EHBO-ers zijn gewoon leken, het zegt al iets over het niveau als deze volwassen mensen een cursus nodig hebben om te leren 112 te bellen.
EHBO-ers zijn ongeschikt om een ambulancerit te voorkomen:
- een EHBO-er kan eerste hulp verlenen tot aankomst van ambulancedienst
of
- er is geen ambulance-inzet nodig, m.a.w. zoek het zelf maar uit met slachtoffer aangezien het geen ambulanceprobleem is.
Deze uitspraak vindt ik zeer kort door de bocht. Niet iedere EHBO-er is een leek! Er zijn zat verpleegkundigen en zelfs artsen met een EHBO diploma.
In iedere EHBO cursus leer je 112 te bellen en wat te vertellen. Dat zegt dus totaal niets over het niveau van de beller/EHBO-er.
Ik heb zat meegemaakt dat er door gehuil, geschreeuw, paniek, aandacht trekken etc. dat de EHBO-er in kwestie door uitvragen er achter kwam dat er geen acute noodzaak was om 112 te bellen. Met gezond verstand en adequaat handelen kunnen EHBO_ers dus wil degelijk filteren of resp. 112 te bellen, verwijzen naar huisarts of zelf afhandelen noodzakelijk is en dus onnodige ambulanceritten voorkomen.
Als elke EHBO-er bij een gillend, aandacht vragend slachtoffer continue 112 belt raken heel veel mensen bij de 112 alarmcentrales overspannen en overwerkt.