Ambulance aanvraag door EHBO

Auteur Topic: Ambulance aanvraag door EHBO  (gelezen 39786 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #130 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:34:18
Citaat
als persoon A dat gaat doen, gaat persoon B het ook proberen. Als je dat wilt moet je onderscheid maken in hoe mensen eruit zien, en dan hebben we het weer over de wet BIG waar we al vaak over gediscussieerd hebben....

Dat is een aanname, dat weet je toch niet

Dat ligt toch vooral een de persoon zelf, of die nu een EHBO-er, verpleegkundige en of arts. De kern blijft toch vooral dat je zelf verantwoordelijk bent


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #131 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:36:19
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440132 date=1470090804
Noodsituaties zijn uitzonderingen. Vanzelfsprekend vind ik. Zolang je maar weet wat je doet en als dit een voorbehouden handeling is dat je hier bevoegd en bekwaam voor bent.

Maar daar zit de angel van deze discussie. Ik en anderen hier, hebben de indruk dat er véél EHBO'ers zijn die zich niet bewust zijn van dat ze niet weten wat ze doen en vinden van wel.

Daarnaast, opdracht arts? Indicatie stellen voor een infuus? Hier haak ik weer af. keiharde NO GO


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #132 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:38:49
Citaat van: senseihomer link=msg=1440133 date=1470090858
Dat is een aanname, dat weet je toch niet

Dat ligt toch vooral een de persoon zelf, of die nu een EHBO-er, verpleegkundige en of arts. De kern blijft toch vooral dat je zelf verantwoordelijk bent

Dat is wel de kern, maar als jij eerder stelt dat een EHBO'er nooit aansprakelijk is. Kan ik dus vidnen dat ik bekwaam ben in het inbrengen van een infuus. Ik heb het immers al vaker door collega EHBO'ers zien gebeuren en dan kan ik het doen! En ik ben niet eens verantwoordelijk? Ideaal. En wanneer doe ik dat dan? Dat kan ik dan ook mooi zelf bedenken en beslissen


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #133 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:39:16
Citaat
Maar daar zit de angel van deze discussie. Ik en anderen hier, hebben de indruk dat er véél EHBO'ers zijn die zich niet bewust zijn van dat ze niet weten wat ze doen en vinden van wel.

Daarnaast, opdracht arts? Indicatie stellen voor een infuus? Hier haak ik weer af. keiharde NO GO

ja absoluut mee eens, alleen dat de indruk bestaat wil nog niet zeggen dat het ook zo is, daarom vindt ik het enerzijds zo mooi dat er mensen zijn zoals Grumpy91 en Leo A, die zich als EHBO-ers kwetsbaar op durven stellen en anderzijds vindt ik het jammer dat er toch een bepaalde tendens van persoonlijke afbreuk lijkt, maar ook heel veel opbouwende berichten


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #134 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:39:40
Citaat van: robin89 link=msg=1440134 date=1470090979
Maar daar zit de angel van deze discussie. Ik en anderen hier, hebben de indruk dat er véél EHBO'ers zijn die zich niet bewust zijn van dat ze niet weten wat ze doen en vinden van wel.

Daarnaast, opdracht arts? Indicatie stellen voor een infuus? Hier haak ik weer af. keiharde NO GO

Kan ik begrijpen. Maar als je weet dat de kans heel groot is dat die persoon anders komt te overlijden? Dan alsnog?

Want dan zit je tegen je principes in te werken en heb je wat Senseihomer zei:

Citaat van: senseihomer link=msg=1440127 date=1470090635
enerzijds begrijp ik dat er heldere afspraken worden gemaakt, anderzijds vindt ik het toch vreemd dat een verpleegkundige die werkzaam is op de iC en SEH, zich beperkt tot EHBO vaardigheden

Aangezien de wet stelt dat je alles moet doen wat in je macht ligt, en als die verpleegkundige puur en alleen EHBO handelingen zou uitvoeren in een noodsituatie, dan is die (volgens mij) strafbaar?

Om de discussie nog wat complexer te maken  ;D
Mij staat bij dat er het 1 en ander over staat in Wet BIG onder andere, durf het alleen niet 100% zeker te zeggen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #135 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:41:33
Citaat van: senseihomer link=msg=1440136 date=1470091156
ja absoluut mee eens, alleen dat de indruk bestaat wil nog niet zeggen dat het ook zo is, daarom vindt ik het enerzijds zo mooi dat er mensen zijn zoals Grumpy91 en Leo A, die zich als EHBO-ers kwetsbaar op durven stellen en anderzijds vindt ik het jammer dat er toch een bepaalde tendens van persoonlijke afbreuk lijkt, maar ook heel veel opbouwende berichten

Ach Sensei, ik heb de indruk dat jij nu een beetje de andere kant op doorslaat. Expert is een ervaren MMT-arts, Oma heeft weet ik veel wat voor opleidinge gedaan (ik meen trauma chirurg) en ik ben SEH verpleegkundige. In andere discussies zijn meerdere collega's. Die gaan dit soort uitspraken niet doen op iets wat puur een indruk is. Ik zal voor mijzelf spreken: ik maak het wekelijks mee.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #136 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:43:49
Citaat
Dat is wel de kern, maar als jij eerder stelt dat een EHBO'er nooit aansprakelijk is. Kan ik dus vidnen dat ik bekwaam ben in het inbrengen van een infuus. Ik heb het immers al vaker door collega EHBO'ers zien gebeuren en dan kan ik het doen! En ik ben niet eens verantwoordelijk? Ideaal. En wanneer doe ik dat dan? Dat kan ik dan ook mooi zelf bedenken en beslissen

ik begrijp je standpunt ook heel goed en ben het er ook zeker mee eens, alleen dan blijft de aanname dat anderen (EHBO-ers) dit automatisch ook zouden gaan doen en ik ben het zeker met je eens dat dat gevaar er bestaat. Alleen dan blijft in mijn ogen het belangrijkste dat de EHBO-er uiteindelijk zelf verantwoordelijk is voor zijn handelen (net als verpleegkundigen en artsen etc dit zijn)

maar het is ook gewoon boeren verstand toch?

ik kan me heel moeilijk voorstellen dat een EHBO -er niet zal begrijpen dat een (IC / SEH verpleegkundige) dit wel doet vanuit diens expertise en opleiding, en hij (als EHBO-er) niet. Als zo iemand dat wel denkt ook te kunnen, dan denk ik persoonlijk dat die het ook wel zou gaan doen, zonder het voorbeeld van de verpleegkundige

(zoals grumpy al aangaf in zijn voorbeeld)


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #137 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:45:02
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1440137 date=1470091180
Kan ik begrijpen. Maar als je weet dat de kans heel groot is dat die persoon anders komt te overlijden? Dan alsnog?

Want dan zit je tegen je principes in te werken en heb je wat Senseihomer zei:
Mij staat bij dat er het 1 en ander over staat in Wet BIG onder andere, durf het alleen niet 100% zeker te zeggen.

Als we dan het voorbeeld van een infuus nemen:

Niet op jou als persoon:
Maar jij denkt een leven te redden door het inbrengen van een infuus. En dan? Je hebt geen medische opleiding, je hebt er geen ervaring in, misschien krijg je het infuus erin, en dan? Welke medicatie? Wat heeft het voor nut?

Dan kom i kterug op wat Expert zei: de EHBO'er is opgeleid om bij een afwezige ademhaling de BLS te starten en daar houdt het op. Er is niet meer wat je dan kan doen wat binnen je macht ligt.

Misschien mis ik het een en ander maar noem eens handelingen die jij als EHBO'er gaat doen, waarmee je acuut iemands leven red, wat je met een adequate snelle start van BLS niet kan


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #138 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:46:32
Om nog even terug te komen op het infuus: de ambu ch. vroeg om de lijn even vast te houden. Gaf toen zelf aan: zal ik hem klaarmaken? Toen herkende hij mij en gaf het zo over. Dit ff voor de duidelijkheid. Zal dit dus in andere regio niet doen, daar kennen we elkaar niet. En willen ze het zelf doen, ook prima. Maak het alkeen klaar, ga geen naaldje zetten ed.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #139 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:46:58
Citaat van: senseihomer link=msg=1440140 date=1470091429
ik begrijp je standpunt ook heel goed en ben het er ook zeker mee eens, alleen dan blijft de aanname dat anderen (EHBO-ers) dit automatisch ook zouden gaan doen en ik ben het zeker met je eens dat dat gevaar er bestaat. Alleen dan blijft in mijn ogen het belangrijkste dat de EHBO-er uiteindelijk zelf verantwoordelijk is voor zijn handelen (net als verpleegkundigen en artsen etc dit zijn)

maar het is ook gewoon boeren verstand toch?

ik kan me heel moeilijk voorstellen dat een EHBO -er niet zal begrijpen dat een (IC / SEH verpleegkundige) dit wel doet vanuit diens expertise en opleiding, en hij (als EHBO-er) niet. Als zo iemand dat wel denkt ook te kunnen, dan denk ik persoonlijk dat die het ook wel zou gaan doen, zonder het voorbeeld van de verpleegkundige

(zoals grumpy al aangaf in zijn voorbeeld)

Klopt, dat is een aanname. Toch denk ik niet dat het onrealistisch is. Wat betreft je gezond boeren verstand, dat is wat ik steeds probeer te zeggen: ik zie elke week ten minste één overijverige EHBO'er die met zijn gezond boeren verstand mij wil vertellen waar ik een infuus moet prikken of welke antibiotica ik moet gaan geven.