Brandweerkazernes dicht wegens conflict met leiding

Auteur Topic: Brandweerkazernes dicht wegens conflict met leiding  (gelezen 12434 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Schuimpie

• Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2016, 22:56:27
Citaat van: OGS link=msg=1439358 date=1469739012
Duidelijk, ben allen bang dat beroeps en vrijwillig niet echt lekker samen werkt in A-A. Ooit vertelde mij een leidinggevende van kazerne .... dat er altijd sprake is van bepaalde animositeit als ze samen uitrukken, behalve met de autoladders.

En mochten ze dat willen doen dan moet je de vrijwilligers nog vinden.

Beroeps en vrijwilligers kunnen het prima onderling vinden, ik ervaar weinig problemen of spanningen onderling, en dan zit ik zelfs als vrijwilliger op een combikazerne.

Er is ooit een afspraak gemaakt dat de vrijwilligers niet gebruikt worden voor het opplussen van de dienst. Vroeger was dit heel gewoon (als ik voor Amstelveen spreek), maar tegenwoordig niet meer. De officiele reden weet ik niet. Zou best te maken kunnen hebben met verschil in werkwijze en (korpsspecifieke) opleiding.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2016, 23:04:30
Hier in Roermond worden ze ook niet gebruikt om open diensten op te vullen, maar zij draaien diensten op bijv. feestdagen, weekenden, vakanties of wanneer iemand gewoon kan en mag van zijn werkgever.

Maar terugkomend op mijn beginvraag: Ligt dit probleem nu bij de leidinggevenden of bij het personeelstekort?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

OGS

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2016, 23:14:51
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1439369 date=1469739870
Maar terugkomend op mijn beginvraag: Ligt dit probleem nu bij de leidinggevenden of bij het personeelstekort?

Het lijkt mij beiden, als er personeels-tekort is dan moet de leiding dit probleem oplossen, niet de individuele kazerne en haar personeel.
Ook lijkt dit een langer bestaand probleem, alleen nu willen de mannen/vrouwen niet meer overwerken.

Als ze niet krijgen wat ze willen, een beter pensioen, dan gaan de brandweer lieden zich aan de regeltjes houden. Geef ze eens ongelijk.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2016, 23:18:13
Citaat van: OGS link=msg=1439371 date=1469740491
Het lijkt mij beiden, als er personeels-tekort is dan moet de leiding dit probleem oplossen, niet de individuele kazerne en haar personeel.
Ook lijkt dit een langer bestaand probleem, alleen nu willen de mannen/vrouwen niet meer overwerken.

Waarom zou een individuele kazerne geen (vrijwillig) personeel kunnen werven? Los van dat dit ook zeker een taak is voor leidinggevenden e.d.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

OGS

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2016, 23:22:34
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1439373 date=1469740693
Waarom zou een individuele kazerne geen (vrijwillig) personeel kunnen werven? Los van dat dit ook zeker een taak is voor leidinggevenden e.d.

Omdat elke kazerne in regio A-A onder het bestuur van brandweer A-A staat, ze kunnen en mogen niets zelfstandig beslissen. Wie regelt de opleiding van de vrijwilligers, een kazerne kan dat niet zelf inkopen. Dan zou het een zooitje worden.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 28 juli 2016, 23:27:47
Citaat van: OGS link=msg=1439375 date=1469740954
Omdat elke kazerne in regio A-A onder het bestuur van brandweer A-A staat, ze kunnen en mogen niets zelfstandig beslissen. Wie regelt de opleiding van de vrijwilligers, een kazerne kan dat niet zelf inkopen. Dan zou het een zooitje worden.

Maar zij kunnen toch wel, na vraag van hogeraf, meehelpen met het werven van mensen? Want wie zit dichterbij de geïnteresseerde burger? De mensen van personeelszaken die op het kantoor zitten of de brandweermannen en vrouwen zelf die het werk op straat doen?

OGS

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #16 Gepost op: 28 juli 2016, 23:36:12
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1439377 date=1469741267
Maar zij kunnen toch wel, na vraag van hogeraf, meehelpen met het werven van mensen? Want wie zit dichterbij de geïnteresseerde burger? De mensen van personeelszaken die op het kantoor zitten of de brandweermannen en vrouwen zelf die het werk op straat doen?

Ik neem aan dat dat zou kunnen. Kennelijk is die toestemming er niet.
Ook komt een situatie zo als deze niet goed over op de leiding van A-A, iets zo als ogen en oren op de werk vloer, vinger aan de pols... Overigens was de OVD-B afgelopen dinsdag aan de kazerne, misschien wel om over deze situatie te spreken.
Je zal maar wonen in oost, dan moeten ze dus vanavond vanuit Diemen of kazerne Willem komen. En dat is minimaal +5 minuten extra afhankelijk waar in oost zich het incident voor zou doen.

janvangent

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 28 juli 2016, 23:55:05
Misschien lees ik ergens overheen, maar zoals ik het begrijp is dit een conflict tussen personeel en werkgever en heeft het niks te maken met personeelstekorten, maar met arbeidsvoorwaarden. Los van de vraag of vrijwilligers in normale omstandigheden welkom zijn op een beroepspost in Amsterdam zouden ze in dit geval terecht gezien worden als stakingsbrekers en die zullen zeker de deur niet binnen komen.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2016, 00:09:31
Het woord personeelstekorten staat niet in het artikel nee. Maar als jij met je (even een voorbeeld) je 12 mensen die ieder maximaal 2 24 uurs diensten mogen draaien per week en je moet minimaal 6 mensen op de kazerne hebben dan ga je never nooit uitkomen om dit goed te plannen waardoor je 24/7 6 mensen op de kazerne hebt. Tot voorkort vulde de planner/leidinggevende dit op door de mensen meer dan die 48 uur te laten werken in de week (dus overuren draaien) en dat wordt nu niet meer gedaan. Of dit nu komt door een planner die niet kan plannen of door de leidinggevende, als je mensen moeten overwerken om de post bezet te houden dan gaat er ergens wat mis met je personeelsbezetting.

janvangent

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 29 juli 2016, 00:50:26
Zoals het spandoek op de foto bij het artikel aangeeft draait dit conflict om de FLO: datum van afvloeien plus het bijbehorende geld. Met een vriendelijk woord zou je dit een stiptheidsactie kunnen noemen, maar het blijft niet meer dan een middel om druk te zetten op dat conflict. Het woord personeelstekort staat overigens wel meermalen in het artikel, maar juist geen woord over pensioen, FLO of afvloeiingsregeling. Dat roostermakers een probleem hebben mag waar zijn en leidinggevenden hebben altijd problemen, maar langere aanrijtijden, buitendienststellingen of zelfs sluiting van posten valt in dit geval geen van die twee partijen te verwijten. Het weigeren van overwerk zou trouwens wel eens een tweesnijdend zwaard kunnen blijken mocht de werkgever tot het uiterste willen gaan, of de stakingskas moet goed gevuld zijn.