Jan 2006: Brandmelding Amsterdam

Auteur Topic: Jan 2006: Brandmelding Amsterdam  (gelezen 38875 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #30 Gepost op: 2 januari 2006, 21:57:44
Gewoon nog steeds
-2x TAS
 1x AL
 1x HV-1
+OVD

 ;D Dit kan toch bijna geen kleine inzet meer blijven joh  ;D ;D  Nog ff en het SIGMA staat al te springen om te mogen komen!!  8)
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 2 januari 2006, 22:01:51
Jah ok, maar als de brandweer gewaarschuwd wordt voor een brandgerucht gaan er altijd 2 tassen, zo is het me uitgelegd toen ik op bezoek was bij kazerne Dirk  ;)

Dan hebben ze het verkeerd uitgelegt want ze rijden daar gewoon prio1 of prio2 voor met een Autospuit. Bij een binnenbrand wordt in Amsterdam altijd met 2 autospuiten aangereden.
Bij bijzondere objecten worden vaak de C en A-wagens en 3 autospuiten standaard geallarmeerd.

Maar even terug bij de melding. Ik denk zoals ik al zei 2e Autospuit omdat er wel degelijk is brand is en omdat het standaard is bij een binnenbrand ook een 2e ladder.
De A-wagen later op verzoek van ter plaatse brandweerlieden.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #32 Gepost op: 2 januari 2006, 22:23:38
Ik weet niet of er militairen op hun trein staan te wachten op het amstelstation anders moet de 9906 van "gods eigen wapen" ook ernaa toe jeroen ;D ;D ;D :-X

mvg
Mike
Ik denk dat die op surveillance op weg naar de Robert Koch er toevallig langsrijden ::) ;D

HB de 99.06, wij rijden ook in die buurt, kunnen wij iets voor u betekenen? :P
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jeroen th (HbT)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • ex Hoofdbrandwacht 12 jaar brandweerman geweest
Reactie #33 Gepost op: 3 januari 2006, 21:48:40
Gewoon nog steeds
-2x TAS
 1x AL
 1x HV-1
+OVD

 ;D Dit kan toch bijna geen kleine inzet meer blijven joh  ;D ;D  Nog ff en het SIGMA staat al te springen om te mogen komen!!  8)

Ik ben het met Robert eens ik zou toch laten aanrijden 2x TAS , HV-1 en de OvD omdat het nog steeds om een brandgerucht gaat zou ik de Tassen en de Ovd met en Prio 1 laten rijden en de HV-1 met een Prio 2 (als het echt nog  zou zijn kan hij altijd doorrijden met een Prio 1)  :)

Groetjes

Jeroen


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #34 Gepost op: 4 januari 2006, 11:07:01

Update:

Ook heeft de meldkamer van de brandweer een telefoontje gekregen van een machinist van de NS dat hij rook zag komen uit een metrotunnel, het gaat om het traject tussen Spaklerweg en het Amstelstation. De rook komt dus NIET vanaf het Amstelstation zelf.

Tenslotte: In het echte Amsterdam ligt deze metrolijn bovengronds, in deze casus ligt hij echter ondergronds. Ingangen voor de metrotunnels zijn alleen te vinden bij de metrostations zelf. (En dan over het spoor de tunnel inlopen.)

Hierdoor verandert het brandgerucht voor mij naar een reeële melding. Het gaat nu om een brand ondergronds in de metrotunnel. Hiervoor geldt in amsterdam de procedure complexe gebouwen, ik ken de procedure niet maar gezien de drukte die er heerst op dit moment ivm Sail zou ik persoonlijk hetvolgende materiaal er nog bij willen hebben:

1x TS
1x HV of HA/HVH
1x AB
1x OvD

In totaal dus:

2x TS
1x AL
1x HV of HA/HVH
1x AB
2x OvD

Daarnaast metro verkeer stil laten leggen, de 3e rail laten uitschakelen en bij aankomst aarden.

Wacht ik weer geduldig op de volgende informatie  ;)
1x


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #35 Gepost op: 4 januari 2006, 11:15:41
Nog even een paar vraagjes tijdens het aanrijden ;D :

  • Is er informatie bekend over de bereikbaarheid (c.q. toetredingen) en bluswatervoorziening aan de hand van eventueel een tekeningetje met daarbij aangegeven waar de rookontwikkeling is waargenomen dit ter beeldvorming?

  • Is in de metrotunnel ook een perron aanwezig of betreft het enkel en alleen een tunnelbuis zonder stop mogelijkheid?

  • Is de metrotunnel uitgerust met een ventilatiesysteem?


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Reactie #36 Gepost op: 4 januari 2006, 13:08:01
Hierdoor verandert het brandgerucht voor mij naar een reeële melding. Het gaat nu om een brand ondergronds in de metrotunnel. Hiervoor geldt in amsterdam de procedure complexe gebouwen,


gezien de "reeële melding" en het feit dat het om een locatie druk met mensen gaat , ook maar even 056 - "Voorlichting spoed" ter plaatse

en als het een langdurige inzet wordt zelfs de gloednieuwe persvoorlichtingscontainer  ;)


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #37 Gepost op: 6 januari 2006, 00:10:44
Update

In de metrotunnel zelf is geen perron, alleen maar de ruimte tussen de metro en de muur (zo'n één à anderhalve meter). Hierin bevinden zich dus wel om de 300 meter nooduitgangen naar de derde tunnelbuis. Deze buis komt uit op alle metrostations (waar de mensen via nooduitgangen naar boven kunnen en het 'gebouw' kunnen verlaten). In deze tunnelbuis bevinden zich om de 300 meter (naast alle nooduitgangen) waterwinningsplaatsen. Houdt er rekening mee dat de stukken tussen alle stations zich op 1 hoofdleiding bevinden en dat de druk op de al die waterwinningen afneemt naarmate er meer worden aangesloten. Na ieder station is de druk weer apart geregeld omdat deze weer op een andere hoofdleiding zit.

Er is wel een ventilatiesysteem aanwezig, maar het is niet bekend of deze ook werkt. Waarschijnlijk werkt hij nog wel voor een deel omdat de rook is waargenomen vanuit een ventilatieschacht, de plek waar rook en andere dingen de buitenlucht in worden gebracht.

De afstand tussen het Amstelstation en de Spaklerweg is 1200 meter. (Er bevinden zich dus 4 nooduitgangen in.) Van het GVB hebben de meldkamers inmiddels doorgekregen dat de metro precies in het midden staat, dus op 600 meter van beide stations.

Er zijn nu aanrijdend: 2x TS, 1x AL, 2x politie, 1x OVD en 1x HOVD (HOVD was niet gealarmeerd, was toevallig in de buurt en is op eigen inzicht ter plaatse aanrijdend gegaan). Het incident is nu bestempeld als een middelbrand.

Verder ligt het gehele metroverkeer in HEEL Amsterdam plat (door logistieke ontregeling (te weinig materiaal --> Alles staat op Centraal Station en kan daar dus niet weg) en op verzoek van de meldkamers.) Het treinverkeer rijdt met lastgeving, maximaal 40 kilomter per uur.

Vooralsnog geen melding ontvangen van mensen in de metro of op de stations.

Vragen:
Ambulance ter plaatse laten komen?
Waar moet men op letten bij het ter plaatse komen?
Waar moet men zich het eerste op richten bij aankomst/wat moet iedereen doen?

Tot zover,
Jord


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #38 Gepost op: 6 januari 2006, 00:46:20
Laat voor de zekerheid toch maar 1 ambulance ter plaatse komen, als er rook in de tunnen is, heb je kans op rookinhalatie. Men moet eerst van buitenaf bekijken of er veel rook uit de ventilatiegaten komt en ook proberen contact te krijgen met de machinist van de tram die stilstaat, zodat ze de oorzaak van de noodremming te weten kunnen komen en ook vragen wat er nou precies brand en hoe groot het is. Laat de OvD zorgen voor contact met de machinist, eventueel via de meldkamer van de GVB. Laat ook vast wat mensen van de 1e TS de tunnel in, met ademlucht om, voor verkenning. Geef ze ook maar vast 1 HD straal mee. Voor de rest is het afwachten wat er in de tunnel gevonden wordt door de mensen van de 1e TS en wat de machinist ziet.

Scoutcow


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #39 Gepost op: 6 januari 2006, 13:18:59
Ik laat nog 1 TS meerijden samen met de OvD en de HOvD (voor de warmtebeeldcamera). Verder wat extra politieeenheden, 2 x surveillance erbij + 2 extra biker(s)(teams).

Greetz, Joris
343, never forget.