Echt trieste reacties over die NL alert, als ze niets horen is het niet goed als ze wel horen is het ook niet goed.
Zet je telefoon dan s'nachts in de slaap stand.
Een NL-alert zal door die slaapstand heen breken. Juist een NL-alert.
Je kan er wel voor kiezen om het niet in te stellen op je telefoon, maar dan krijg je het alert dus overdag ook niet. Even afgezien van het feit dat een NL-alert 's nachts juist nuttiger zal zijn dan overdag - juist omdat mensen diep liggen te slapen en de rookkolom niet gezien hebben en/of de sirenes niet gehoord hebben.
Maar goed: je moet dan inderdaad wel alleen het effectgebied aanspreken. Althans: zo beperkt mogelijk, want NL-alert werkt op basis van 'cell broadcast' van de GSM mast. Alle telefoons die op die mast zitten aangemeld (en de functie aan hebben staan), krijgen het alert. Ze kunnen niet zeggen 'straat A wel en straat B niet'.
Maar laten we eerlijk zijn: met de oude BB-sirenes en/of de WAS sirenes is dat precies hetzelfde. Alles in een straal van zoveel meter rond de mast wordt wakker. Je kan het geluid niet 'richten' op alleen een bepaalde straat.
Ik weet niet hoeveel masten de diverse providers hebben voor Volendam. Hoe fijnmazig het netwerk daar is. Maar stel dat er 1 mast is voor het hele dorp, dan kan je dus alleen kiezen voor 'heel Volendam' of 'niet'.
Maar hoe dan ook: Amsterdam en Volendam zitten niet op dezelfde mast. Dat durf ik wel te zeggen.
Ik begrijp de mensen wel die klagen over dit soort NL-alerts. Ik heb geen probleem met het concept maar ze moeten het alleen gebruiken als ze echt iets te melden hebben, bijv. als mensen in een gebied wakker moeten worden om zo snel mogelijk het huis te verlaten en te vluchten naar veilig gebied.
Mee eens. Als ik het vergelijk met
de brand in de pallethandel in Zoetermeer deze week: daar is geen NL-alert verstuurd, maar is de politie wel met luidsprekers door de straten die er het dichtste tegenaan lagen rondgereden. En dat was een brand die qua intensiteit en rook vergelijkbaar was (zoniet groter) dan deze brand.
Peen