Lees ik het nu zo anders dan de meeste reageerders:
- 10% meer ambulance inzetten in 2016 dan in 2015. Zonder dat er in dat jaar extra geld bijgekomen is door de overheid en zorgverzekeraars. Extra geld in 2017. Maar dan stoot ook de politie de taak zorg voor verwarde personen af. Dus wordt het weer drukker.
Het is helemaal geen regel dat als je 10% drukker gaat worden er ook automatisch extra geld bij moet komen van overheid of zorgverzekeraars. Als je een fatsoenlijke ambulancedienst hebt merk je niet of je 100 ritjes doet of 110 ritjes.
Als je een fatsoenlijke ambulancedienst bent met mensen met een groot zorghart wil je niet eens dat de politie moet zorgen voor verwarde mensen. Het zijn patienten geen arrestanten/criminelen of tuig.
- Brandweer in Rotterdam seconden te laat door de politieke besluiten om de stad minder toegankelijk te maken voor autoverkeer en groot onderhoud aan belangrijke doorvoerwegen in de stad. (zie de voorbeelden in de nieuwjaarsrede). De schuld is hier niet de VRR, maar de politiek.
De brandweer is gewoon een uitvoerende overheidsdienst. Als de brandweerbazen niets anders kunnen dan iedereen de schuld te geven in plaats van zelf eens te leveren moet je ze de bijstand intrappen en competente mensen aanstellen.
Het is nogal gelul om keer op keer de burger met een te hoge vuurlast in de woning, de ouder wordende mens, de zorg, mensen zonder rookmelders in huis de schuld te geven van het brandweerfalen.
De brandweer in Qatar krijgt net als de ambulancedienst alle wegwerkzaamheden door van openbare werken of andere overheidsdiensten. Wij zorgen dan als ambulancedienst en brandweer dat onze mensen op de hoogte zijn van afgesloten wegen en we zorgen indien nodig voor een tijdelijke voorziening om de wettelijke responsetijd (8 minuten voor ambulance bij spoed) te kunnen garanderen. De brandweer heeft hier geen wettelijke responsetijd echter hebben ze zich de norm van 8,5 minuten opgelegd en streven ze er naar om het te verbeteren. Ik zie dat veel liever dan jankende brandweerkorpsen en veiligheidsregio's die vinden dat je best wat later mag komen, dat 18 minuten ook prima is of dat je de brandweer helemaal niet meer op de responsetijd mag afrekenen.
Ik durf je te garandaren dat er in Doha veel meer grote bouw-/infraprojecten bezig zijn dan in de hele regio Rotterdam-Rijnmond. Het lukt mijn directeur met zijn chef meldkamer prima om de ambulancedekking overal te garanderen zonder anderen de schuld te geven. De ambulancedienst in Qatar is een publieke ambulancedienst, de RAV Rotterdam Rijnmond is gewoon een marktpartij. Zeg jij mij maar of het zo normaal is dat een marktpartij op deze wijze jankt, ik heb Albert Heijn nog nooit haar klanten, de overheid of anderen de schuld zien geven omdat er 10% hogere vraag van de consument naar schijtpapier is.