Als we dan het voorbeeld van een infuus nemen:
Niet op jou als persoon:
Maar jij denkt een leven te redden door het inbrengen van een infuus. En dan? Je hebt geen medische opleiding, je hebt er geen ervaring in, misschien krijg je het infuus erin, en dan? Welke medicatie? Wat heeft het voor nut?
Dan kom i kterug op wat Expert zei: de EHBO'er is opgeleid om bij een afwezige ademhaling de BLS te starten en daar houdt het op. Er is niet meer wat je dan kan doen wat binnen je macht ligt.
Misschien mis ik het een en ander maar noem eens handelingen die jij als EHBO'er gaat doen, waarmee je acuut iemands leven red, wat je met een adequate snelle start van BLS niet kan
Ik zou niet weten waar ik tijdens een EHBO inzet een infuus vanaf moet toveren inclusief medicatie, maar dat ter zijde.
Ik zou alleen het infuus erin brengen als ik weet wat ik doe, en ook de juiste medicatie heb om via het infuus toe te dienen.
Ik ben er ook zeker op tegen dat een wilde EHBO'er een infuus klaarmaakt, erin zet (met goed geluk) en dan niks meer kan omdat hij het niet weet. Dat moet je zeker voorkomen. Maar dat gaf ik al aan: dat soort dingen doe je vooral met afspraken en door te zorgen dat je tijdens de gewone inzetten alleen EHBO materiaal mee hebt (verbandtas, ladekoffer, coolpacks, AED, stoel en brancard met dekens). Ook geen paracetamol.
Om nog even terug te komen op het infuus: de ambu ch. vroeg om de lijn even vast te houden. Gaf toen zelf aan: zal ik hem klaarmaken? Toen herkende hij mij en gaf het zo over. Dit ff voor de duidelijkheid. Zal dit dus in andere regio niet doen, daar kennen we elkaar niet. En willen ze het zelf doen, ook prima. Maak het alkeen klaar, ga geen naaldje zetten ed.
Maar dit was in je prive tijd toch hoe ik het begreep? En niet tijdens een EHBO dienst (waar je in herkenbare kleding staat)?