Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 38446 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #110 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:17:10
voor mij is het heel simpel: bij twijfel hulp roepen


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #111 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:18:08
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440109 date=1470089746
Klopt. Ik heb daarom in dat geval specifiek gevraagd aan de chauffeur en verpleegkundige (los van elkaar, waar slachtoffer of familie niet bij stond) of ik hier goed aan gedaan had. Juist omdat ik twijfelde.

je twijfelde maar geeft wel aan dat je de ambulance met A1 hebt laten komen Dat strookt toch niet met elkaar? Of is het gewoon de platte tekst die ik als vreemd interpreteer?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #112 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:19:02
Citaat van: senseihomer link=msg=1440108 date=1470089686
wie zegt dat een EHBO-er dit niet mag dan?

Of het wenselijk is, is een andere vraagstelling en er is een verschil tussen wettelijke verantwoordelijkheid (aansprakelijkheid) en persoonlijke

Heb jij geleerd bij je EHBO cursus hoe dit moet? Ik niet, ook niet hoe ik zuurstof moet toedienen, bloeddruk moet meten en wat ik kan met een zuurstofmetertje. We moeten als EHBO'ers soms improviseren, maar wat aanklooien niet. Je zit met je verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid op het moment dat je dit als EHBO'er zijnde doet zonder dat je enig idee hebt wat je doet.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #113 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:20:33
Citaat
Jij geeft aan dat er mensen zijn die niet goed bezig zijn. Ik en anderen ook. Jij zegt dat ze eruit geplukt worden. Hier worden ervaringen genoemd waarin die mensen toch bij een patiënt bezig zijn wat door sommige als gevaar wordt gezien. We weten allemaal dat het zo is, maar er zijn hier ook mensen die dit niet willen horen. Die nemen algemene kritiek op als persoonlijk.

ik ben het op zich met je eens, maar vind soms ook wel dat de botte bijl wordt gehanteerd door sommige. En dan wordt het omgekeerd, dan krijgt die persoon (Grumpy91 nu bijvoorbeeld) eigenlijk niet eens de kans meer, want alle algemene kritiek wordt persoonlijk gemaakt door bepaalde leden


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #114 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:21:09
Citaat van: robin89 link=msg=1440112 date=1470089888
je twijfelde maar geeft wel aan dat je de ambulance met A1 hebt laten komen Dat strookt toch niet met elkaar? Of is het gewoon de platte tekst die ik als vreemd interpreteer?

Ik heb de urgentie niet bepaald, dat heeft de meldkamer/centralist bepaald  ;) Ik had hem alleen aangevraagd via 112. Maar doordat we op dat evenement redelijk ver van de bewoonde wereld zitten (aanrijdtijd is 15min met A1, mits deze van de dichtstbijzijnde post komt) wordt, als we bellen, meestal de ambu met A1 gestuurd. Zeker niet altijd.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #115 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:22:07
Citaat
Heb jij geleerd bij je EHBO cursus hoe dit moet? Ik niet, ook niet hoe ik zuurstof moet toedienen, bloeddruk moet meten en wat ik kan met een zuurstofmetertje. We moeten als EHBO'ers soms improviseren, maar wat aanklooien niet. Je zit met je verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid op het moment dat je dit als EHBO'er zijnde doet zonder dat je enig idee hebt wat je doet.

ik begrijp op zich wat je bedoelt, alleen als we het over het infuus systeem hebben, dan staat nergens beschreven dat het niet mag. Ik gaf al aan of het wenselijk is, is wat anders.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #116 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:22:22
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440113 date=1470089942
Heb jij geleerd bij je EHBO cursus hoe dit moet? Ik niet, ook niet hoe ik zuurstof moet toedienen, bloeddruk moet meten en wat ik kan met een zuurstofmetertje. We moeten als EHBO'ers soms improviseren, maar wat aanklooien niet. Je zit met je verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid op het moment dat je dit als EHBO'er zijnde doet zonder dat je enig idee hebt wat je doet.

wat het lastig maakt dat als EHBO'er A (die toevallig verpleegkundige is in het betaalde leven) dit doet, EHBO'er B (die misschien wel gewoon administratief medewerker is) dit ook gaat doen of denkt te kunnen. Het stelt inderdaad niet zo heel veel voor, dus waarom niet zou je kunnen zeggen. Toch is denk ik juist met dit soort dingen de grens heel vaag en maak je de boel onduidelijk en onzeker.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #117 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:23:07
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440115 date=1470090069
Ik heb de urgentie niet bepaald, dat heeft de meldkamer/centralist bepaald  ;) Ik had hem alleen aangevraagd via 112. Maar doordat we op dat evenement redelijk ver van de bewoonde wereld zitten (aanrijdtijd is 15min met A1, mits deze van de dichtstbijzijnde post komt) wordt, als we bellen, meestal de ambu met A1 gestuurd. Zeker niet altijd.

Ik denk dat je dit in eerdere posts ook bedoelt hebt maar het komt in de tekst over alsof jij bepaalde en ook de urgentie bepaalde...waarschijnlijk zit daar een groot deel van de frustratie in dit topic


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #118 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:23:33
Citaat van: senseihomer link=msg=1440114 date=1470090033
ik ben het op zich met je eens, maar vind soms ook wel dat de botte bijl wordt gehanteerd door sommige. En dan wordt het omgekeerd, dan krijgt die persoon (Grumpy91 nu bijvoorbeeld) eigenlijk niet eens de kans meer, want alle algemene kritiek wordt persoonlijk gemaakt door bepaalde leden

 O0
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #119 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:24:33
Citaat
Ik denk dat je dit in eerdere posts ook bedoelt hebt maar het komt in de tekst over alsof jij bepaalde en ook de urgentie bepaalde...waarschijnlijk zit daar een groot deel van de frustratie in dit topic

dat denk ik persoonlijk ook

en daarmee doelde ik mede ook op toen ik het over de botte bijl had, waar algemene kritiek op de persoon wordt gespeeld