Als je een echt grondig onderzoek zou doen naar de personele inzet van brandweerlieden dan zou er wel eens uit kunnen komen dat 50% het echt niet zo zwaar heeft tijdens een uitruk.
Klopt, dat dacht ik ook en is ook zo.
Komt omdat we tot tien jaar geleden alleen een TS er bij vroegen als het nodig was. Nu wordt er opgeschaald door de OVD/Meldkamer en staan er meer voertuigen dan eigenlijk gewoon nodig zijn. Ooit middelbrand gegeven voor een brand in een Pizzabakkerij die door ons met twee HD stralen is geblust maar er wel 4 TS'n achter ons stonden met alles wat erbij hoort omdat er ZGB was gegeven.
Vroeger vond ik het mooi aanvalsploeg te zijn, lekker met die straal de brand aanpakken, fysiek zwaar maar heel mooi en prachtig werk om te doen. Fysiek zwaar, ja, maar met wat goede training en ervaring prima te doen.
Later dacht ik dat BVD een makkie was, tot dat ik er achter kwam dat vooral de verantwoording, het keuzes maken en continue schakelen en beslissingen nemen een andere inspanning is, die vooral na een nachtelijke alarm waarbij je uit je diepe slaap komt naar mate de leeftijd vordert steeds meer van je vraagt. En fysiek, ach de portofoon is niet zo zwaar, maar een keuringsarts merkte eens op: je kunt beter aan de straal stil zitten en de brand blussen, dan als BVD elke keer met ademlucht de trappen op, kijken hoe men vordert, het buurpand controleren, weer trappen op en af naar buiten, overleggen met de collega BV, even achterom klimmen etc..
En ondertussen zitten 1-2 lekker een beetje water te spuiten vanaf een mooie plek in het portiek. Tja die ouwe dokter had het goed gezien