Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 38447 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #100 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:07:33
Citaat van: leo A link=msg=1440098 date=1470089142
dus patient op straat dood laten gaan. Top zorg.

Ja zeker, met 3 profs aan een patiënt is het door jou klaargemaakte lopende infuus levenreddend  O0


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #101 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:07:52
Citaat van: Expert link=msg=1440091 date=1470088642
Dat zie je echt verkeerd. Ik heb groot respect voor EHBO'ers. In de vele jaren die ik op dit forum actief ben, heb ik dit keer op keer benadrukt.

Ik heb echter een bloedhekel aan overijverige lieden die onder het mom van EHBO zelf gaan lopen klooien, hun taak uit het oog verliezen en daarmee een slachtoffer ernstig tekort doen.

Wat loop ik dan te klooien waarmee ik mijn taak uit het oog verlies en mijn slachtoffer mee te kort doe? Ik heb de laatste keer dat ik als Rode Kruis vrijwilliger in dienst heb gebeld voor een ambu (waar ik serieus over twijfelde of ik deze moest laten komen!) achteraf van zowel de verpleegkundige als de chauffeur compliment gekregen dat dit goed was om daarvoor te bellen. Ik kan niet verder ingaan op die casus ivm privacy van het slachtoffer. Achteraf viel het gelukkig mee, maar ze vonden het goed dat ik hun had laten komen (met A1 urgentie) voor dat slachtoffer.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #102 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:08:47
Mag een EHBO'er een infuus klaarmaken? Zonee en hij/zij doet het (goedbedoeld) toch wél omdat hij/zij toevallig weet wat er gedaan moet worden, maar er gebeurt wat. Wie is er dan aansprakelijk? Niet de goedwillende EHBO'er, dat kan ik je wel vertellen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #103 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:10:43
Citaat
Achteraf viel het gelukkig mee, maar ze vonden het goed dat ik hun had laten komen (met A1 urgentie) voor dat slachtoffer.

dan is het toch goed

er is in mijn ogen een hele belangrijke graadmeter en dat is je eigen spiegel. Als je daarin jezelf recht in de ogen kan aankijken dan is het goed

hopelijk kun je wat met de, soms harde maar faire feedback, en de rest moet je maar gewoon langs je geen laten gaan


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #104 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:11:41
Citaat van: honderd link=msg=1440102 date=1470089327
Mag een EHBO'er een infuus klaarmaken? Zonee en hij/zij doet het (goedbedoeld) toch wél omdat hij/zij toevallig weet wat er gedaan moet worden, maar er gebeurt wat. Wie is er dan aansprakelijk? Niet de goedwillende EHBO'er, dat kan ik je wel vertellen.

EHBO'er mag dit niet. Maar sta je privé en ben je hier bevoegd en bekwaam voor dan is dit een ander verhaal en mag je dit maar ben je zelf verantwoordelijk.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #105 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:13:07
Citaat
Mag een EHBO'er een infuus klaarmaken? Zonee en hij/zij doet het (goedbedoeld) toch wél omdat hij/zij toevallig weet wat er gedaan moet worden, maar er gebeurt wat. Wie is er dan aansprakelijk? Niet de goedwillende EHBO'er, dat kan ik je wel vertellen.

een EHBO-er is nooit aansprakelijk. een professionele beroepsbeoefenaar kan in aansprakelijk worden gesteld in het kader van de wet BIG, maar een EHBO-er niet

nergens in de wet staat beschreven dat een EHBO-er geen infuus klaar mag maken, en we moeten er in mijn ogen ook niet te spastisch over doen. It aint rocket science. En Grumpy91 heeft al aangegeven bekwaam en bevoegd te zijn vanuit zijn functie als chauffeur op de huisartsenpost


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #106 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:13:18
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440105 date=1470089501
EHBO'er mag dit niet. Maar sta je privé en ben je hier bevoegd en bekwaam voor dan is dit een ander verhaal en mag je dit maar ben je zelf verantwoordelijk.
 O0
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #107 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:14:46
Citaat
EHBO'er mag dit niet. Maar sta je privé en ben je hier bevoegd en bekwaam voor dan is dit een ander verhaal en mag je dit maar ben je zelf verantwoordelijk.

wie zegt dat een EHBO-er dit niet mag dan?

Of het wenselijk is, is een andere vraagstelling en er is een verschil tussen wettelijke verantwoordelijkheid (aansprakelijkheid) en persoonlijke


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #108 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:15:46
Citaat van: senseihomer link=msg=1440104 date=1470089443
dan is het toch goed

er is in mijn ogen een hele belangrijke graadmeter en dat is je eigen spiegel. Als je daarin jezelf recht in de ogen kan aankijken dan is het goed

hopelijk kun je wat met de, soms harde maar faire feedback, en de rest moet je maar gewoon langs je geen laten gaan

Klopt. Ik heb daarom in dat geval specifiek gevraagd aan de chauffeur en verpleegkundige (los van elkaar, waar slachtoffer of familie niet bij stond) of ik hier goed aan gedaan had. Juist omdat ik twijfelde.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #109 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:16:39
dat getuigd mijn inziens van een open en leergierige instelling, niks mis mee lijkt mij