Jan 2006: Brandmelding Amsterdam

Auteur Topic: Jan 2006: Brandmelding Amsterdam  (gelezen 39006 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

SIGMA-boy

  • Gast
Reactie #70 Gepost op: 13 januari 2006, 14:49:48
Zover ik weet worden tunnel branden toch bestreden met schuim???

Het lijkt me trouwens wel handig van de brandweer om  een beetje op te schieten, er zijn daar mensen in gevaar, maar voordat de brandweer deze eruit haalt, of het incident gebied vrij geeft kunnen wij, de witte kolom, niets....


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #71 Gepost op: 13 januari 2006, 15:10:32
Grip 2 afgegeven


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #72 Gepost op: 13 januari 2006, 17:19:44
Zover ik weet worden tunnel branden toch bestreden met schuim???

Klopt, het beste kan je een tunnel brand bestrijden met schuim (CAFS)
Je hebt dan minder stoomvorming en dat komt o.a ook de so ten goede die evt nog in de tunnel aanwezig zijn.

Het lijkt me trouwens wel handig van de brandweer om  een beetje op te schieten, er zijn daar mensen in gevaar, maar voordat de brandweer deze eruit haalt, of het incident gebied vrij geeft kunnen wij, de witte kolom, niets....

De "Witte"  kolom heft bij een tunnel incident niks te zoeken in de ongeval-buis!!!
De slachtoffers worden dmv de nooduitgangen naar buiten of naar een veilige buis gebracht, daar kan de Witte kolom zich om de SO richten.


***Er is toch iemand die het met AL of HW wil doen, ze zeggen dat er aansluitingspunten binnen in de tunnel aanwezig zijn, die worden  continue gevoed, dan ga je toch niet moeilijk lopen doen met slangen over een AL naar boven te leggen!!!!
Dan ga je in de tunnel afleggen vanaf de aansluitpunten die bij elke nooduitgang aanwezig zijn.  :)

Dus het verhaal AL en slangen eroverheen kunnen we zeker wel overboord gooien!!
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #73 Gepost op: 13 januari 2006, 19:27:26
ja maar al die aansluitpunten is gewoon zo'n klein slangetje (slanghaspel) die allemaal op dezelfde waterleiding zitten, dus als je er twee gebruikt is de druk op de rest weg.

bovendien zijn die niet te gebruiken voor schuim, daar heb je gewone slangen bij nodig met een menger ertussen...


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 13 januari 2006, 21:31:08
klopt  :D


maar bedoel ook het vervoeren van water naar boven ;)  Dus het aanleggen van slangen omhoog. Ook dat valt onder het gereedmaken van de waterwining ;)   Overigens wordt er nog geen water de tunnel ingespoten, wacht natuurlijk nog even af wat jullie zeggen dat er moet gebeuren ;)


Ook is die ladder erg handig bij het de tunnel inbrengen van manschappen, houdt er rekening mee dat de trappen de tunnel in op de metrostations vol zijn met vluchtende slachoffers  ;)


Men is verder nog op verkenning...


Wat dacht je van gewoon een doorgang maken van de weg naar de het spoor. Een AL over een reling/hek hangen is lastiger dan je denkt.
plus je moet als je een SO heb steeds de lier laten zaken en daarna weer omhoog halen omvervolgens weer het hele verhaal op nieuw te doen.


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 13 januari 2006, 21:32:48
ja maar al die aansluitpunten is gewoon zo'n klein slangetje (slanghaspel) die allemaal op dezelfde waterleiding zitten, dus als je er twee gebruikt is de druk op de rest weg.

bovendien zijn die niet te gebruiken voor schuim, daar heb je gewone slangen bij nodig met een menger ertussen...

zijn er geen stijger leidingen voor LD slangen ?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #76 Gepost op: 13 januari 2006, 22:28:20
Ik zou graag willen weten wat nu precies de stand van zaken is:

  • Wat veroorzaakt de rookontwikkeling?
  • Is er sprake van een ongeval met een metrostel of alleen brand?
  • Is iedereen op tijd de metro en metrobuis uit?
Het wordt tijd voor wat meer info zodat we ons kunnen richten op de eerste inzet en het plan van aanpak om de juiste materialen en middelen in de tunnel te krijgen.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #77 Gepost op: 14 januari 2006, 19:43:41
nee er zijn geen stijgleidingen aanwezig :(

De eerste verkenning geeft dat er ineens TWEE metrostellen staan, waarvan de laatste (dus degene aan de kant van het Amstelstation) BIJNA op de voorste is gereden en dat de voorste aan de achterzijde brandt. Ook is daarvan een groot gedeelte weggeslagen en staat de tunnel over een lengte van 20 meter op instorten...


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #78 Gepost op: 14 januari 2006, 20:28:50
20 meter tunnel op instorten  :o

Is het mogelijk een overzichtstekening te plaatsen met daarbij aangegeven de situatie waar alles zich nu bevind of staat?

Hoe ziet de omgeving eruit boven de tunnel? Staan hier gebouwen op, lopen er wegen, winkelstraten etc?


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #79 Gepost op: 14 januari 2006, 21:39:18
Ik ga proberen een tekening te maken, maar het is zijn gewoon 3 tunnelbuizen, naast elkaar. In de buitenste tunnel staat een tunnel op instorten en is rook waargenomen (nog geen slachtoffers, er zijn minstens 150 mensen via de nooduitgang naar buiten gekomen)

boven de tunnel is grasland en een park (ontruimen???)

onder de 150 vluchtenden zijn enkele LICHT gewonden, een stuk of 10. Ambulance opschalen of blijft het bij de ene die er nu is?

P.S. het blijkt zowat naast de Spaklerweg te zijn, dus alle eenheden zijn inmiddels ter plaatse bij de Spaklerweg. De politie blijft wel op het Amstelstation om ervoor te zorgen dat er niemand naar binnen gaat.