Dec 2005: Ammoniaklekkage

Auteur Topic: Dec 2005: Ammoniaklekkage  (gelezen 41642 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #60 Gepost op: 3 december 2005, 12:39:36
Zeg niet dat het niet kan! ::) ::)

Praktijkvoorbeeld! ;)

Het hangt veel af van de opbouw van de installaties.
De lagen die je hebt zijn.
- controlekamer
- lokale besturingsinstallatie
- lokale bediening en monitoring
- veldcomponenten.

Onze lokale installaties zijn in principe niet op noodstroom aangesloten simpelweg omdat het daarvoor benodigde vermogen veel te groot is.
Als de stroom uitvalt dan worden de installaties mechanisch in een faile-safe stand gestuurd.

Meetinstrumenten van kritische meetwaarden worden, los van de installaties, direct gekoppeld monitoringsystemen.
Deze zijn wel voorzien van noodstroom.

Dat brandweerpompen afhankelijk zijn van het openbare net, is vragen om problemen.


luukskuh

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 3 december 2005, 13:30:34
Graag meer ambu's, indien mogelijk aanvullen tot 7. GNK inlichten en een AMBU-team terplaatse sturen. 2e AMBU-team stand-by. voorbereidingen treffen voor het ontruimen van de bedrijgde woonwijken, O&V regelen enz.

omliggende ziekenhuizen inlichten.

VRAAG:

-Hoe staat het met de twee so's die al buiten zijn?
-Wordt er al aanstalte gemaakt om op zoek te gaan naar de vermiste mensen?
- Welk materieel is er van de WITTE-kolom aanwezig (ambu's enz.)?
- Hoe staat het met het lek? Al enig idee hoeveel er ontsnapt? Hoe snel? en hoe lang het nog gaat duren?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #62 Gepost op: 3 december 2005, 13:54:50
Graag meer ambu's, indien mogelijk aanvullen tot 7. GNK inlichten en een AMBU-team terplaatse sturen. 2e AMBU-team stand-by. voorbereidingen treffen voor het ontruimen van de bedrijgde woonwijken, O&V regelen enz.

omliggende ziekenhuizen inlichten.

VRAAG:

-Hoe staat het met de twee so's die al buiten zijn?
-Wordt er al aanstalte gemaakt om op zoek te gaan naar de vermiste mensen?
- Welk materieel is er van de WITTE-kolom aanwezig (ambu's enz.)?
- Hoe staat het met het lek? Al enig idee hoeveel er ontsnapt? Hoe snel? en hoe lang het nog gaat duren?

Waarom 7 ambu's en 2 ambuteams terwijl er nog maar 2 so's zijn?
Laten we het doen met de casusinformatie die we tot nu toe hebben en afwachten wat Remon nog in petto heeft. ;)
Er is nog geen info over de ontsnapte hoeveelheid en resultaten van meetwaarden.
De ovdg zal met de ovdb overleggen en laten advieseren over de te ondernemen stappen in de witte kolom.


luukskuh

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 3 december 2005, 14:37:13
Waarom 7 ambu's en 2 ambuteams terwijl er nog maar 2 so's zijn?
Laten we het doen met de casusinformatie die we tot nu toe hebben en afwachten wat Remon nog in petto heeft. ;)
Er is nog geen info over de ontsnapte hoeveelheid en resultaten van meetwaarden.
De ovdg zal met de ovdb overleggen en laten advieseren over de te ondernemen stappen in de witte kolom.


Er zijn ook nog 7 pers binne, (de vermisten) deze hebben gegarandeerd medische verzorging nodig.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #64 Gepost op: 3 december 2005, 21:12:57
Druk aan het verzinnen... ik zal zo snel mogelijk even reageren.

Doe dan geen moeite, veel te veel werk als je dat nu nog moet doen.
Hoopte dat je het in je casusvoorbereiding had meegenomen
We wachten weer in spanning de gebeurtenissen af
Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Harry007

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 3 december 2005, 21:37:39
Leuke casus Rémon!  8)

Hmm. . . Opschalen naar GRIP 3. Groot OGS. Dit i.v.m. de stroomuitval en de ammoniakwolk. Wat ik wil weten. Wat is de buitentemperatuur tot op 100 meter hoogte, hoe is de wind, waar is de stroom uitgevallen, hoe is de waterwinning hoeveel ammoniak is er ontsnapt en lekt het nog steeds? Uitrukken met groot materieel.

3 x TS
2 x HV2
1 x HV1
1 x OvD
1 x HOvD
2 x ROGS/AGS
1 x HA-SPEC
2 x HA-SPB
1 x VC1

4 x Ambulance (drie voor de slachtoffers, één voor stand-by)
1 x MMT/LL2 (voor de reanimatie)
1 x OvD-G

3 x Surveillance voor afzetting e.d.
5 x Motoren voor afzetting kruisingen bij spoedtransport
1 x HOvJ
2 x BPD

Greetz, Joris


Moet er met zo'n grote inzet ook geen andere regio's stand by worden gezet om de bezetting op orde te houden? Bij bijvoorbeeld nog een groot incident, (weinig kans maar wel mogelijk) kom je mogelijk voertuigen/manschappen tekort?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #66 Gepost op: 3 december 2005, 21:47:48
Doe dan geen moeite, veel te veel werk als je dat nu nog moet doen.
Hoopte dat je het in je casusvoorbereiding had meegenomen
We wachten weer in spanning de gebeurtenissen af
Jacques
Beetje jammer dat je zo reageert.Rèmon doet voor de eerste keer een casus,en heeft daar dus weinig ervaring mee.Je bent ook nog eens afhankelijk van de reacties die er komen,dus ik kan me voorstellen dat hij even opnieuw een vervolg moet maken.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #67 Gepost op: 3 december 2005, 22:21:32
Beetje jammer dat je zo reageert.Rèmon doet voor de eerste keer een casus,en heeft daar dus weinig ervaring mee.Je bent ook nog eens afhankelijk van de reacties die er komen,dus ik kan me voorstellen dat hij even opnieuw een vervolg moet maken.

Hoe zo jammer ?
Ik geef alleen aan dat hij het wat mij betreft nu niet allemaal moet gaan verzinnen, een rampen(bestrijdings)plan verzin je namelijk niet "eventjes", het kon zijn dat hij die info bewust achterhield tot iemand op het idee kwam om er om te vragen. dat bleek niet het geval te zijn. Bij brandweerwedstrijden was het in de tijd dat ik daar aan meedeed in ieder geval regel dat er geen informatie gegeven werd totdat je er specifiek om vroeg, ik vermoede hier iets dergelijks.
Maar het zal zonder ook wel lukken hoor....
Excuses van mij voor ....nou ja iedereen die vindt dat ie ze verdiend
(Je zou haast bang worden om een vraag te stellen  ;D)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 5 december 2005, 20:59:11
Ik probeer een kaart van het terrein te maken alleen ik ben geen super ster in tekenen, maar ik ga het toch proberen.

De Kazerne zit bij de poort van het bedrijf waar op het moment de ammoniaklekkage is. En ligt in de veilig zone.
het terrein van de brandweer kazerne kan ingericht worden voor COPI en voor het gewondennest (als jullie dat willen)
De twee slachtoffers heeft de brandweer inmiddels naar de veilig zone gebracht. En is nog steeds aan het reanimeren

Er is een bouwkundige aanwezig op het terrein en is inmiddels onderweg met bouwtekeningen naar de brandweer om de tekening te laten zien en uit te leggen hoe het pand in elkaar zit.

De lek verliest (grof geschat) 1000 liter per uur.. (wie goed in wiskunde/rekenen is mag het van mij per minuut uitrekenen  ;D :-X) En zal nog wel even aanhouden. Aan jullie de oplossing om de scheur in de leiding te dichten. de andere delen (plants) worden plat gelegd.

de scheur die in de leiding zit is vrij groot ongeveer 50CM. In het zelfde pand zijn dus zeven personen vermist.

Bij de DCMR komen veel telefoontjes binnen over stankklachten uit Hoogvliet en Spijkenisse.
Er is nog geen bericht van de meetteams deze zijn nog bezig.

Ambulance:
Twee ambulances zijn ingezet op de twee slachtoffers die als eerst zijn aangetroffen.
een derde ambu staat in de veilige zone standby.
De traumaheli is ook onderweg.
1x OVD-G

Brandweer ingezet materiaal:
4x CE
2x Gaspakkenteam waarvan 1 standby.
1x HV
1x SP+HA
1x CL
1x HO
1x SO
2x OVD

Hulpdiensten ter water:
2 RPA boten stanby
En voor de RPA aan land het 1 en ander aan manschap en de OVD
1x politieboot de (p1) (commandoschip) (Toch enrique? of is de p1 dat niet meer?)

Politie:
De ME is onderweg voor aflossing van de DHV en wijkwagens.
de verbindsingscommandowagen is ter plaatse
de COPI leider(s) zijn terplaatse

De A15 en de andere wegen rond om het incident en naar het incident zijn afgesloten.

En voor dat jullie gaan stressen omtrent de PERS in Rotterdam gaat de PERS  naar waar de COPI opgestelt is daar is de veiligzone.
De Persvoorlichter is eveneens onderweg en zal zich met hun bezig houden.

Missen jullie wat dat ik vergeten ben te melden (aan de hand van jullie vragen?) stuur eveen een PM ;-)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #69 Gepost op: 5 december 2005, 21:15:46
Gezien de stankklachten lijkt het me tijd worden voor waarschuwing van de bewoners Hoogvliet en Spijkenisse (sirene en radio rijmond) dus grip3.
Zolang er daar verder geen so's zijn geen verdere acties in de witte kolom.
Alle bobo's zijn natuurlijk wel naar het ROT, BT, RCC e.d.
Wel handig om daar wat achter de hand te houden.
Als daar so's te verwachten zijn is het goed om in een veilige zone een gewondennest in te richten door een GNK.

Nu de vermisten toch behoorlijk lang wegblijven en dus echt vermist zijn en niet in de chaos boven water zijn gekomen wil ik wel 3 extra ambu's t.p. voor deze (hopelijk nog) so's