Laten we er vanuit gaan dat men in het beginstadium het idee had nog wat te kunnen redden. Gisteren zijn er in Haaglanden ook twee pelotons ingezet voor een grote buitenbrand; dat zal ook niet zonder reden geweest zijn.
De brand in het tuincentrum te Uddel van gisteren leek ook een verloren scenario, maar daar is toch nog een deel van het pand behouden gebleven. Of er dan nog waarde in dat deel zit of dat de verzekering alsnog besluit de boel te slopen is niet aan de brandweer: wij moeten proberen te redden wat er te redden valt, uiteraard tot zover qua veiligheid verantwoord is. Voor zo'n complex opschalen naar zeer grote brand (inzet 4x TS) vind ik niet eens zo heel gek.
Laten we overigens nog even -als rode draad bij grote industriebranden- benadrukken dat het inzetten met een waterkanon op de gevel van een naastgelegen pand qua koeling veel effectiever is dan in de vlammen spuiten!
Voor wat betreft rijden met prio 1: Tower-Ladder heeft gelijk als hij zegt dat je geen sirenes en zwaailichten hoeft te voeren. Voor de wet ben je zonder sirenes en zwaailichten echter geen voorrangsvoertuig meer en zal je je dus aan de geldende verkeersregels moeten houden: niet te hard rijden, niet door rood etc.
Als het zo werkt in Nederland is het tijd geworden om vrijwillige brandweer helemaal af te schaffen omdat ze zich niet kunnen gedragen als echte professionals maar zich gedragen als een zootje sneue hobbyisten. Amateurs vinden dat als zij wakker moeten worden de rest van dorp dan ook maar wakker moet worden.
Dit is een nietszeggende reactie. Ik draai zowel op een beroepspost als een vrijwillige post mee en daar zit echt geen verschil in het gebruik van de sirene. Het is je recht om met prio 1 de sirene aan te zetten. Als de wetgever had gewild dat mensen door hadden kunnen slapen zou er wel bedacht zijn dat in de nachturen alleen blauw voldoende is om als voorrangsvoertuig gezien te worden.