Dat weet jij heel zeker ?? Volgens mij draait ambulance personeel in onze regio (nog steeds) een 8 uur rooster. En daarbij heeft de Ambulance zorg sector een betere CAO en pensioen regeling onlangs afgedwongen.
Het klopt dat er in het merendeel van de RAV-en word er inderdaad een rooster gedraaid van parate 8-uurs diensten. Soms ook (afgewisseld) met parate 9,10 of 12-uurs diensten.
Er zijn ook enkele RAV-en o.a. Friesland, Drenthe, Limburg Noord en Noord en Oost Gelderland waar er ook nog 24-uurs diensten worden gedraaid.
Wanneer er een 24-uurs dienst word gewerkt van 7.00u tot de volgende dag 7.00u geldt als regel dat het dag/avonddeel van 7.00u-23.00u als parate dienst word gezien en dus ook voor 100% word betaald. Echter het nachtdeel word gezien als slaapdeel en hiervoor ontvang je maar 1/3 van je basisloon en ontvang je wel je ORT voor de nacht. Pas wanneer je daadwerkelijk word gealarmeerd en zeg van 3.00u-5.00u aan het werk bent geweest kan je deze uren schrijven tegen 150%. Echter word er vervolgens wel weer 2 uur ORT ingehouden en aangezien er bij overwerk nog 50% belasting afgaat hou je voor 2 uur werken maar 1,5 uur over en ben je over deze 2 uren je ORT kwijt. Klinkt mooi maar eigenlijk lever je geld in.
Ik zou dat maar niet te hard roepen. Feit blijft dat de ambulancemedewerkers gingen juichen na het bereiken van CAO akkoord. Ik heb het gevoel dat het een prematuur juichpartijtje was omdat ze blij zijn gemaakt met een sigaar uit eigen doos.
Ik denk juist dat er maar erg weinig gejuicht is na het bereiken van het laatste CAO akkoord. Ik denk juist dat het merendeel van de ambulancemedewerkers er juist een zware kater aan heeft overgehouden omdat zij resumerend maanden lang voor niets actie is gevoerd. Zoals zo vaak hadden de vakbonden maandenlang spierballentaal en uiteindelijk word er een CAO akkoord gesloten dat nog slechter was dan een tussentijds CAO bod wat AZN aan de bonden en de leden had verspreid.
Een door de bond verzonnen actie (middel) was dat ambulancemedewerkers hun ritformulier niet meer digitaal zouden aanleveren waardoor de werkgevers deze niet meer zouden kunnen declareren bij de zorgverzekeraars.
Resultaat: nog voordat er weer papieren ritformulieren waren gekopieerd hadden de werkgevers al een voorschot ontvangen van de zorgverzekeraars waardoor zei geen moment in financiële problemen zijn geweest. Als klap op de vuurpijl konden alle medewerkers na het CAO akkoord zelf nog even alle papieren ritforulieren digitaal in gaan voeren op de laptop. Dit ondanks het feit dat de bonden ons hadden verzekerd dat dit niet afgedwongen kon worden door de werkgevers, dit bleek achteraf juridisch niet zo te zijn. Bedankt bonden!!
Wees dus maar niet te jaloers op de ambulance CAO. Ondanks maandenlang actie voeren vorig jaar lopen we nog steeds (ver) achter op de CAO Ziekenhuis. Zowel qua salaris als primaire/secundaire arbeidsvoorwaarden alsmede duurzame inzetbaarheid. En wanneer wij met pensioen mogen?? Gewoon als bij alle andere beroepen pas met 67 jaar...... ongelofelijk maar zo geaccepteerd door onze regering.