Je begrijpt mijn hele punt niet oma en dat wil je niet begrijpen heb ik ook het idee. Zoals wel vaker het geval is. Daar in Quatar is alles op en top geregeld en hier is het gewoon 1 grote tyfuszooi volgens jou. En dat is niet zo! Jij wilt de goede dingen in de hulpverlening van hier niet inzien en de slechte dingen van daar niet (en het staat er los van wat dat nu is). Daarnaast wil jij niet het nut inzien van een GRIP situatie waar het gaat om een grote brand. Het is wel zo handig als je er 40 brandweermannen hebt staan en allemaal doen wat de bedoeling is, waarbij 1 of enkele mensen de leiding hebben. Als die container en die Sprinter niet nodig waren dan had geen enkele regio ze aangeschaft. En dan had Rotterdam al helemaal niet van die prachtige vrachtwagens aangeschaft als VC!
En het komt volgens mij vaker voor dat een pand in de brand gaat waar geen goed doordacht aanvalsplan voor is omdat dit geen interessant object is. Mooi voorbeeldje: Groten houten loods met voornamelijk polyester boten en van allerlei brandbaren stoffen (olie, benzine, diesel, verf, ontsmetter enzovoorts) erin en een asbest dak. Hier is geen aanvalsplan voor. Dus is het wel zo handig als die 40 brandweermannen en vrouwen wel hetzelfde plan hebben wat ze gaan doen en dat kan je alleen maar voor elkaar geven als je leidinggevende functie ter plaatse hebt.
Ik wil je inderdaad niet begrijpen. Ik wil het nut van GRIP ook niet in zien. Ik neem ontslag op het moment dat ze van mij verwachten dat ik in de container met hoofdofficieren van brandweer en politie moet gaan scenariodenken over een lekkende waterleiding.
Ik wil niet eens overleggen als hoofdofficier van de ambulancedienst met brandweerofficieren als er een loods in de brand staat met polyester boten en er 40 brandweermannen druk bezig zijn.
Als ze 40 slachtoffers in de loods hebben en de ambulancedienst er 30 ambulancevoertuigen heeft ingezet voel ik de behoefte om te overleggen met brandweer en politie.
Jij wilt niet zien dat de brandweer in Nederland alleen in de polder het volk kan wijs maken dat ze ontzettend innovatief zijn. Internationaal zul je weinig brandweerkorpsen vinden die behoefte hebben aan het verlengen van de responsetijden zoals de Nederlandse brandweer doet. Ik heb het technische hoogstandje van brandweer Zeeland (volgens de brandweercommandant een concept dat veel navolging zal vinden) aan brandweerofficieren en brandweerinstructeurs laten zien, zij noemen het bespottelijk en onverantwoord.
Brandweer Nederland was geen grote zooi, brandweer Nederland is een grote zooi aan het worden dankzij de bureaucratisering van de brandweerzorg. De problemen buiten op straat worden opgelost met persberichten, PR-prietpraat over zelfredzaamheid en rookmeldertjes ophangen, onderzoekscommissies, taskforces of een extra beleidsmedewerker in dienst nemen om zich te buigen over het gebrek aan goedkope arbeidskrachten die brand willen blussen.
Ik zie liever in Nederland een uitrukdienst met slagkracht en het stoppen met flauwekul zoals grijpreddingen in waadpak ipv oppervlakteredding met goede uitrusting en training, bestrijden van ongevallen gevaarlijke stoffen in vuilwerkpark ipv chemiepak of gaspak.
Ik zie liever dat er brandweerkazernes open blijven in plaats van gesloten worden. Ik zie liever dat er brandweerwagens bijgekocht worden ipv verkocht worden.
Bij de brandweer in Nederland is alles te duur zodra het om de uitrukdienst gaat en vliegt het geld er met bakken doorheen in de 25 (25 in het piepkleine Nederland!) regionale brandweerkantoorpaleizen.
Geld voor een beetje pensioen voor brandweermannen is er schijnbaar ook niet. 1,2 miljoen euro is er wel voor externe adviseurs van de brandweer Zeeland. Geld is er ook om een tijdelijke brandweercommandant van brandweer Zeeland meer te betalen dan de minister van Veiligheid en Justitie verdient.
Vertel mij dan maar wat er goed gaat bij de brandweer Nederland waardoor al het bovenstaande ineens wat geneuzel in de marge is.