Dec 2005: Ammoniaklekkage

Auteur Topic: Dec 2005: Ammoniaklekkage  (gelezen 41660 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #70 Gepost op: 5 december 2005, 23:16:57
Ok  ;)  complimenten voor de start Rémon!   (je hebt een pittige casus bedacht  ;D)

Ik ben nog even aan het nadenken over de risico's bij deze ammoniaklekkage.....  :-\

We hebben het over het bestrijden van het lek zelf (met gaspakkenteams) en er gaat blijkbaar een behoorlijke hoeveelheid ammoniak met de wind mee. Aangezien de lekkage zich binnen in een fabriekshal bevindt, maar ik mij (net als Ronald ;)) eigenlijk wel behoorlijk zorgen over het explosiegevaar. De concentratie kan in een besloten ruimte flink oplopen, en aangezien er (veel?) ammoniak naar buiten komt, "hou ik mijn hart vast".

Dus met "prio" de vraag aan de bedrijfsdeskundigen of er ontstekingsbronnen in de hal aanwezig zijn en we vragen met spoed advies aan de AGS om een "rekensom" te maken zodat bepaald kan worden of een inzet verantwoord is.

Tot dat moment : trek ik de gaspakkenteams terug en beperk ik de inzet tot het "proberen" neer te slaan van de ammoniakwolk met waterkanonnen van de blusboten.
Een veilige zone (cirkel) i.v.m. explosiegevaar hou ik even op 300 meter (gevoelsmatige inschatting) rondom de hal.


groeten,
René de Caluwé


firemanr

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 5 december 2005, 23:30:23
Ok  ;)  complimenten voor de start Rémon!   (je hebt een pittige casus bedacht  ;D)

Ik ben nog even aan het nadenken over de risico's bij deze ammoniaklekkage.....  :-\

We hebben het over het bestrijden van het lek zelf (met gaspakkenteams) en er gaat blijkbaar een behoorlijke hoeveelheid ammoniak met de wind mee. Aangezien de lekkage zich binnen in een fabriekshal bevindt, maar ik mij (net als Ronald ;)) eigenlijk wel behoorlijk zorgen over het explosiegevaar. De concentratie kan in een besloten ruimte flink oplopen, en aangezien er (veel?) ammoniak naar buiten komt, "hou ik mijn hart vast".

Dus met "prio" de vraag aan de bedrijfsdeskundigen of er ontstekingsbronnen in de hal aanwezig zijn en we vragen met spoed advies aan de AGS om een "rekensom" te maken zodat bepaald kan worden of een inzet verantwoord is.

Tot dat moment : trek ik de gaspakkenteams terug en beperk ik de inzet tot het "proberen" neer te slaan van de ammoniakwolk met waterkanonnen van de blusboten.
Een veilige zone (cirkel) i.v.m. explosiegevaar hou ik even op 300 meter (gevoelsmatige inschatting) rondom de hal.


groeten,
René de Caluwé



Tja....is een dilemma: die dichte hal opengooien om geen explosieve samenstelling te krijgen en de gaspakdragers hun werk laten doen, of de boel dicht laten en daarmee de gaswolk minder kans geven de "openbare" lucht in te gaan. Maar dan geen inzet gaspakdragers..... :-\ :-\


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 6 december 2005, 00:05:19
Ok  ;)  complimenten voor de start Rémon!   (je hebt een pittige casus bedacht  ;D)

Ik ben nog even aan het nadenken over de risico's bij deze ammoniaklekkage.....  :-\

We hebben het over het bestrijden van het lek zelf (met gaspakkenteams) en er gaat blijkbaar een behoorlijke hoeveelheid ammoniak met de wind mee. Aangezien de lekkage zich binnen in een fabriekshal bevindt, maar ik mij (net als Ronald ;)) eigenlijk wel behoorlijk zorgen over het explosiegevaar. De concentratie kan in een besloten ruimte flink oplopen, en aangezien er (veel?) ammoniak naar buiten komt, "hou ik mijn hart vast".

Dus met "prio" de vraag aan de bedrijfsdeskundigen of er ontstekingsbronnen in de hal aanwezig zijn en we vragen met spoed advies aan de AGS om een "rekensom" te maken zodat bepaald kan worden of een inzet verantwoord is.

Tot dat moment : trek ik de gaspakkenteams terug en beperk ik de inzet tot het "proberen" neer te slaan van de ammoniakwolk met waterkanonnen van de blusboten.
Een veilige zone (cirkel) i.v.m. explosiegevaar hou ik even op 300 meter (gevoelsmatige inschatting) rondom de hal.


groeten,
René de Caluwé



Bedankt René.. ik heb zelf weinig met dit soort incidenten te maken. Dit is eigelijk een uitdaging voor mij.

Ik ben niet goed inrekenen dus iemand op het forum en mee leest met de casus en die kan het uitrekenen mag hij van mij zin gang gaan ;D


Rene112

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 6 december 2005, 00:17:06
Bedankt René.. ik heb zelf weinig met dit soort incidenten te maken. Dit is eigelijk een uitdaging voor mij.

Ik ben niet goed inrekenen dus iemand op het forum en mee leest met de casus en die kan het uitrekenen mag hij van mij zin gang gaan ;D

Om te kunnen beginnen met een rekensom, hebben we in ieder geval grofweg de afmetingen van de hal nodig (lengte, breedte, hoogte).

Dan kunnen we uitrekenen na hoeveel minuten de onderste explosiegrens van het lucht-ammoniak mengsel wordt bereikt. Daarbij doen we wel een veilige gok naar het deel dat via openingen (?) uit de hal verdwijnt.

groeten,
René de Caluwé


Paul SEH

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 6 december 2005, 04:40:59

De lek verliest (grof geschat) 1000 liter per uur.. (wie goed in wiskunde/rekenen is mag het van mij per minuut uitrekenen  ;D :-X) En zal nog wel even aanhouden. Aan jullie de oplossing om de scheur in de leiding te dichten. de andere delen (plants) worden plat gelegd.


1000 ltr per uur is 1000 ltr per 60 minuten. 1000:60=16.666 ltr per minuut.  8)


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 6 december 2005, 09:38:01
Rémon, had je nog antwoord op mijn vragen ?

Nog even op jou vraag van de Bedrijfsbrandweer.
Hun staan bij de Gemeentelijke brandweer en wachten dus ook op inzet waar ze nodig zijn.   ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #76 Gepost op: 6 december 2005, 10:35:54
Nog even op jou vraag van de Bedrijfsbrandweer.
Hun staan bij de Gemeentelijke brandweer en wachten dus ook op inzet waar ze nodig zijn.   ;)

De rukkers .....ontslaan die lui  ;D

Wat het lek betreft, kan dat ingeblokt worden ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 6 december 2005, 16:17:27
De rukkers .....ontslaan die lui  ;D

Wat het lek betreft, kan dat ingeblokt worden ?

De scheur is 60 cm lang en en 12 cm breedt.
aan jullie wat jullie gaan doen


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #78 Gepost op: 6 december 2005, 16:19:03
De scheur is 60 cm lang en en 12 cm breedt.
aan jullie wat jullie gaan doen

Das best een groot lek zeg  :o :o

''k ga er eens even over denken  ::)
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 6 december 2005, 16:21:35
Ben niet goed in tekenen maar heb geprobeerd het terrein waar de lek plaats vindt goed uit te beelden.
Heb ook gelijk de veilige zonne neer gezet dat is het stuk waar de kazerne, ambulance en Copi plaats is.

De Rode pijlen geven de richting van de ammoniakwolk aan.

Verder heb ik de loods waar het incident in speelt getekend. HetRode lijntje geeft aan waar de lek ongeveer moet zitten.
In die loods liggen ook de vermisten waar ze overal liggen is niet bekend.



[verwijderd door de beheerder]