Omdat ik hier een aantal reacties lees van Forumleden die complete onzin uitkramen, (vrijwilligers inzetten in A'dam) zal ik kort proberen samen te vatten waar het huidige conflict van de beroepsbrandweer over gaat.
In 2006 is de nieuwe regeling voor de FLO( functioneel Leeftijd Ontslag) voor beroepspersoneel in de uitrukdienst in gegaan. ( dus niet voor vrijwilligers of kantoorpersoneel en officieren). Afhankelijk van het aantal operationele dienstjaren op 1/1/2006 kon men op 55, of later uit dienst. ( 20 jr=55, 15-20 jr +1, 10-15, +2 jr, en minder dan 10 +3 jaar. Om de jaren tussen de FLO datum en het pensioenen+AOW te overbruggen kregen we de levensloopregeling waar geld in een pot wordt gestopt om drie jaar lang 70 % van je salaris te krijgen. Ook was er even niet een geode afspraak gemaakt met de belastingdienst, waardoor de inkomsten "niet uit werk" in een ander belastingtarief vallen, (groene tabel) waardoor de netto inkomsten in die periode fors lager uitvallen.( oeps foutje bedankt!)
Wat is er veranderd sinds die datum. De AOW leeftijd is door de regering verhoogd naar 66 of 67. Dit is niet gerepareerd en past niet in de overeenkomt van 2006. De levensloop regeling vervalt voor iedere Nederlander met ingang van 1/1/2019. Hoe dat opgelost gaat worden is nog onduidelijk. Dan willen de gemeentes, en directie van de veiligheidsregio's graag dat het beroepspersoneel langer door werkt, zelfs tot boven de 60 jaar in de operationele dienst. (61 is genoemd) Lukt dat niet meer dan de laatste jaren in een andere functie gewoon 40 uur p/w tot je AOW. Of je moet al eerder de PPMO test niet halen dan moet je ander werk gaan doen binnen de Brandweer of zelfs daarbuiten, gemeente o.i.d.
Brandweerpersoneel heeft tientallen jaren lang meer dan de 36 betaalde uren doorgebracht op het werk. In de normale roosters was 48 uur p/w of meer geen uitzondering. Maar dit alles in het licht van je werkt niet 24 uur, kunt ook wat ontspannen, sporten en zelfs slapen als je geluk hebt. En dan was er een bonus dat je na je 55 tegen een redelijke vergoeding kon stoppen omdat het fysiek voor de gemiddelde brandweer moeilijker wordt om te pieken als het nodig is.
Knelpunt is nu dat er al maandenlang geen schot zit in de onderhandelingen over deze punten, en de vakbonden vinden dat ze bedonderd zijn door de Brandweerkamer toen deze niet op kwamen dagen bij een geplande vergadering. ( waar toevallig ook veel actievoerende brandweerlieden buiten stonden.)
Om nu druk op de onderhandelingen te zetten(en het werkt) voeren de beroepskorpsen actie. En dat doen ze op verschillende manieren, waarbij Amsterdam een bijkomend probleem heeft. Door personeelstekort moet het personeel al maanden lang extra diensten draaien. En als brandweer hebben wij weinig pressie middelen om actie te voeren. Niet uitrukken om hulp te verlenen aan de burger is natuurlijk onmogelijk, en onwenselijk. Nog afgezien van het feit dat de beroepsposten dan bezet worden door militair brandweerpersoneel of vrijwilligers.
Dus is stoppen met deelname aan werkgroepen, teamoverleg, commissies etc, waardoor de leiding van de korpsen niet verder kan met projecten ( aanschaf voertuigen, kleding etc, alles waar de repressieve dienst inspraak bij heeft of advies geeft)en het minimaliseren van oefenen een middel. Het gebruik van voertuigen is niet toegestaan, dus een rit zoals de politie deed vanuit het noorden naar het zuiden over alle rijstroken en zo files veroorzaken kunnen wij niet doen. Ook het stoppen met schrijven van boetes kunnen wij niet.
En geloof me, in Adam hangt nu een spandoek dat de kazerne dicht is, maar dat is dagelijkse kost in veel meer regio's, alleen mag dat niet naar buiten gecommuniceerd worden.
Blijft het feit dat Oma terecht opmerkt dat oefenen noodzakelijk is om een geode zorg aan de burger te verlenen. En hier waakt het middenkader over, en wordt er wel degelijk af en toe geoefend op elementaire onderdelen, worden voertuigen gecontroleerd, en onderhouden etc. Een incident meldt zich niet vooraf aan, en we laten ons niet graag verrassen.