgedeeld, maar juist tijdens en vooral na de loop was dit echt heel erg slecht geregeld..

Ik hoop dan ook dat de gemeente de organisatie hier wel degelijk op aanspreekt of in ieder geval de volgende keer dat beter eist in een vergunning. Overigens ook wel raar, volgens mij heeft oa. Champion hier mee te maken gehad en die hebben wel veel ervaring, ook bv. de Dam tot Damloop.

Ik vind de suggestie van sommigen dat het aan lopers ligt wel heel kort door de bocht...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #36 Gepost op: 11 juli 2016, 17:48:31
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1435979 date=1468250509
Topdrukte voor EHBO-vrijwilligers door hitte bij EK atletiek

​​#HulpInNederland – Rode Kruis-vrijwilligers hadden hun handen vol gisteren tijdens de Brooks 10k Champions Run. Door de hitte gingen veel deelnemers onderuit tijdens de run die het EK parcours volgde. EHBO-ers behandelden 149 mensen, vooral met verkoeling en drinken. In sommige, ernstigere gevallen moest er een ambulance aan te pas komen.

Omvangrijke inzet
Het Rode Kruis was in grote getalen aanwezig: 65 vrijwilligers waren er verdeeld over zes EHBO-posten en zes bike-teams. Met temperaturen rond de 25 graden werd de flexibiliteit van de EHBO bike-teams flink op de proef gesteld. Biker Hanneke Baars: “Op een gegeven moment werd er geroepen dat er verderop twee mensen op de grond lagen. Ik kon pas helpen toen ik zeker wist dat de persoon die ik al aan het helpen was, volledig stabiel was. Het was echt hard werken, maar dat geeft niet. Het voelt goed om klaar te staan voor mensen in geval van nood.”​

Bron: www.rodekruis.nl

Weet je ook wat het aantal te verwachten deelnemers en toeschouwers was.

65 EHBO-ers zegt namelijk weinig als je de omvang van het evenement niet duidelijk is.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #37 Gepost op: 11 juli 2016, 18:12:50
Citaat van: oma link=msg=1435983 date=1468252111
Weet je ook wat het aantal te verwachten deelnemers en toeschouwers was.

65 EHBO-ers zegt namelijk weinig als je de omvang van het evenement niet duidelijk is.

Ik heb geen flauw idee. Ik zag dit bericht op de website van het Rode Kruis voorbij komen en het is relevant met dit onderwerp, vandaar dat ik het hier heb gepost.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #38 Gepost op: 11 juli 2016, 18:38:15
Citaat van: EvD link=msg=1435982 date=1468251152
Ik heb deze loop gisteren ook gedaan en de organisatie was ronduit slecht. De avond van te voren was een mailing verzonden dat ivm de warmte extra drinkposten (om de 2km) zouden worden ingericht. De extra posten waren er niet. Verder was de capaciteit bij de drinkposten onderweg ook laag (bij de latere startvakken). Tot slot was na de finish totaal geen ruimte, vol met ambulances, mensen die daar niets te zoeken hadden en belangrijker: geen koeling/waterpost. Er was 1 marktkraampje na de finish waar wat bekertjes stonden, maar het bijvullen ging zo langzaam dat er simpelweg te weinig capaciteit was.

Voor de start werden er wel flesjes water uitgedeeld, maar juist tijdens en vooral na de loop was dit echt heel erg slecht geregeld..

Ik hoop dan ook dat de gemeente de organisatie hier wel degelijk op aanspreekt of in ieder geval de volgende keer dat beter eist in een vergunning. Overigens ook wel raar, volgens mij heeft oa. Champion hier mee te maken gehad en die hebben wel veel ervaring, ook bv. de Dam tot Damloop.

Ik vind de suggestie van sommigen dat het aan lopers ligt wel heel kort door de bocht...

Hoeveel betaal je ongeveer aan dit soort evenementen als het op deze manier geregeld is? Vaak zijn het prijzen waarvoor je ook goede organisatie mag verwachten.

Doet me een beetje denken aan de city swim van 2015 met veel onderkoelingen. Toen was de thee niet aan te slepen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #39 Gepost op: 11 juli 2016, 18:42:35
Citaat
Het startschot van de Brooks 10K Champions Run wordt gegeven op 10 juli 2016 om 11.30 uur op het Museumplein. Deelname aan de Brooks 10K Champions Run bedraagt €29,50-.

Inbegrepen:
- Voor elke inschrijving wordt 1 euro gedoneerd aan de Johan Cruyff Foundation

Die 29,50 is exclusief boekingskosten, wat die zijn kan ik niet terugvinden.

Site: http://www.amsterdam2016.org/side-events/artikel/brooks-10k-champions-run?/

Hier staat verdomd weinig informatie op vind ik. Ook het aantal deelnemers/beschikbare startplaatsen is niet te vinden op de site.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel