Jan 2006: Brandmelding Amsterdam

Auteur Topic: Jan 2006: Brandmelding Amsterdam  (gelezen 38872 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #40 Gepost op: 6 januari 2006, 13:20:30
Bedoel je een 3e TS?

OvD en HOvD rijden al...


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 6 januari 2006, 13:27:58
Bedoel je een 3e TS?

OvD en HOvD rijden al...

Ja denk het wel, want in Amsterdam is Middelbrand standaard 3x Autospuit en 2x AL en 1 OvD.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #42 Gepost op: 6 januari 2006, 14:38:19
ook al, net als in Rotterdam ;)

Update

3e TS uitgerukt, tevens 1 ambulance aanrijdend.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #43 Gepost op: 6 januari 2006, 19:10:42
ja weer een leuke casus en ga proberen weer mee te doen......

Heb net het hele verhaal gelezen en zou in eerste instantie ook met 2 ts en hw/al met ovd gaan rijden.

Na de update:
inmiddels "grote brand" gegeven (3 ts-en)
1ste aankomende ts gaat zich richten op de exacte locatie van de metro en verkennen wat er daadwerkelijk aan de hand is. (SO? wat brand er? waarom noodrem etc etc. Uiteraard met 1 straal hd de tunnel in!
2 de ts gaat na aanleiding van de bevindingen van de 1ste ts toegangen creëren.
3 de ts wacht af wat de bevindingen zijn van de eerste ts maar maken ondertussen wel vast de waterwinning klaar voor ts1. Die heeft toch al hd afgelegd en kan in principe niet meer weg.

Zoals al eerder aangegeven stroom ruim uitschakelen en helaas op dit moment voor alle mensen die op dit moment vast zitten in de trein of in een andere metro: EEN OGENBLIK GEDULD ALSTUBLIEFT U WORD ZO SPOEDIG MOGELIJK GEHOLPEN....... oftewel eerst weten wat is er aan de hand en dan of de stroom er weer op of alternatief voor die mensen regelen. (maar gelukkig hebben ze daar ovd's voor uitgevonden......)

Ga ervan uit dat er ook al positieve drukventilatoren aanwezig zijn. Zo niet wil ik er graag 2 tp hebben. Ga er wel vanuit dat de afzuiginstalitie van de tunnel zelf wel werkt en dat er 1 kant op "veilig" is te vluchten.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #44 Gepost op: 6 januari 2006, 19:19:59
Voorlopig is het nog een middelbrand op Amsterdams inzetvoorstel (3 TS). Grote brand is het pas als VC/COH ook moeten komen en dat is nog niet het geval  ;)

Verder kun je niet met een HD-straal de tunnel in omdat het 600 meter van uitgang is en HD-slangen maar 90 of 120 meter lang zijn. Wel kun je heel veel stralen LD afleggen  :)

Ook kun je niet met een voertuig de tunnel is, een politiescooter of fiets is wel mogelijk. De tunnel is wel breed genoeg maar je krijg zo'n voertuig er niet ingetoverd  :D

Stroom is uitgeschakeld, deuren kunnen eventueel handmatig geopend worden na het omklappen van de nooddeurbediening.

Misschien slangenbak aan laten rijden? (Met grootvermogen pomp?? 600 meter is een hele afstand  ;))


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #45 Gepost op: 6 januari 2006, 19:44:57
Ik zou graag een HA + DPU en HA + SLH willen i.v.m. de afstand dan!  ;)
343, never forget.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #46 Gepost op: 6 januari 2006, 20:09:50

Misschien slangenbak aan laten rijden? (Met grootvermogen pomp?? 600 meter is een hele afstand 

Dit is toch wel eengrapje mag ik hopen  ??? ??? ???

Met een SLH en een DPH een tunnelbrand gaan bestrijden die is niet echt goed bezig  :-X :-X :-X

We geven idd, middelbrand maar die HV-1 moet nu met spoed tp komen, dit ivm mogelijk redden van personen in ruimtes/metrostellen dit ivm het uitschakelen van de stroom of een storing in het back-up noodsysteem.

Qua brandbestrijding moet je je spullen naar een nooduitgang brengen voor het incidentgebied maar wel als je in de tunnelbuis komt bovenwinds staat, niet als je de nooddeur opend en er gelijk een rook/vlammenzee jou kant op wordt geblazen.
Bij iedere emergency-exit is een "noodpost" van waaruit je water kan afnemen, misschien is er ook wel een telefoon/intercom aanwezig om contact te kunnen leggen met de controlekamer.
Gebruik deze om de laatste info te krijgen van de mensen aldaar.

Hou ook rekening met mensen die in paniek zijn en zo snel mogelijk de tunnel uitwillen!! hierbij kunnen ook gewonden vallen (verdrukking of vertrappen).

Een 2e ambulance en een OVD-G tp zou ook geen overbodige luxe zijn..
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #47 Gepost op: 6 januari 2006, 20:21:28
Dit is toch wel eengrapje mag ik hopen  ??? ??? ???

Met een SLH en een DPH een tunnelbrand gaan bestrijden die is niet echt goed bezig  :-X :-X :-X

We geven idd, middelbrand maar die HV-1 moet nu met spoed tp komen, dit ivm mogelijk redden van personen in ruimtes/metrostellen dit ivm het uitschakelen van de stroom of een storing in het back-up noodsysteem.

Qua brandbestrijding moet je je spullen naar een nooduitgang brengen voor het incidentgebied maar wel als je in de tunnelbuis komt bovenwinds staat, niet als je de nooddeur opend en er gelijk een rook/vlammenzee jou kant op wordt geblazen.
Bij iedere emergency-exit is een "noodpost" van waaruit je water kan afnemen, misschien is er ook wel een telefoon/intercom aanwezig om contact te kunnen leggen met de controlekamer.
Gebruik deze om de laatste info te krijgen van de mensen aldaar.

Hou ook rekening met mensen die in paniek zijn en zo snel mogelijk de tunnel uitwillen!! hierbij kunnen ook gewonden vallen (verdrukking of vertrappen).

Een 2e ambulance en een OVD-G tp zou ook geen overbodige luxe zijn..

Ik denk inderdaad SLH en de DPH bij deze soort branden niet de beste oplossing is,
en ben het helemaal eens met je Robert
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #48 Gepost op: 6 januari 2006, 20:23:41
Update

Vragen:
Ambulance ter plaatse laten komen?
Waar moet men op letten bij het ter plaatse komen?
Waar moet men zich het eerste op richten bij aankomst/wat moet iedereen doen?

Ik zou in ieder geval 2 ambulances ter plaatse laten komen. Daarnaast via het GVB proberen te achterhalen hoeveel passagiers er mogelijk in het metrostel kunnen zitten.

Bij het ter plaatse komen eerst een veilige werksituatie verkrijgen. Stroom uitschakelen etc. metroverkeer stil noem maar op.
Vervolgens zou ik langs twee zijden de verkenning via de derde tunnelbuis inzetten.. Zodoende kijken waar het metrostel staat. En aan de hand van de bevindingen mijn inzet bepalen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #49 Gepost op: 6 januari 2006, 20:30:39
Nog even een kort aanvulling op mijn plan de campaigne ;) had nog niet alle info gelezen ;D

Derde ts laat ik in afwachting van de nadere berichten in de buurt van de nooduitgangen staan. Een inzet van bovenaf via de nooduitgang naar beneden lijkt mij gezien de afstanden het meest voor de hand liggen om zodoende toch nog voldoende dicht bij het incident te komen. Op deze locatie zou ik graag ook een vierde TS hebben als backup voor de twee TS'en die de verkenning uitvoeren en daarna eventueel ingezet kunnen worden via 1 van de nooduitgangen.

Daarnaast zou ik toch graag de HV ter plaatse hebben evenals de A-wagen.