Dec 2005: Ammoniaklekkage

Auteur Topic: Dec 2005: Ammoniaklekkage  (gelezen 41627 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #90 Gepost op: 7 december 2005, 08:56:21
Afsluiting gaan altijd één knooppunt voor het incident, en knooppunt erna weer terug op de normale route.
Omleidingen bij een afsluiting gaan altijd rechtsom, dus als de rijrichting zuid --> noord is, gaat de omleiding over het oosten, is de rijrichting oost --> west, gaat de omleiding over het noorden, etc.
Tenminste, dat heb ik me ooit eens door een ex-KLPD en thans filelezer laten vertellen  :)

Gezien het tijdstip (begin avondspits!) valt er echter een behoorlijk chaos te verwachten, aangezien deze regio normaal gesproken al geen pretje is om te rijden in de spits. Advies dus gelijk via media uit laten gaan om indien mogelijk het gebied te mijden, en een andere route te kiezen.

knooppunt Beneluxplein kunnen de mensen draaien..
Alleen vanaf de kant Rozenburg heb ik geen idee waar de mensen dan heen moeten.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #91 Gepost op: 7 december 2005, 09:03:12
knooppunt Beneluxplein kunnen de mensen draaien..
Alleen vanaf de kant Rozenburg heb ik geen idee waar de mensen dan heen moeten.

Terug naar Stellendam en rondje Flakkee ;D

Vanaf de N57 afsluiten. Omrijden via de N218 richting Spijkenisse stuur je ze rechtstreeks de amoniakwolk in.
Verder de Maasvlakte op sturen is ook geen optie en er zijn verder geen punten waar je de Nieuwe Waterweg over kunt.
Dus via Flakkee is de enige optie zolang het wolkje daar (nog) niet neerslaat.  :-X


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #92 Gepost op: 7 december 2005, 09:08:13
of de boot naar Engeland nemen!  ;D


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #93 Gepost op: 7 december 2005, 09:14:12
Dat ik daar niet aan gedacht had.  >:(
Misschien is dat voor jou wel verstandig. Stel dat de wind draait, dan komt Brandweerman Rick, Palmpie, Enrique, Rinus Rotterdam enz. jou evacueren.  :P


firemanr

  • Gast
Reactie #94 Gepost op: 7 december 2005, 16:18:07
Ammoniak (NH3) is goed oplosbaar in water!  ;) (NH3 + H2O -> NH4+ + OH-) Bij menging met water krijg je dus ammonium en een ander reactieproduct (fysische eigenschappen onbekend). Ammonium is minder brandbaar dan water maar verdampt wel snel. Een tijdelijke oplossing dus. . . We kunnen wel eerst sproeien en daarna een dikke schuimlaag er overheen gooien.

Groetjes, Joris

Als je een cursus ammoniakbestrijding volgt in Zweden, wordt je daar geleerd om zo weinig mogelijk water te gebruiken. Water is nl. warmer dan de koude ammoniak, dus die toevoeging zorgt er alleen maar voor dat je vloeibare ammoniak nog meer om gaat zetten naar gasvormige....en dat willen we juist vermijden!
Je moet nl. ook nog eens een ..X maal meer water gebruiken als dat je ammoniak hebt. Ik dacht iets van 10 x.
Dus heb je 1000 liter vloeibare ammoniak, heb je 10.000 liter water nodig. En dan afdekken met schuim? Zit ook nog eens water in..... :-X :-X

Proberen de ammoniak in te dammen en met rust te laten, dan keert de vloeibare ammoniak tot rust (-33 graden) en verdampt hij zo min mogelijk!
Als het mogelijk is een zeil erover en wegpompen. ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #95 Gepost op: 7 december 2005, 20:18:29
Ik blijf wel op afstand.

Als de HOVD nog tijd heeft kan hij wellicht hier nog info vandaan halen:
http://www.osha.gov/SLTC/etools/ammonia_refrigeration/index.html
http://www.mda.state.mn.us/spills/ammonia/

Waarom hebben wij niet van dit soort informatieve websites?

cu,
loe

NB wij ruiken hie rnog niets, dus de wind staat blijkbaar goed
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #96 Gepost op: 7 december 2005, 20:37:59
Ik blijf wel op afstand.

Als de HOVD nog tijd heeft kan hij wellicht hier nog info vandaan halen:
http://www.osha.gov/SLTC/etools/ammonia_refrigeration/index.html
http://www.mda.state.mn.us/spills/ammonia/

Waarom hebben wij niet van dit soort informatieve websites?

cu,
loe

NB wij ruiken hie rnog niets, dus de wind staat blijkbaar goed

Nee ik hier ook niet!  ;D
343, never forget.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #97 Gepost op: 7 december 2005, 21:10:38
Als je een cursus ammoniakbestrijding volgt in Zweden, wordt je daar geleerd om zo weinig mogelijk water te gebruiken. Water is nl. warmer dan de koude ammoniak, dus die toevoeging zorgt er alleen maar voor dat je vloeibare ammoniak nog meer om gaat zetten naar gasvormige....en dat willen we juist vermijden!
Je moet nl. ook nog eens een ..X maal meer water gebruiken als dat je ammoniak hebt. Ik dacht iets van 10 x.
Dus heb je 1000 liter vloeibare ammoniak, heb je 10.000 liter water nodig. En dan afdekken met schuim? Zit ook nog eens water in..... :-X :-X

Proberen de ammoniak in te dammen en met rust te laten, dan keert de vloeibare ammoniak tot rust (-33 graden) en verdampt hij zo min mogelijk!
Als het mogelijk is een zeil erover en wegpompen. ;)

Ja het verbaasd mij ookdat iedereen over elkaar heen rolt om van alles te sturen en te evacueren etc etc, de symptomen worden wel bestreden, maar de oorzaak laat men gewoon bestaan .....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #98 Gepost op: 7 december 2005, 21:37:10
Dat ik daar niet aan gedacht had.  >:(
Misschien is dat voor jou wel verstandig. Stel dat de wind draait, dan komt Brandweerman Rick, Palmpie, Enrique, Rinus Rotterdam enz. jou evacueren.  :P

Sorry, Enrique is net terug van 2 dagen Heerlen..... morgen gaat deze jongen weer actief aan de slag met deze GRIP-3 (waarvan ik nog steeds vind dat het GRIP-4 moet worden i.v.m. een gemeentegrens-overschrijdend incident; Rotterdam en Spijkenisse).

Afzettingen: A15 dichtgooien bij het Beneluxplein en t.h.v. de Suurhofbrug (bij de N57). Alle sluiproutes eveneens afsluiten. Binnen de bebouwde kom in Hoogvliet en Spijk City ook alles ruim afzetten (wordt echt een hels karwei, maar met een paar pelotons ME, heel veel wijk- en DHV-eenheden en extra opgeroepen dienders moet dat lukken). Vanuit de politie komt het dringende verzoek aan de brandweer om snel wat aan die lekkage te gaan doen, want er zijn heeeeel veel mensenlevens in gevaar in de besmette wijken. Geluidswagens gaan het gebied NIET in i.v.m. de eigen veiligheid. Er moet goed in de gaten gehouden worden of de politiemensen bij de afzettingen geen lichamelijke klachten krijgen!!!
greetz,  Enrique


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #99 Gepost op: 7 december 2005, 21:45:44
Geluidswagens gaan het gebied NIET in i.v.m. de eigen veiligheid. Er moet goed in de gaten gehouden worden of de politiemensen bij de afzettingen geen lichamelijke klachten krijgen!!!

dilemma:
worden de meetbuisjes blauw?
of gebruiken we de blauwe meetbuisjes?

is er al een malletje gelegd? terugkoppeling van de meetploegen?

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation