Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39689 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #120 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:26:22
Dat komt omdat deze discussie op dit forum, vele malen eerder is gevoerd en strandde op het punt waar de discussie nu staat.
Never underestimate the power of stupid people


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #121 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:26:37
Citaat van: robin89 link=msg=1440117 date=1470090142
wat het lastig maakt dat als EHBO'er A (die toevallig verpleegkundige is in het betaalde leven) dit doet, EHBO'er B (die misschien wel gewoon administratief medewerker is) dit ook gaat doen of denkt te kunnen. Het stelt inderdaad niet zo heel veel voor, dus waarom niet zou je kunnen zeggen. Toch is denk ik juist met dit soort dingen de grens heel vaag en maak je de boel onduidelijk en onzeker.

Maar dan moeten er gewoon afspraken gemaakt worden. Binnen Rode Kruis bijvoorbeeld ben je EHBO'er, tenzij anders aangegeven. Ik draai geregeld inzet met iemand die verpleegkundige is op de IC en SEH. Deze handelt tijdens de inzet niet anders dan 1 die elektricien is. Puur doordat er afspraken zijn gemaakt. Denk dat dat het aller belangrijkste is: Je houdt je aan de dingen die je hebt geleerd binnen je EHBO. Infuus klaarmaken, bloeddruk meten en al die dingen horen daar niet bij, dus doe je die op dat moment ook niet.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #122 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:27:47
Citaat van: robin89 link=msg=1440118 date=1470090187
Ik denk dat je dit in eerdere posts ook bedoelt hebt maar het komt in de tekst over alsof jij bepaalde en ook de urgentie bepaalde...waarschijnlijk zit daar een groot deel van de frustratie in dit topic

In dit geval heeft de meldkamer dit besloten. Maar we hebben ook wel eens gehad dat we de ambu met A1 aanvroegen, wel met argumentatie waarom we die met A1 ter plaatsen wilde hebben natuurlijk.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #123 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:27:57
Citaat
Dat komt omdat deze discussie op dit forum, vele malen eerder is gevoerd en strandde op het punt waar de discussie nu staat.

maar zou het dan niet mooi zijn, als we nu verder proberen te komen, dan steeds hetzelfde punt waarop het strandde?

Juist door met respect met elkaar om te gaan en niet op de man te spelen wat toch regelmatig gebeurt


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #124 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:28:38
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440122 date=1470090397
Maar dan moeten er gewoon afspraken gemaakt worden. Binnen Rode Kruis bijvoorbeeld ben je EHBO'er, tenzij anders aangegeven. Ik draai geregeld inzet met iemand die verpleegkundige is op de IC en SEH. Deze handelt tijdens de inzet niet anders dan 1 die elektricien is. Puur doordat er afspraken zijn gemaakt. Denk dat dat het aller belangrijkste is: Je houdt je aan de dingen die je hebt geleerd binnen je EHBO. Infuus klaarmaken, bloeddruk meten en al die dingen horen daar niet bij, dus doe je die op dat moment ook niet.

Als dat zo was, zou dit hele topic niet bestaan. Lees in andere topic's, daar wordt gesproken over infusen prikken, medicatie toedienen, intuberen, CWK' controleren en of vrijgeven etc... en laten dat nou de ervaringen zijn die je bij blijven


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #125 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:30:35
Citaat
Maar dan moeten er gewoon afspraken gemaakt worden. Binnen Rode Kruis bijvoorbeeld ben je EHBO'er, tenzij anders aangegeven. Ik draai geregeld inzet met iemand die verpleegkundige is op de IC en SEH. Deze handelt tijdens de inzet niet anders dan 1 die elektricien is. Puur doordat er afspraken zijn gemaakt. Denk dat dat het aller belangrijkste is: Je houdt je aan de dingen die je hebt geleerd binnen je EHBO. Infuus klaarmaken, bloeddruk meten en al die dingen horen daar niet bij, dus doe je die op dat moment ook niet.

enerzijds begrijp ik dat er heldere afspraken worden gemaakt, anderzijds vindt ik het toch vreemd dat een verpleegkundige die werkzaam is op de iC en SEH, zich beperkt tot EHBO vaardigheden

Aangezien de wet stelt dat je alles moet doen wat in je macht ligt, en als die verpleegkundige puur en alleen EHBO handelingen zou uitvoeren in een noodsituatie, dan is die (volgens mij) strafbaar?

Om de discussie nog wat complexer te maken  ;D


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #126 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:32:01
Zeker waar. Ik ken het, ik heb ook eens zo'n EHBO-cowboy meegemaakt die wel even het infuusje erin wilde jassen. Was ook direct de laatste keer dat diegene er heeft gestaan voor die partij en er is direct naar andere EHBO-verenigingen/organisaties in de omgeving zijn naam doorgegeven.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #127 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:32:45
Citaat van: senseihomer link=msg=1440127 date=1470090635
enerzijds begrijp ik dat er heldere afspraken worden gemaakt, anderzijds vindt ik het toch vreemd dat een verpleegkundige die werkzaam is op de iC en SEH, zich beperkt tot EHBO vaardigheden

Aangezien de wet stelt dat je alles moet doen wat in je macht ligt, en als die verpleegkundige puur en alleen EHBO handelingen zou uitvoeren in een noodsituatie, dan is die (volgens mij) strafbaar?

Om de discussie nog wat complexer te maken  ;D

als persoon A dat gaat doen, gaat persoon B het ook proberen. Als je dat wilt moet je onderscheid maken in hoe mensen eruit zien, en dan hebben we het weer over de wet BIG waar we al vaak over gediscussieerd hebben....


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUSŪkring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #128 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:33:07
Citaat van: robin89 link=msg=1440125 date=1470090518
Als.. en laten dat nou de ervaringen zijn die je bij blijven
dat begrijp ik. Maar zou het dan niet mooi zijn als we de neuzen de zelfde kant op kunnen krijgen? EHBO/rode kruis samen met ambu; mmt en seh? Dus nu -------- eronder en door!!!
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #129 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:33:24
Citaat van: senseihomer link=msg=1440127 date=1470090635
enerzijds begrijp ik dat er heldere afspraken worden gemaakt, anderzijds vindt ik het toch vreemd dat een verpleegkundige die werkzaam is op de iC en SEH, zich beperkt tot EHBO vaardigheden

Aangezien de wet stelt dat je alles moet doen wat in je macht ligt, en als die verpleegkundige puur en alleen EHBO handelingen zou uitvoeren in een noodsituatie, dan is die (volgens mij) strafbaar?

Om de discussie nog wat complexer te maken  ;D

Noodsituaties zijn uitzonderingen. Vanzelfsprekend vind ik. Zolang je maar weet wat je doet en als dit een voorbehouden handeling is dat je hier bevoegd en bekwaam voor bent.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel