Jan 2006: Brandmelding Amsterdam

Auteur Topic: Jan 2006: Brandmelding Amsterdam  (gelezen 38867 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #80 Gepost op: 14 januari 2006, 22:27:15
Wat versta je onder licht gewonden? T2 of T3?
Zijn die 150 alle evacué's of zijn er nog meer te verwachten?
Zo ja, is er iets te zeggen of mogelijke slachtoffers.

Voor 10 licht gewonden toch minimaal 3 ambu's t.p. er vanuit gaande dat behandeling ter plaatse voor een aantal voldoende is.
Afhankelijk van de verwondingen (triage door 1e ambu) meer wagens ter plaatse.
In ieder geval ovdg ter plaatse, maar die komt al met de cvdg bij grip2.

Als er nog meer so's met bijv. inhalatietrauma te verwachten zijn, dan kom ik terug op eerder voorstel van GNK met HAB voor de zuurstof.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #81 Gepost op: 15 januari 2006, 13:54:34
Spijt me zeer maar ik kan helemaal nergens een lijstje vinden met wat T1 t/m T4 betekent, volgens mij is T4 overleden maar de rest... :-[


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #82 Gepost op: 15 januari 2006, 15:24:11
T1: ABC instabiel --> acute zorg en vervoer naar ziekenhuis noodzakelijk
T2: ABC stabiel (klinische zorg noodzakelijk) --> vervoer naar ziekenhuis noodzakelijk
T3: ABC stabiel --> vervoer naar ziekenhuis is niet noodzakelijk
T4: ABC niet te stabiliseren --> eventueel direct vervoer; bij veel slachtoffers geen zorg mogelijk

Kort samengevat lijken T1 en T4 veel op elkaar, dit zijn slachtoffers met ernstig letsel die snel en veel zorg nodig hebben, afhankelijk van de beschikbare zorg groeit en/of krimpt de groep T4-slachtoffers
T2 hebben bijvoorbeel een fractuur, maar hebben verder niet een direct levensbedreigende aandoening (NB niet alle fracturen zijn zomaar T2, een bekkenfractuur is ivm het vele bloedverlies wat daarbij kan optreden meer een T1)
T3 hebben schrammen en builen en kunnen zichzelf prima verzorgen, alleen zijn ze het daar zelf vaak niet mee eens, zij gillen vaak het hardst  ;)


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #83 Gepost op: 15 januari 2006, 15:29:26
okee prima ;)


er zitten in ieder geval nog 6 mensen vast, waarvan 3x T2, 2x T3 (maar kunnen er niet uit) en van tenminste 1 slachtoffers is bekend dat hij in levensgevaar is omdat hij niet ademt.

de metro brandt aan de achterzijde en de slachtoffers bevinden zich in het midden   ooh ja, de andere slachtoffers: 8x T3 (geen vervoer) en 2x T2 (wel naar ziekenhuis). Inmiddels alle 3 de ambulances en de OVDG bij de Spaklerweg


hier het plaatje:




De groene streepjes zijn deuren. De rode vierkante stippen zijn nooduitgangen waar zich ook de slanghaspels bevinden.
Alle mensen zijn door buis 2 naar de Spaklerweg gevlucht. Metrostel 2 is helemaal leeg, alleen de voorkant is beschadigd geraakt door stralingshitte.

Zwart = beschadigd!          Oranje = brand!!          Blauw= niet beschadigd metrostel.

De 2e lange rode strepen geven weer de 20 meter die (als er niet snel wordt opgetreden) in kan storen. De korte rode streep geeft een koppeling weer, als je deze ontkoppelt kun je het voorste gedeelte wegrijden (naar metroperron bijvoorbeeld)     In het beschadigde gedeelte van metro 1 zitten nog 6 mensen vast (bekneld onder banken etc.)

Houd er rekening mee dat het MMT niet komt.

- Hoeveel extra ambulances willen jullie ter plaatse?
- brand blussen met schuimblussers of met de slanghaspels die al aanwezig zijn? (of met schuimslangen de tunnel in?)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #84 Gepost op: 15 januari 2006, 16:32:03
Kijk daar kunnen we iets meer mee nu ;D

We hebben dus kortgezegd twee problemen:

1 de brand in het metrostel

2 de nog aanwezige slachtoffers

In totaal dus 6 beknelden, en 8 T3 en 2x T2 waarvan mij niet duidelijk is of deze nu in de metro zitten of al buiten zijn??

Ik vraag me eerst hetvolgende even af: al deze mensen zijn nog in leven, dus er is op die locatie geen sprake van rook en hitte??


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #85 Gepost op: 15 januari 2006, 16:50:28
deze slachtoffers staan al buiten ;)

we hebben alleen nog te doen met de 6 die binnen zijn, maar wellicht dat er nog meer slachtoffers gevonden worden achter de metro (tussen metro en de allerbuitenste muur) of onder de metro of waar dan ook.

Van 5 van de 6 slachtoffers is bekend dat ze nog in leven zijn (zullen ongetwijfeld rook ingeademd hebben of lichte brandwonden hebben). Van de 2 T3-slachtoffers is bekend dat ze vastzitten onder een bank en volledig aanspreekbaar zijn. Als het lang gaat duren kunnen deze mensen (uiteraard) ook T2 of zelfs T1 worden.


SIGMA-boy

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 15 januari 2006, 22:52:30
Naar mijn idee moet de brandweer zsm zorgen dat de brand onder controle komt, en dat de so's bevrijd worden.

Waarom kan er geen MMT komen??


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #87 Gepost op: 15 januari 2006, 23:18:38
We gaan natuurlijk een eerste snelle aanval met schuim aanvangen en doorzetten.

Ik merk al dat we redelijk wat lengte nodig hebben dus dat er ook een redelijke brand bestreden moet worden, daarom graag nog 3 schuimblusvoertuigen/containers tp laten komen om er voor te zorgen dat we voldoende SVM (Schuim Vormend Middel) tp hebben.

Aangezien er na een brand en ook in dit gevaleen ongeval, instortingsgevaar zeer zeker aanwezig is 2x HV containers (Spec-bak) + 2 x HV containers (Basis-bak) tp, dit om voldoende stut materiaal en het wat grotere HV materiaal tp te hebben.

***Dus nog extra oproepen***

-3x schuimblusvoertuig/conainer
-2x HV conainer SPEC
-2x HV Container BASIS
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #88 Gepost op: 16 januari 2006, 07:20:23
Lifeliner 1 + 2 uit de lucht geschoten.
Lifeliner 3 'durft' niet na een dreigement.
Lifeliner 4 elders bezig.

Ook de busjes durven niet uit de rijden uit angst voor aanslag.

Na al deze aanslagen moeten wij er ook ernstig rekening mee houden dat dit veroorzaakt is door een zelfmoordterrorist en nog erger: er kunnen andere bommen/terroristen zijn tussen de puinhopen of de slachtoffers buiten...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #89 Gepost op: 16 januari 2006, 10:12:01
Lifeliner 1 + 2 uit de lucht geschoten.
Lifeliner 3 'durft' niet na een dreigement.
Lifeliner 4 elders bezig.

Ook de busjes durven niet uit de rijden uit angst voor aanslag.

Na al deze aanslagen moeten wij er ook ernstig rekening mee houden dat dit veroorzaakt is door een zelfmoordterrorist en nog erger: er kunnen andere bommen/terroristen zijn tussen de puinhopen of de slachtoffers buiten...

Nou ja zeg, dat de LL-ers niet vliegen, daar is misschien nog wat voor de te zeggen.
Maar dat de busjes niet rijden is gewoon schandalig! De ambu's rijden toch ook!!!  :o >:(

Gezien de aard van het ongeval, letsel van sommige slachtoffers en de onduidelijkheid over slachtoffers wil ik één GNK (sigma, ambuteam én MMT) ter plaatse.