Dec 2005: Ammoniaklekkage

Auteur Topic: Dec 2005: Ammoniaklekkage  (gelezen 41649 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 1 december 2005, 21:45:34
Als dat bij iedere melding bij een industrieel bedrijf gebeurd is dat goed voor de werkgelegenheid bij de brw.
Er zijn tenslotte geen andere meldingen van voorbijkgangers en andere bedrijven of gsm meldingen van het bedrijf zelf
Beetje jammer misschien dat al bekend is dat het om een amoniak ontsnapping gaat, dat laat je nogal wat stappen overslaan om niet tegenover de andere forumleden voor verassingen te komen staan ....
Misschien helpt het om wat loze meldingen tussendoor te gooien  ;D



We zijn er nog niet ik heb veel fantasie  ;D


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #31 Gepost op: 1 december 2005, 22:08:55
Van de gele kant:

2 so's dus minimaal 2 ambu
ovdg voor copi
Gele voertuigen bovenwinds laten aanrijden en opstellen.
So's moeten door bhv/brandweer naar veilig gebied verplaatst worden.
Ambu overlegt met 1e bevelvoerder of ovd-b wat het veilige gebeid voor hun is.

Gezien de situatie OGS en stroomuitval een snelle opschaling naar minimaal grip1


Harry007

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 1 december 2005, 22:11:51
1 x GS-ME richting Spijkenisse en Hoogvliet, 1 x TS naar akzo om aldaar polshoogte te nemen, evt contact met akzo via ac?

de 2 mensen bij de ingang, liggen die in een veilige zone? Zoniet dan acuut naar veilige zone d.m.v. rautek of ambu als die al tp is.


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #33 Gepost op: 1 december 2005, 22:20:30
minimaal 2 ambu's ter plaatse
de stroomuitval is de prioriteit niet, eerst moet het amoniaklek gedicht worden

misschien slim om de politie het gebied af te laten zetten en de omgeving te ontruimen zodat er
niet meer slachtoffers vallen
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #34 Gepost op: 1 december 2005, 22:31:05
Brandweer Eenheden ter plaatse
1 CE , OVD en de AG (S)

***Opschalen***
Opschalen naar groot ongeval gevaarlijke stoffen, grip 2 afkondigen (dit ivm grote stroomstoring en meerdere meldingen van omliggende bedrijven)

Meerdere WVD ploegen naar de div meetpunten laten gaan en de A15 afsluiten.
De bewoners van de plaatsen Spijkernisse en Hoogvliet dmv het alarmsysteem waarschuwen en het noodnet voorzien van de juiste berichtgevingen.

Er moeten ook meerdere gaspakkenteams tp komen en ook het snel inzetbaar gaspakkenteam van de brw van Zwijndrecht (dit ivm de snel verslechterende situatie tp)
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #35 Gepost op: 1 december 2005, 22:34:21
Doe mij maar een paar geluidswagens, en via radio rijnmond alle ramen dicht laten doen lijkt me ook een goed idee, verder groooot afzetten, dus doet u mij maar een peloton ME (in bezit van gasmasker) om benedenwinds ook te gaan ontruimen en afzetten
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #36 Gepost op: 1 december 2005, 22:59:04
Brandweer Eenheden ter plaatse
1 CE , OVD en de AG (S)

Politie is aanrijdende met
1 DHV wagen van de zeehavenpolitie
1 DHV districtsvoertuig
en de chef van dienst zeehavenpolitie


Bij het bedrijf is de stroom uitgevallen, waarschijnlijk is daarom ook de verbinding naar de meldkamer verbroken. Mogelijk dat ook de rest van de bedrijven die gevestigd zijn in de Europoort en Botlek geen stroom hebben.
Via een andere lijn belt iemand met een mobieltje, dat in één van de plant’s (bedrijfshal) een ammoniaklekkage gaande is, en dit gaat niet met kleine maten. Het bedrijf mist enkele mensen hoeveel is niet bekend, in de controlekamer kunnen ze het niet meer volgen omdat ze geen stroom meer hebben. Inmiddels is de eerste CE en de OVD ter plaatse, de Hoofd BHV heeft evacuatie ingezet en laat de mensen naar het verzamelpunt gaan. Bij de ingang van het bedrijf liggen twee mensen, BHV ontfermt zich over hun bij 1 van hen heeft geen ademhaling en er is geen pols waarneembaar, de BHV start de reanimatie, een tweede persoon is bij kennis maar ligt beduusd op de grond.. Via een lijst hopen ze er achter te komen hoeveel mensen ze vermissen. Door de stroomstoring kan het bedrijf geen waterkanonnen aanzetten om te zorgen dat de ammoniak wolk naar beneden geslagen wordt.
De wolk drijft richting de gemeentes: Spijkenisse en Hoogvliet.

Aan jullie de vraag:
-Nu er bekend is dat omliggende bedrijven ook geen stroom meer hebben.
Wat gaan jullie daar mee doen?
-En wat gaan jullie doen aan de ammoniak lekkage, dat met de minuut erger wordt?
- En wat word de eerste inzet van de CE?
-Er zijn twee slachtoffers bij de ingang met 1 van hen gaat het niet zo best wat wordt de inzet van de gele kant?

Omdat er stroomstoring is blijven druk knopmeldingen binnen komen op de RAC

Op de zelfde weg (Botlekweg) Komt er een drukknopmelding binnen van AKZO Nobel
Ook hier gaat een andere OVD en een CE oprijden..

1400551 17:01 CE 55-1 OD 40-1 Drukknop prio 1 Botlekweg AKZO Nobel
1400403 17:01 CE 55-1 OD 40-1 Drukknop prio 1 Botlekweg AKZO Nobel


Omdat het zo snel gaat begin ik maar op dit punt......


Ik schaal op naar:  "GROOT OGS'.
1 TS voor verkenning ter plaatse, een snelle grijpredding inzetten indien mogelijk.
1 HV- 1 ter plaatse.
Ik wil de gaspakkeneenheid ter plaatse, ontsmettingseenheid.
Daarnaast natuurlijk OvD en ROGS en een HOvD.
Tot slot de VC-2 en COH.
Ik wil dat regionaal meetplan wordt opgestart. WVD eenheiden alarmeren.
Grip 2 ivm de gehele situatie:  Dus Operationeel Team en Beleids Team.

Benodigde Informatie:
  • bedrijfsdeskundige ter plaatse?
  • Waterwinning?
  • Bereikbaarheidskaart, aanvalsplan, rampbesstrijdingsplan?

Bovenwindse aanrijroute, tijdelijke opstellijn op 100 meter. Moeten ook uitkijken met het opgeslagen kunstmest (explosiegevaar). Daarna 1e TS grijpredding, zo kort mogelijk in het gebied en niet in aanraking met de stof (vanzelfsprekend ademlucht) etc. Anders wordt het een grijpredding in Chemiepak.

Wil vast 2 ambulances ter plaatse hebben.
Daarnaast de OVD- G
en de OVD-P. (Ik beperk mij even tot de inzet op brandweergebied)
Benedenwindsgebied moet worden afgesloten.
Brandwacht 1e klas + WVD


firemanr

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 2 december 2005, 06:41:11
Het feit dat de controlekamer niks meer ziet kan de situatie nog verergeren...... :o Men ziet niet meer wat de drukken en temperaturen in de leidingen doet, dus een prioriteit is het niet , maar wel een gedachte die je in je achterhoofd moet houden!!!

Op basis van de nieuwe gegevens:

gaspakkenteam laten komen (hier dus 2 stuks: 1 voor de inzet, de ander voor standbyteam en ontsmetting)
navragen HOEVEEL er lekt (ruwe schatting)
wat er lekt (flens, leiding of vaten?)
Onder wat voor druk deze ammoniaklekkage staat?
Ook het feit dat het 30 graden is, moet meegenomen worden in je besluitvorming! Bij 30 graden boven 0 wordt er meer ammoniak omgezet van vloeibaar naar gas! ter info: 1 liter vloeibaar wordt omgezet in 750 liter gasvormige ammoniak!!!!
Hoe groot is de fabriekshal? (i.v.m. ontploffingsgevaar!)
Ook zou ik graag een bedrijfsdeskundige ter plaatse hebben, als die al niet ter plaatse is.
Waterwinning zou ik ook willen weten, dit voor de grote hoeveelheid water die nodig is om de gaswolk neer te slaan.

 ;)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #38 Gepost op: 2 december 2005, 08:35:32
Nou, laat ik ook maar eens een poging wagen....

Politie alarmeert de 27.22/27.23 (CoPI-leden) en de 27.08 (VC politie). Ook de brandweer stuurt de grote VC 90.1 met de CPH 90.1 ter plaatse, net als de stafofficier (logistiek) SO 90.1, de Verbindingsdienst VD 90.1, de Hoofdofficier HO 90.1, de CoPI-leider CL 90.1 en de IM 90.1 (Informatie Manager CoPI). Politie stuurt een hele kudde DHV-wagens naar het gebied met de opdracht bovenwinds aan te rijden en een zeer ruime, veilige afzetting te creëren. De politie moet denk ik bij naastgelegen bedrijven controleren of daar inderdaad de stroom is uitgevallen (kan telefonisch). Pas zodra dat het geval blijkt te zijn moet er denk ik opgeschaald worden naar GRIP-3. Als de brandweer zeker weet dat er sprake is van een ammoniakwolk die gevaar oplevert voor inwoners van Spijkenisse/Hoogvliet, moet het waarschuwings- en alarmeringsstelsel in gang gezet worden en is het dus automatisch GRIP-3. Omdat de wolk zich over meerdere gemeenten verspreid, zit ik zelfs te denken aan GRIP-4. Op bestuurlijk niveau komt de regionale veiligheidsstaf dan bijeen en wordt zelfs BZK (NCC) operationeel. De politie zal een spoedoproep ME moeten doen voor aflossing van de DHV-eenheden die de wegen staan af te zetten en ook de wijkpolitie zal moeten assisteren. En ondertussen goed de windrichting in de gaten houden!
greetz,  Enrique


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #39 Gepost op: 2 december 2005, 08:39:21
Nog een aanvullinkje misschien: de Rotterdam Port Authority kan bovenwinds aanvaren met incidentbestrijdingsvaartuigen en een waterscherm proberen aan te leggen omdat de waterkanonnen van het bedrijf het niet doen. Daarnaast moet de brandweer denk ik een zeer grote wateraanval gaan doen om de wolk neer te slaan.
greetz,  Enrique