Update
In de metrotunnel zelf is geen perron, alleen maar de ruimte tussen de metro en de muur (zo'n één à anderhalve meter). Hierin bevinden zich dus wel om de 300 meter nooduitgangen naar de derde tunnelbuis. Deze buis komt uit op alle metrostations (waar de mensen via nooduitgangen naar boven kunnen en het 'gebouw' kunnen verlaten). In deze tunnelbuis bevinden zich om de 300 meter (naast alle nooduitgangen) waterwinningsplaatsen. Houdt er rekening mee dat de stukken tussen alle stations zich op 1 hoofdleiding bevinden en dat de druk op de al die waterwinningen afneemt naarmate er meer worden aangesloten. Na ieder station is de druk weer apart geregeld omdat deze weer op een andere hoofdleiding zit.
Er is wel een ventilatiesysteem aanwezig, maar het is niet bekend of deze ook werkt. Waarschijnlijk werkt hij nog wel voor een deel omdat de rook is waargenomen vanuit een ventilatieschacht, de plek waar rook en andere dingen de buitenlucht in worden gebracht.
De afstand tussen het Amstelstation en de Spaklerweg is 1200 meter. (Er bevinden zich dus 4 nooduitgangen in.) Van het GVB hebben de meldkamers inmiddels doorgekregen dat de metro precies in het midden staat, dus op 600 meter van beide stations.
Er zijn nu aanrijdend: 2x TS, 1x AL, 2x politie, 1x OVD en 1x HOVD (HOVD was niet gealarmeerd, was toevallig in de buurt en is op eigen inzicht ter plaatse aanrijdend gegaan). Het incident is nu bestempeld als een middelbrand.
Verder ligt het gehele metroverkeer in HEEL Amsterdam plat (door logistieke ontregeling (te weinig materiaal --> Alles staat op Centraal Station en kan daar dus niet weg) en op verzoek van de meldkamers.) Het treinverkeer rijdt met lastgeving, maximaal 40 kilomter per uur.
Vooralsnog geen melding ontvangen van mensen in de metro of op de stations.
Vragen:
Ambulance ter plaatse laten komen?
Waar moet men op letten bij het ter plaatse komen?
Waar moet men zich het eerste op richten bij aankomst/wat moet iedereen doen?
Tot zover,
Jord